bukh 1 cilinder 10pk.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

bukh 1 cilinder 10pk.

Berichtdoor laserdevil » 07 Sep 2014, 19:25

beste forumleden,
Bij ons in de haven is een jonge knul met een zeilboot.
Voor weinig gekocht en al het nodige aan gedaan.
Ga hem deze winter helpen met de elektra , alles eruit en van de bodem opnieuw beginnen.
Toen hij hem kocht zat er een scheurtje in de blok wat ze voor een vriendenprijsje professioneel hebben kunnen laten repareren.
Maar hij wil hem eruit halen en dan het motorruim schoon maken en lekker in de bilgeverf zetten.
Hij wou hem (laten) reviseren , maar weet niet waar te beginnen.
Kan hij het zelf doen?
Wat moet hij weten wat wel en niet kan?
Tips en truuks om de revisie tot een succesvol einde te brengen?
Evt. adressen waar onderdelen besteld kunnen worden?
Zo nee waar hij tegen een zacht prijsje dit kan laten doen?
Zat er trouwens niet een bukh kenner hier op het forum?
Veel vragen , maar ik probeer , mede met jullie , een beginnende hartstochtelijke watersporter met een dunne beurs te helpen.
Het is een goede knul die zelf ook veel voor de vereniging doet , maar dit is vreemd terrein voor hem , vandaar deze oproep van mij.
Schiet maar los.
Lijkt wel een goede doelen programma zo :D ;) .
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: bukh 1 cilinder 10pk.

Berichtdoor vuuren1 » 07 Sep 2014, 21:15

De importeur:
http://clouds.nl/cyfu/bukh

Wat is de reden voor een revisie?
In een zeilboot slijten zuiger en voering meestal het meest omdat de motor steeds maar erg kort draait en koud belast wordt.

Ik denk overigens dat je dat zachte prijsje moet vergeten omdat de onderdelen duur zijn.

Een amateur moet daar eigenlijk niet aan willen beginnen, ook al is de Bukh motor vrij basic.
Een werkplaatshandboek is wel het minste wat je moet hebben.
Die kan je hier vinden: http://motoren.ath.cx/

Om een deelrevisie uit te voeren is ook speciaal gereedschap nodig (zie de manual).
(is deels zelf te maken maar ook daarvoor is kennis en de nodige faciliteiten nodig)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: bukh 1 cilinder 10pk.

Berichtdoor eagle » 07 Sep 2014, 21:54

Geheel met Vuuren eens!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 982
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: bukh 1 cilinder 10pk.

Berichtdoor laserdevil » 07 Sep 2014, 22:41

Oke.
Dat is waar ik om vroeg , en wat ik krijg.
Bedankt voor jullie eerlijke antwoord.
Zal hem dit zo doorgeven en hem adviseren als hij nog goed loopt om hem met rust te laten , en hem alleen te lichten om de motorruimte te reinigen en dan te schilderen.
Motor terug en genieten.
bedankt.

Hans , die pagina was me bekend maar even vergeten ;) .
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: bukh 1 cilinder 10pk.

Berichtdoor eagle » 08 Sep 2014, 00:17

Over Bukh Dv 10 algemeen:

1-Versleten zuigerveren:

Slecht starten; Startmotor moet lang meewerken
De machine komt dan te traag op toeren vanaf stat.rpm . Komt door de relatief hoge belasting door de dynamo, vooral kort na een start.

Verhoogde carter lucht: Check de inlaatpoort (luchtfilter wegnemen). Is het daar een smeerboel van olie en kool? In de bovenzijde van de poort zit een gaatje; dit is de uitgang van de carterventilatie-klep. Deze zit onder het kleppendeksel, is vaak vervuild.

2- Gebarsten kleppendeksel door te vast aandraaien (aluminium).

3-Impellerpomp-keringen versleten:

lekkaga uit het gaatje in het pomphuis.

Vaak komt er dan water in het blok, waardoor het naaldlager en de meeneemstift achter de pomp wegroesten.

4- Gerammel/rinkel voorin:

lagers van de balansgewichten slecht. Kettinkje handstart versleten.

5-Kop gescheurd:

Witte rook. Kop scheurt tussen de beide poorten (klein dammetje). Komt door belasten van een nog koude motor!

6-Thermostaat: Vaak zit de originele er nog in; Type met balgje, is vrijwel altijd stuk, staat dan altijd open: Motor blijft te koud.

7- Uitlaatbochtje: Doorgerot ad onderkant.

8- Water-aftap zit verstopt: Achter/onder startmotor.

9- Diesel-HD leiding scheurt bij de pomp: MOET afgesteund worden met klemmetje aan een bout van het uitlaatspruitstuk!

10- Roet bij volgas:

Roetpunt wordt afgesteld met de stopmagneet. Moer lossen, zwarte draad losnemen. "vaster draaien",rechtsom: Minder. "Losser": Meer.

11- EL stekkers, witte en rode molex: De aanpersing van de draden is slecht. Controle door aan de draad te trekken..


Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 982
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: bukh 1 cilinder 10pk.

Berichtdoor laserdevil » 08 Sep 2014, 20:13

Bedankt eagle.
Dit is een mooi troubleshooter lijstje.
Zal hem het doorgeven.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: bukh 1 cilinder 10pk.

Berichtdoor vuuren1 » 08 Sep 2014, 22:16

Bukh zou een oerdegelijke motor zijn maar we hebben al vaker anders meegemaakt omdat er nog al wat gevoelige punten bestaan (zie de lijst van Eagle).
Het is gewoon een ouderwets ding wat men duur probeert te verkopen.
Doe mij maar een Yanmar...

Het minder snel aanslaan kan ook met de accucapaciteit en/ of startmotor (slijtage / vervuiling) te maken hebben, slijtage / minder compressie van de motor is niet altijd de oorzaak.
Eenvoudig klepspeling controleren zou ik als eerste doen.
Dan meten wat de accuspanning bij starten is.
Een redelijk goede 10 pk hoeft heus niet binnen twee tellen aan te slaan.
15 Tellen doet gewoon mee en als de motor niet rookt en weinig olie verbruikt is er op dat gebied meestal weinig loos.

En vettig van de olie is ook geen uitzondering.

De cilinderkop scheurt uit ervaring eerder dan bij andere merken, of het nu een gevolg van warmtespanningen is of van te weinig koeling, het is heel erg duur..
Als het waterpompje te wensen over laat scheurt de cilinderkop ook.

Als je de roetgrens middels de stopmagneet terug stelt heb je ineens toch minder vermogen dan vaak wenselijk is bij voor en achteruit schakelen.
In theorie klopt dat niet maar is wel mijn ervaring.

De ZF keerkoppeling gaat na belasting a.g.v. het vliegwiel moeilijk in de vrijstand, geduld!

Een 3 cilinder Bukh in een overlevingsboot (mulder en rijke):
Vochtige omgeving, bedrading gaf daardoor uiteindelijk problemen waardoor de startmotor spontaan mee ging draaien.
Startmotor verwoest en alle bedrading groen geoxideerd.
Ofwel: De kans op overleven was daarna nihil... (maar wel SI goedgekeurd).

Laser, je ziet het, als je vragen stelt komen er antwoorden met allerlei scenario's..
Laat die medewatersporter niet meteen schrikken met horrorverhalen maar laat de boel wel goed nakijken op de gevoelige punten.
Als hij daarvan op de hoogte is dan kan hij dat (laten) controleren en er op anticiperen.
Met wat vertroetelen kan deze Bukh wellicht nog een poos draaien.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: bukh 1 cilinder 10pk.

Berichtdoor Edwin1968 » 19 Jul 2022, 19:18

Hallo beste mensen. Ik ben opzoek naar een monteur voor mijn bukh 10 pk. Motor moet nagekeken worden en graag wil ik er iets van leren. U mag mij ook appen 0683423704. Mvg edwin
Edwin1968
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 02 Jul 2022, 18:13
ligplaats: Hellevoetsluis
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten