lister sl 110 en nu ook sr1

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

lister sl 110 en nu ook sr1

Berichtdoor broekerhaven » 10 Sep 2014, 17:53

Hallo,

Ik heb een lister 1cilinder diesel gered van de schroothoop , maar heb hier helemaal geen ervaring mee .

Wie kan mij meer vertellen over deze motor , met name over het starten en uitzetten .

Er zit een slinger bij maar de blokkeer pin zat er los in en kan je omdraaien dus draairichting is onbekent

Ook zit er een soort van kleplifter/duwer bovenop

Aan de zijkant zit een draaiknop met 2standen stop en ?

de gashendel die onder de tank zit kan je helemaal in of uit trekken , welke stand is stationair?

Kortom alle info is welkom en help mee deze lister te laten draaien
Laatst gewijzigd door broekerhaven op 25 Sep 2014, 20:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: lister sl 110

Berichtdoor varg » 10 Sep 2014, 17:55

Foto zou helpen
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: lister sl 110

Berichtdoor broekerhaven » 10 Sep 2014, 18:04

Ben ik mee bezig , de kenners weten misschien zo ook eerst wel even genoeg om te helpen
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: lister sl 110

Berichtdoor Wolf1 » 10 Sep 2014, 19:57

broekerhaven schreef:Hallo,

Ik heb een lister 1cilinder diesel gered van de schroothoop , maar heb hier helemaal geen ervaring mee .

Wie kan mij meer vertellen over deze motor , met name over het starten en uitzetten .

Er zit een slinger bij maar de blokkeer pin zat er los in en kan je omdraaien dus draairichting is onbekent

Ook zit er een soort van kleplifter/duwer bovenop

Aan de zijkant zit een draaiknop met 2standen stop en ?

de gashendel die onder de tank zit kan je helemaal in of uit trekken , welke stand is stationair?

Kortom alle info is welkom en help mee deze lister te laten draaien

De slinger is geschikt om een as met spiebaan te bewegen.
De draairichting kan je zelf zo bepalen aan de klep volgorde.
De decompressie knop spreek voor zich zelf tijdens het aan slingeren.
De gas handel kan je in het midden zetten, tijdens het starten staat de pomp toch al in maximum brandstof.
De draaiknop aan de zijkant is een speciaal Lister patent, bij in draaien maak je de voorkamers kleiner voor makkelijker starten.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: lister sl 110

Berichtdoor vuuren1 » 10 Sep 2014, 22:20

Aanslingeren is bijna altijd met de klok mee.
De kleplichter indrukken tijdens aanslingeren geeft je minder weerstand en die terugzetten als je de motor redelijk op gang hebt.

En de draaiknop is om de compressie tijdens starten te verhogen. Weer terugzetten na het starten.

Ofwel precies zoals Wolf1 schrijft.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: lister sl 110

Berichtdoor varg » 10 Sep 2014, 22:27

SL1 kan ik wel thuis brengen, SL1M ook
decompressie: omhoog bij het starten, bij voldoende toeren naar beneden duwen
vlak naast deze handel zit een soort zuigertje, trek er maar uit en doe er wat olie in, zuiger weer induwen. Je duwt wat olie over de kleppen en hebt een betere compressie. Alleen nodig als het koud is of als de motor lang niet gebruikt is. De handel aan de zijkant heeft een stop en een start aanduiding. Voor start eerst iets uitrekken en draaien. Na het starten in de middenstand zetten, stop is doordraaien en het motortje stopt.
De slinger draait rechtsom (zoals de wijzers van de klok). Er is ook een andersom draaiende Lister op de markt geweest, maar die is erg zeldzaam (AC1Z Lister Petter)
Verder start de motor het makkelijkst met de gasmanette in de middenstand. Ontroest en olie de slinger en de aansluiting op de motor eerst goed zodat hij makkelijk loskomt. Eerst even testen!

lijkt hij soms op deze? https://www.youtube.com/watch?v=YLSZv-tdmOk
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: lister sl 110

Berichtdoor broekerhaven » 11 Sep 2014, 18:15

Ja dat klopt is bijna hetzelfde alleen is mijn lister 4.75 pk , ik zal zo de foto,s proberen te plaatsen
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: lister sl 110

Berichtdoor broekerhaven » 15 Sep 2014, 18:15

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

foto1 de lister :mrgreen:

foto 2 de stopknop?

foto 3 kleplifter/duwer?

foto 4 de gashendel

foto 5 type plaatje

foto 6-7 overzicht plaatje

wie kan er meer over vertellen of heeft een handleiding voor deze motor of kan deze hier geven :D


En welke olie gaat er in , wat er nu in zit is teer....
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: lister sl 110

Berichtdoor varg » 15 Sep 2014, 19:42

kijk hier even:
http://www.stationairemotoren.nl/instructieboeken.html

olie: 10W40

je foto's waren helder, vergeet het zuigertje niet bij de kleppenlichter. Dat helpt echt bij een koude start

groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: lister sl 110

Berichtdoor broekerhaven » 15 Sep 2014, 20:06

Dat zuigertje bij de lifter .... ik krijg er geen beweging in , is dat gewoon omhoog trekken of draaiend trekken of.?

En de lifter zelf , als ik de dop open draai kan ik op de kleppen kijken .

Met de lifter naar beneden drukt deze binnenin op de uitllaatklep zodat deze niet hoog genoeg komt om in de zitting te vallen , met de lifter omhoog komt de klep wel helemaal omhoog en sluit af (neem ik aan)

Dus eigenlijk een klepduwer , klopt dit?

En de knop op de zijkant moet in de stand staan zoals die staat op de foto , om uit te zetten naar rechts draaien zodat deze op STOP staat , dit klopt ook? (Misschien een beetje voor de hand liggend maar beter vragen dan met een diesel zitten die niet uit wil....)
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten