Oliekoeler

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Oliekoeler

Berichtdoor Jan Huibers » 26 Aug 2014, 17:23

We hebben ook een klein bootje in de verhuur, 8,5 mtr polyester en daar ligt een Vetus M4.17 in met ondertussen 510 uur sinds Mei op de urenteller. Onze gasten varen van onze haven naar Heusden, dan naar de Biesbosch, dan naar Dordrecht en komen via de Lek, Vianen en Merwedekanaal bezuiden de Lek weer terug in een midweek of weekend. Dan stoken ze rond de 40 liter diesel weg. Kan jullie wel melden dat de meesten blij verrast zijn als ze terugkomen en zien dat ze zo weinig diesel af hoeven te rekenen. Nederlanders dan heh, Duitsers en Zwitsers intereseerd het niet wat ze wegstoken. 400 liter voor 2 weken varen met de Roerdomp (Ford AN130) is doodnormaal terwijl ik voor hetzelfde rondje 150 liter minder gebruik. Ze varen gewoon (geknepen) volgas.

De Ford gebruikt gemiddeld 6 liter en de Vetus (Mitsu S4L2) gemiddeld tussen de 2 en 2,5 liter per uur.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Oliekoeler

Berichtdoor vuuren1 » 26 Aug 2014, 20:42

Jan,
Met 2 tot 2,5 liter vaart men dan nog aardig door maar dat past bij de vaargebieden die je noemt.
De 1,6 liter per uur komt van schippers die ca. 9 km/u varen of zelfs iets minder.

En 2 - 2,5 liter per uur komt neer op een gemiddelde motorbelasting van ca. 8 - 10 pk..
Als je die motor constant opentrekt wordt het een heel ander verhaal omdat een scheepsschroef bij 2x zoveel omwentelingen 8x zoveel vermogen van de motor vraagt.

Voor vele landgenoten idd toch interessant als hun motor zuiniger is (kijk maar naar veel voorkomende auto's met de Daihatsu 3 cilinder motoren (Peugeot, Citroen en Toyota), het barst van die dingen.

Patrick,
Vetus is slechts een voorbeeld en heus niet hét merk, zelf heb ik 7 jaar met een 54 pk Yanmar gevaren en die vond ik weer net iets beter, ofwel erg fijn en degelijk.
Yanmar heeft ook 16 kleppers met turbo, das gevoeliger en wil ik niet hebben.


De boot in de familie met een Vetus M4.14 heeft een 18x12 4 blad schroef (r 2.5:1) en doet tussen de 1,6 en 2,2 liter per uur (afhankelijk van de vaarstijl en vaargebied).
Het scheepje weegt meer dan 6 ton maar loopt gemakkelijk.
Voor dit ontwerp adviseerde een engineeringsbureau 20 pk max.

Helaas wil dan niemand die boot later kopen maar meer is echt niet nodig.
Als je nu onverwacht flink gas geeft vallen de passagiers om en komt er een berg schroefwater achter de boot naar boven.

En dan nog zegt men: "42 pk, kan net.."
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Oliekoeler

Berichtdoor Blacktoppie » 26 Aug 2014, 22:09

helaas is door het verbruik gedeelte deze vraag op de achtergrond geraakt.. wie weet het..

Blacktoppie schreef:Oke.. maar nu de vraag ga je er motortechnisch op vooruit als je een dtn indenor uit de boot haalt en er een "goedkope mitshubisi" variant inzet.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Oliekoeler

Berichtdoor vuuren1 » 26 Aug 2014, 23:45

Antwoord is Ja.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten