Werkwijze dieselmotor ontluchten?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Werkwijze dieselmotor ontluchten?

Berichtdoor Marcel010 » 22 Sep 2014, 20:32

Wederom bedankt, jij zegt dat de 2de ontluchting in het het boutje zit?
Ik ga morgen even testen voor wat betreft de vrij uitstroom van diesel, ik denk persoonlijk niet dat we de test gaan doorstaan.
Zeker niet met een halfvolle tank.

Ik heb een apart grof- en een een apart fijnfilter, als ik het daartussen monteer zou het dus goed zijn?
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Werkwijze dieselmotor ontluchten?

Berichtdoor eagle » 22 Sep 2014, 20:44

Ja. Bij originele scheeps-uitvoering is dat stripje er niet, maar het boutje wel. In de kop van het boutje zit een nog kleiner boutje; Dat is de ontluchting..

Als er al een groffilter is, dan komt de opvoerpomp tussen de twee filters in.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Werkwijze dieselmotor ontluchten?

Berichtdoor Marcel010 » 23 Sep 2014, 22:02

http://www.hap-automaterialen.nl/Produc ... 0_2089.php

Dit zou een goede pomp zijn toch?


Vandaag bij de boot geweest en de tank staat toch wel wat lager ten opzichte van de rotatiepomp.
We zijn nog aan het onluchten geweest maar we krijgen het filterpompje niet hard, er komt niet genoeg weerstand wat wel het geval was vorheen.
Met lopende motor de schroef op de rotatiepomp los en het spuit eruit.
Dan met de motor uit de schroef open en pompen en er komt een beetje lucht en diesel uit.
Zou die filterpomp niet genoeg opbrengst hebben om dit te verpompen?
Misschien dat ik bij de teruggaande slag zelfs lucht het fijnfilter inzuig?


Edit:

http://www.filterservice-twente.nl/713. ... 12b2303370

Deze is 0.20 bar, ik moet natuurlijk nog door het fijn filter heen en ik wil de pomp eigenlijk bij de tank direct na het groffilter zetten.
Vanaf daar heb ik dan 2 meter leiding, fijn filter, en dan 1 meter leiding naar de rotatiepomp.
Hoogteverschil is circa 50 cm.

Kan dat of gaat dat problemen geven?

Edit,

Ik heb ook nog een verhelderend plaatje gevonden van de rotatiepomp:

Afbeelding

Dus ik weet nu ook precies waar het 2de nippel zit.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Werkwijze dieselmotor ontluchten?

Berichtdoor eagle » 24 Sep 2014, 00:26

Hardi Cb 2980 is prima, kost ca Euro 65,-

Drukverlies door filters en/of leidingen heb je niet of nauwelijks, omdat de stroomsnelheid erdoor zeer laag is, nl alleen de verbruikshoeveelheid (max ca 4 l/uur; Een DPA pomp spoelt niet door naar retour..).

Elektrisch: Plus aansluiten aan kontaktslot, klem 15. Min aan massa.

Als test op (lucht)dichtheid kun je het volgende doen: Neem de dieselslang los bij de ingang van de DPA pomp. Sluit de slang af; slang dubbelknikken. Pomp inschakelen (kontakt). De pomp zal nu eerst enkele slagen maken (tikken), en daarna vanzelf stoppen, zolang de slang wordt dichtgehouden. Als er ergens lekkage is, dan zie je dat nu; tevens zal de pomp dan af en toe een slag maken; hoe vaker, deste groter het lek.
Daarna; Neem een bakje, houd de slang erin, open de slang/de knik. Nu slaat het pompje aan (tikt), de diesel stroomt in het bakje. Houd de slang onder de diesel, zo is goed te zien of er lucht meekomt. Net zo lang laten pompen tot er geen lucht meer komt.

Is de retourleiding op het huis van de DPA pomp aangebracht??

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Werkwijze dieselmotor ontluchten?

Berichtdoor Marcel010 » 24 Sep 2014, 07:38

Top. dan gaan we die bestellen en dat zo testen.
De retourleiding is op de DPA pomp aangesloten en gaat zonder onderbrekingen over een afstand van 2 meter boven de tank in.
Alleen hij gooit het daar gewon van boven de tank in zonder pijpje verder.
Er zit een 1/4 aansluiting en daar heb ik een haakse slangtule 1/4x8mm ingedraaid.

Dat ga ik nog veranderen want ik begreep dat je het beste de retour ook onder in de tank kon laten uitkomen.

Dus dat vervang ik dan door een koper pijpje 8 mm, en dat doe ik tevens met de aanvoer.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten