lister sl 110 en nu ook sr1

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: lister sl 110

Berichtdoor broekerhaven » 23 Sep 2014, 18:32

Filmpje is al gemaakt , moet alleen even kijken hoe ik dat plaats , ben namelijk niet zo'n computer held.

De foto,s waren al een uitdaging haha, dus hulp is welkom.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: lister sl 110

Berichtdoor broekerhaven » 23 Sep 2014, 20:50

hier alvast de foto's van de 2e lister , wederom alle info is welkom.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hier zie je op foto 5 dat er geen olie zuigertje meer opzit maar een dop , dit lijkt wel origineel ??

en het nr is 7559SR1Z18 nu had ik ergens gelezen dat de 'Z' aanduiding betekent dat deze linksom draait , klopt dit ??

wederom weer een lister die de nodige vragen brengt , maar ook deze moet weer tot leven gewekt kunnen worden dacht ik zo :D

tevens heb ik ook nog een rijsdijk keerkoppeling mee mogen nemen , maar dat word project 3 :mrgreen:
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: lister sl 110 en nu ook sr1

Berichtdoor broekerhaven » 27 Sep 2014, 20:53

Waar zijn de lister specialisten gebleven?
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: lister sl 110 en nu ook sr1

Berichtdoor varg » 28 Sep 2014, 08:22

broekerhaven schreef:Waar zijn de lister specialisten gebleven?


Ik denk dat je zelf ondertussen een Lister specialist bent!
Dit nieuwe modelletje verschilt zo weinig van de andere dat ik er niets (meer) over kan vertellen. Het is een boeren-motor, gebruik je boeren verstand en je red het wel.
PS. de draairichting kan je aan de slinger toch zien...of zit ie er niet meer bij?
De andersom-draaiende Listers waren zo zeldzaam, dat je die ws. in heel NL niet zult vinden.
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: lister sl 110 en nu ook sr1

Berichtdoor broekerhaven » 28 Sep 2014, 11:15

Haha een specialist zou ik mezelf zeker nog niet noemen haha

De slinger zit er bij deze niet meer bij dus daar kan ik niets uit opmaken , aan de kleppen volgorde kan je wel zien hoe om de moter zou moeten draaien .

Maar ik meen ergens gelezen te hebben dat de Z aanduid dat het een contra motor is maar kan dat nergens meer terug vinden , en ik dacht dat de oude rotten in het vak dit misschien konden bevestigen .
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: lister sl 110 en nu ook sr1

Berichtdoor Klaver vier » 28 Sep 2014, 12:26

Al heb je geen slinger dan kan je toch aan de as waar de slinger op komt zien hoe hij hem pakt of loost.
Dit is bij oude auto's tenminste wel
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: lister sl 110 en nu ook sr1

Berichtdoor broekerhaven » 28 Sep 2014, 21:03

De pen die in de slinger zit kan je draaien en zo links en rechtsom gebruiken de as op de motor heeft een rechte groef erin zitten en daar zie je dus niet zoveel aan .

De pen heeft een rechte en schuine kant , de rechte kant om in de groef te grijpen en als de as sneller draait dan de slinger dan word de pen omhoog geduwd doordat de groef tegen de schuine kant drukt en dus niet blokkeerd.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: lister sl 110 en nu ook sr1

Berichtdoor Klaver vier » 28 Sep 2014, 21:09

Weer wat geleerd,nooit te oud om te leren
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: lister sl 110 en nu ook sr1

Berichtdoor varg » 28 Sep 2014, 21:59

Bij Lister was het de gewoonte om direct na het typenummer een A te zetten als het ging om een Anti Clockwise Rotation machine
Bijv. LT1A
Arnold

nogmaals het handboek: alles staat er in, echt waar! http://www.lvbhb.nl/wp-content/uploads/listersl.pdf
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten