Werkwijze dieselmotor ontluchten?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Werkwijze dieselmotor ontluchten?

Berichtdoor Marcel010 » 15 Sep 2014, 19:09

Bedankt, ik ga er morgen weer mee verder.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Werkwijze dieselmotor ontluchten?

Berichtdoor Marcel010 » 16 Sep 2014, 22:26

Ik heb toch wel een handig trucje met de carterpomp, zo ga ik het vaker doen.
De carterpomp openscroeven en een scheutje olie erin.
In de caterpomp draai ik een slangtule 1/4bu x 8mm.
Daarop de dieselleiding die naar de rotatiepomp op het motorblok gaat.
Dan flink pompen en met een paar minuten krijg je diesel, ik heb gepompt tot ik 1 liter luchtvrij in een cola fles had.

Dan de leiding weer aankoppelen aan de rotatiepomp, de nippel open op de pomp en met de filterpomp de laatste lucht uit de leiding halen.

Daarna starten en direct aanslaan.

Heb 3 uur gevaren dus het lijkt me sterk dat er nog lucht in het systeem zit.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Werkwijze dieselmotor ontluchten?

Berichtdoor elrenegado » 17 Sep 2014, 09:59

Marcel010 schreef:
Heb 3 uur gevaren dus het lijkt me sterk dat er nog lucht in het systeem zit.


Dat zou je denken, maar zou alsnog lucht in kunnen zitten.

Ik heb afgelopen zaterdag filters vervangen, en er 1 bij geplaatst, tevens dus alles ontlucht.... dacht ik.
zaterdag 5,5 uur gevaren, en op zondag na 3 uur varen midden op de kaag toen ik wat meer gas gaf en er wat deining was begon de motor raar te lopen,
bleek er toch nog lucht in te zitten.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Werkwijze dieselmotor ontluchten?

Berichtdoor Marcel010 » 17 Sep 2014, 11:59

elrenegado schreef:
Marcel010 schreef:
Heb 3 uur gevaren dus het lijkt me sterk dat er nog lucht in het systeem zit.


Dat zou je denken, maar zou alsnog lucht in kunnen zitten.

Ik heb afgelopen zaterdag filters vervangen, en er 1 bij geplaatst, tevens dus alles ontlucht.... dacht ik.
zaterdag 5,5 uur gevaren, en op zondag na 3 uur varen midden op de kaag toen ik wat meer gas gaf en er wat deining was begon de motor raar te lopen,
bleek er toch nog lucht in te zitten.


Ja de kan blijft uiteraard aanwezig dat er nog ergens een luchtbel zit.
Bleef de motor uiteindelijk wel lopen of heb je het op het water moeten oplossen?
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Werkwijze dieselmotor ontluchten?

Berichtdoor Klaver vier » 17 Sep 2014, 15:51

Nou Marcel als je bij elkaar 8.5 uur gevaren hebt en er zit dan ergens lucht in het systeem,dan is er echt iets fout,die lucht moet de motor ergens vandaan halen en dat kan niet als alles potdicht is.
Als een circulatie systeem eenmaal circuleert is de lucht er uit,als het er daarna weer inkomt trekt hij ergens lucht vandaan.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: Werkwijze dieselmotor ontluchten?

Berichtdoor Marcel010 » 17 Sep 2014, 22:23

De Stoere schreef:Nou Marcel als je bij elkaar 8.5 uur gevaren hebt en er zit dan ergens lucht in het systeem,dan is er echt iets fout,die lucht moet de motor ergens vandaan halen en dat kan niet als alles potdicht is.
Als een circulatie systeem eenmaal circuleert is de lucht er uit,als het er daarna weer inkomt trekt hij ergens lucht vandaan.
Gr René ( De Stoere)


Ik was van de 3 uur, Elrenegado was van de 8.5.
Het enige wat ik niet snap is dat ik niet echt heel veel weerstand krijg op de filterpopmp nu alles draait.
Voorheen kreeg ik die amper ingedrukt en had je niet veel weerstand, nu ik alles weer draaiend heb en de motor uit staat voel
ik niet echt veel weerstand.
Mogelijk is het pompje een beetje kapot gegaan door het vele pompen, zou kunnen.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Werkwijze dieselmotor ontluchten?

Berichtdoor vuuren1 » 18 Sep 2014, 00:46

Als het handpompje hard aanvoelt is het vaak goed, als het systeem niet optimaal dicht is blijf je problemen houden.
Dan wordt er wat lucht bij meegezogen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Werkwijze dieselmotor ontluchten?

Berichtdoor elrenegado » 18 Sep 2014, 09:09

Marcel010 schreef:
Ja de kan blijft uiteraard aanwezig dat er nog ergens een luchtbel zit.
Bleef de motor uiteindelijk wel lopen of heb je het op het water moeten oplossen?


nee ik kon gewoon blijven varen,
moest alleen niet boven de 2200 toeren uitkomen. Dan begon die in te houden.

Heb er verder nog niks aan gedaan, maar bedenk me gisteren dat het wellicht komt door het voorfilter,
dat m'n pomp het niet trekt om de diesel ook nog daardoorheen te trekken.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Werkwijze dieselmotor ontluchten?

Berichtdoor Marcel010 » 18 Sep 2014, 09:48

Dan ga ik alles nalopen, maar ik heb alles nieuw, nieuwe slangen, nieuwe koppelingen, alle tules met vloeibare pakking geschikt voor diesel gemonteerd.
Waar mogelijk zelfs 2 slangklemmen gebruikt.
Ik heb bij de filters ook allemaal nieuwe pakkingen gebruikt die er bij zaten.
En ik heb geen drupje lekkage, zelfs geen zweten.

Tank zit ook voor 3/4 vol, ik heb deze tank:

Afbeelding

Er zit een aansluiting 10mm op en aan de binnenzijde loopt dan een slangentje wat een cm boven de bodem hangt om het aan te zuigen.

Moet dus allemaal goed zijn.


Dus ik ga het toch nog eens checken, ik heb alleen het hd gedeelte niet ontlucht omdat de motor meteen liep.
Als ik pomp met filterpompje en dan het nippel open draai op de rotatiepomp komt daar ook gewoon diesel uit, alleen niet overtuigend.
En dan zou er toch misschien iets van lucht in kunnen zitten.
Ik ga nu eerst ff een weekje op vakantie (met de auto) en volgende week ga ik het toch even voor de zekerheid nakijken.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Werkwijze dieselmotor ontluchten?

Berichtdoor aquanaut » 18 Sep 2014, 12:50

Marcel010 schreef:
Tank zit ook voor 3/4 vol, ik heb deze tank:

Afbeelding

Er zit een aansluiting 10mm op en aan de binnenzijde loopt dan een slangentje wat een cm boven de bodem hangt om het aan te zuigen.

Moet dus allemaal goed zijn.



Dat "slangetje" zit in de montageplaat gelijmd met secondelijm, deze verbinding wil nog wel eens scheuren, net als het "slangetje" zelf overigens.
Heb hier in het verleden veel mee te maken gehad, en daarna altijd een eigengemaakte aansluitplaat toegepast.
Ook de slangtule aan de buitenzijde is met secondelijm erin geplakt...(of dat moest je zelf doen met het meegeleverde tubetje meuk)

Zou hier mijn aandacht eens op vestigen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten