Koelvloeistofdop/hals Peugeot Indenor XDP488 opgelost

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Koelvloeistofdop/hals Peugeot Indenor XDP488 opgelost

Berichtdoor G.brul » 10 Sep 2014, 15:17

Bij controle voordat ik ging varen overkwam mij vandaag het volgende:

- koelvloeistofdop losdraaien
- controle niveau koelvloeistof
- koelvloeistofdop vastdraaien

Bij de laatste actie draaide ik niet alleen de dop vast maar de hals waarop de dop wordt gedraaid kwam volledig los van de motor.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn simpele vraag is, is dit nog te repareren en zo ja, op welke manier?
Laatst gewijzigd door G.brul op 16 Sep 2014, 17:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
G.brul
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 12:27
Woonplaats: Almere
ligplaats: Zeewolde
info: Doerak 780AK uit 1969.

Re: Koelvloeistofdop/hals Peugeot Indenor XDP488

Berichtdoor peter jansen » 10 Sep 2014, 15:33

hallo,

ik vermoed dat dit hard gesoldeerd is, en ook weer opnieuw hard gesoldeerd moet worden. maar misschien is er ook een soort/type lijm/epoxy voor mogelijk.

succes
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Koelvloeistofdop/hals Peugeot Indenor XDP488

Berichtdoor aquanaut » 10 Sep 2014, 15:57

Idd Hardsolderen.....
Niet gaan knoeien met lijm, epoxy oid!


Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Koelvloeistofdop/hals Peugeot Indenor XDP488

Berichtdoor Lucter » 10 Sep 2014, 16:11

Volgens mij leven we in 2014...... hardsolderen is passe, blijkt ook wel; als dat de enige goede remedie was, zou de dopzitting nooit zijn losgekomen :!:

Wordt tegenwoordig allemaal gelijmd, zie bijv. http://www.ruplo.nl/
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Koelvloeistofdop/hals Peugeot Indenor XDP488

Berichtdoor varg » 10 Sep 2014, 17:53

waarom hardsolderen?
Koper/koper
gewoon goed schoonmaken en solderen (vlam)
klusje van niks
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Koelvloeistofdop/hals Peugeot Indenor XDP488

Berichtdoor G.brul » 10 Sep 2014, 19:47

@Varg,

Hoe stel jij vast dat het koper is?
Bij info inwinning bij Drinkwaard kreeg ik te horen dat het van aluminium is?
Heb wat vuiligheid eraf gekrabt en het lijkt inderdaad koper/messing te zijn. Is de ring die je op de foto ziet dan ook van koper en is dat dan weer vastgelijmd/gesoldeerd of op welke manier dan ook op het spruitstuk vastgezet?

Gerard
G.brul
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 12:27
Woonplaats: Almere
ligplaats: Zeewolde
info: Doerak 780AK uit 1969.

Re: Koelvloeistofdop/hals Peugeot Indenor XDP488

Berichtdoor varg » 10 Sep 2014, 21:47

Te snel gesproken ben ik bang. Ik zag de tinrand op het spruitstuk zitten. Is de tinrand (de grijze 'ring') nog voldoende intakt dan kan de koperen dophouder er weer opgesoldeerd worden. De vlakken zijn dan ahw voorvertind.
zie ook: http://wetenschap.infonu.nl/techniek/110932-het-zachtsolderen-van-aluminium.html bijna aan het einde van het artikel.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Koelvloeistofdop/hals Peugeot Indenor XDP488

Berichtdoor aquanaut » 10 Sep 2014, 22:37

Lucter schreef:Volgens mij leven we in 2014...... hardsolderen is passe, blijkt ook wel; als dat de enige goede remedie was, zou de dopzitting nooit zijn losgekomen :!:

Wordt tegenwoordig allemaal gelijmd, zie bijv. http://www.ruplo.nl/


Ik wens je succes....het plaatje gezien hebbende.
Laat mij dan lekker old skool 2011 doen...

Als die hals net zo lang blijft zitten als ie gezeten heeft is die Peu allang overleden

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Koelvloeistofdop/hals Peugeot Indenor XDP488

Berichtdoor vuuren1 » 10 Sep 2014, 22:39

De interkoeler is rot en solderen van een dergelijk geoxideerde verbinding kan je vergeten.
Dat krijg je niet meer schhon.
Het is al moeilijk om nieuw en zojuist schoongemaakt aluminium te solderen.

Het koelerhuis vervangen is het advies, anders ga je gokken dat de motor heet loopt en dan ben je snel van je Indenor af..
(je hebt nu al geluk gehad)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Koelvloeistofdop/hals Peugeot Indenor XDP488

Berichtdoor peter jansen » 10 Sep 2014, 23:08

om te stellen dat de intercooler rot is gaat mij te ver. dit komt door materiaalspanning door de jaren heen. met een degelijke en juiste voorbereiding moet dit weer prima houden voor een aantal jaar lijkt mij. ik zou het in ieder geval zeker proberen. is nog steeds de goedkoopste manier. nieuw kopen is uiteraard beter maar niet altijd oplossing nummer 1.

de opmerking over heet lopen bij een losgekomen dop kan ik niet rijmen.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten