Oliekoeler

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Oliekoeler

Berichtdoor vuuren1 » 24 Aug 2014, 22:01

Blacktoppie schreef:Dan wil ik dit topic wel even kapen met wat andere vragen..

wat ik me nou afvraag met die specificaties, is of de vetus alleen soepeler draait dan een andere "Industrie motor" of dat hij ook daadwerkelijk langer meegaat.

laat ik het anders zeggen
als we die "industrie motor" nou eens vergelijken met bijvoorbeeld een Indenor hoe komt die "industrie motor" dan uit de bus, is deze vergelijkbaar of gaat tie langer mee dan een indenor, draait hij soepeler/ stiller..

er zijn voldoende boten die een 30 jaar(of meer) oude indenor erin hebben, als deze industriemotor dit nou ook haalt of beter is, vind ik persoonlijk het prijsverschil van 5000 niet echt gerechtvaardigd
ik kan me namelijk ook niet echt voorstellen dat in die 30 jaar er geen ontwikkelingen hebben plaats gevonden dus denk ergens dat de nieuwe motor(welke dan ook) altijd beter zal zijn dan "oude techniek"(al zal de oude techniek wat rouwer en daarom misschien eerder hufter proof zijn)

let wel dit is niet om iemand aan te vallen, maar idd ook puur uit interesse met in het achterhoofd de gedachte dat elke boot ooit eens een andere motor gaat krijgen en dan een wat completer plaatje te krijgen...

Arco

ARco


Een Vetus motor is geen 5000 euro duurder, dat heb ik al eerder verteld.
In de prijslijst wel maar bij ons niet.
Ja... als je een fake-inruilprijs voor de oude motor wilt hebben dan kan je die krijgen en dan is de catalogusprijs ineens wel actueel.


Of de Vetus Mitsubishi motor op zich langer mee gaat denk ik niet, wel weet ik dat er betere onderdelen omheen worden gebruikt.

Met de Indenor haal je een vergelijkbaar verhaal aan.
Die waren te Koop als Volvo Penta, Vetus en de rode van DTN, die draaiden erg veel mooier en stiller dan een omgebouwde automotor van de goedkopere broeders.
De bekendgemaakte spec's waren ook hetzelfde maar de doorontwikkeling intern gaat men uiteraard niet prijsgeven.

Een revisie van een 40 jaar oude motor zou ik niet eens overwegen omdat een revisie niet altijd even goed wordt uitgevoerd, de appendages om de motor heen en er aan vast oud blijven en bij de genoemde Yanmar met directe koeling je zit te wachten op een doorgerotte cilinderkop.

Verder is het uiteraard verstandig om de dagwaarde van de boot mee te nemen bij een hoge investering. Of je weet zeker dat je nog 10 jaar met die boot wilt varen.

Een Vetus 42 pk is precies 2x zuiniger dan b.v. een Indenor diesel, er is wel iets gebeurd in 55 jaar..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Oliekoeler

Berichtdoor Blacktoppie » 24 Aug 2014, 22:47

Oke.. maar nu de vraag ga je er motortechnisch op vooruit als je een dtn indenor uit de boot haalt en er een "goedkope mitshubisi" variant inzet.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Oliekoeler

Berichtdoor Wilfried » 24 Aug 2014, 22:54

door vuuren1 » za 23 aug 2014, 23:42


Maar dat moet je ervaren als je de gratis ervaringen van anderen niet aan wilt nemen.
Wij zijn geen Vetus dealer maar ik deel mijn ervaringen slechts...



Een Vetus motor is geen 5000 euro duurder, dat heb ik al eerder verteld.
In de prijslijst wel maar bij ons niet.


Ik begin te begrijpen waarom je Vetus beter vindt.

Zoals ik al zei, vroeger kon men de mensen al die nonsens wijs maken, het internet heeft het voor hen kapot gemaakt.
In veel branches heeft men het al begrepen, in de watersport nog niet, maar het komt wel.

Ga drie weken varen nu

Wilfried
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Oliekoeler

Berichtdoor eagle » 25 Aug 2014, 01:35

vuuren1 schreef:Een Vetus 42 pk is precies 2x zuiniger dan b.v. een Indenor diesel, er is wel iets gebeurd in 55 jaar..


Ben heel benieuwd naar de bijbehorende Sanky-diagrammen....


Wij bouwen motoren in van Sole (als dealer), Craftsman (als dealer), Lombardini (als dealer), op verzoek Vetus, op verzoek Volvo Penta, op verzoek Mitsubishi.

Wij reviseren vooral Volvo Penta: MD1B,2B,3B, MD5, MD6, MD7A/B, MD11C/D, MD17C/D, MD21A/B(=indenor), 2001/2/3(T), (TA)MD 30,31,40,41 maar ook Perkins (als dealer) 4.108, 6.354, en ook Bukh (als dealer) DV10, 20, 32, en ook Yanmar YSE/B/M 8/12, 2/3QMxx, 2/3HMxx, 4JH(TE).

Ter controle wordt er met deze motoren proefgedraaid op de waterrem (Schenck), en soms ook op verzoek van een klant enige andere motor wo Iveco,
VM (BMW/Mercruiser), Nanni .

Dan wordt ook het verbruik gemeten; De onderlinge verschillen zijn minimaal! Het speelt zich allemaal af rond de 200 gr/PK/H (ook de indenor!). De turbo,s zijn iets zuiniger: 180/190.
Dat vinden we niet alleen, maar meten we..

Gr Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Oliekoeler

Berichtdoor vuuren1 » 25 Aug 2014, 20:39

VW Marine heeft een grafiek van de ANWB Tijgerhaai gemaakt met de oude Indenor en een nieuwe SDI 50 pk.
De VW verbruikte de helft.

Bij diverse hermotoriseringen hebben we eigenaren goed bij laten houden wat een Vetus M4-17 gemiddeld gebruikt in vergelijking met bv. hun oude Indenor en OM636.
Dit gedurende een aantal jaren.
9 - 10 meter kruisers verbruiken in de nieuwe situatie 1.6 - 2.1 liter per uur (weer Gemiddeld).
Alle proefboten hadden uiteraard een logboek met draaiuren en tankbeurten van de oude motor.

Dat zijn praktijkmetingen.
Een VW SDI-50 verbruikt bij vol vermogen 10 liter per uur, dat klopt.

Kennelijk zijn de nieuwere motoren in deellast bedrijf een stuk zuiniger dan de oude, iets anders kan ik er niet van maken.

Zelf draaide ik met een M-4.17 2.1 liter/u gemiddeld op groter water (motorboot: 8,5 m, 6.5 ton).
Nu mijn vader met dezelfde boot vaart doet hij 1,5 liter per uur gemiddeld.

We vinden het niet alleen maar we hebben een aantal proefschepen gemeten en laten meten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Oliekoeler

Berichtdoor Wim Niessen » 25 Aug 2014, 21:08

Al vijf maanden bootloos volg ik nog wel hetgeen op het forum voorbij komt. Zo ook de reacties onder het onderwerp oliekoeler,.
Met name de discussie over motoren.
Toen mijn motor het begaf stond ik voor de keus de oude (Indenor 50PK) te laten reviseren of een andere motor aan te schaffen. Gezien de kosten van een ECHTE revisie is het het laatste geworden.
Ik keek naar motoren van 40 tot 50PK. Maar toen de vraag: welke motor. Welke al direct af viel was Timray en later ook VW. Van een leverancier kreeg ik een offerte voor het geringe bedrag van rond de 14.000 Euri voor een Yanmar. Die viel dus ook af, evenals Beta Marine.
Bleven over: Mitsubishi van Drinkwaard of van De Jong, Sole, Vetus of Craftsman. Maar welke het zou moeten worden was moeilijk te kiezen dus belde ik met verschillende leveranciers/importeurs met de vraag waarom ik juist voor hun motor zou moeten kiezen en niet voor die van de concurrent. Een importeur of leverancier zou immers moeten weten waarom je juist voor zijn product moet kiezen. Eerst Vetus, de afdeling motoren. Ik kreeg als antwoord: een toekomstige koper van uw boot zal zeker gecharmeerd zijn van een gele motor van Vetus. Meer wist Vetus (geen dealer maar Vetus zelf!!) mij niet te vertellen.
Toen aan Sole dezelfde vraag gesteld. De mensen van Allpa vertelden mij onomwonden dat zij dat niet zouden weten. Het zijn gewoon goede motoren, zeiden ze mij.
Bij Drinkwaard had ik Craftsman gezien en die motoren zagen er aanmerkelijk mooier en verzorgder uit dan de Mitsu van Drinkwaard zelf. Ondertussen had ik al wat rond gevraagd.Zo kwam ik bij de Nederlandse importeur van Mitsubishi. Gevraagd naar de motoren die o.a. door Vetus en door Craftsman worden toegepast kreeg ik na een aantal dagen het antwoord dat de complete blokken (met zuigers, krukas, nokkenas, kleppen etc. etc.) identiek zijn.
Toen ik dan uiteindelijk voor een 40PK Cratfman slechts 850 Euro meer kwijt zou zijn dan voor de minder uitziende Mitsubishi was mijn keus snel gemaakt.
Overigens wordt de engeneering van Craftsman gedaan door ex Vetus engeneers.
En dan over de prijzen van twee jaar geleden.
Ik kreeg een aanbod van een Vetus dealer voor een 40PK motor: 7.300 Euro.
Drinkwaard vroeg voor zijn Mitsubishi 5.890 Euro en ik kocht mijn Craftsman met 35% korting voor 6.700 Euro.
En wat het verbruik betreft het volgende. Stel nu dat mijn oude Indenor 3 liter per uur zou gebruiken en de nieuwe motor slechts twee liter. Als ik dan 100 uur per jaar vaar (en dat is boven het gemiddeld aantal vaaruren!) bespaar ik pak weg 150 Euro per jaar. Een boot kost nu eenmaal geld en als die 150 Euro echt niet kan, dan moet je er geen boot op na houden.Ik wil hier maar mee zeggen dat dieselverbruik voor “normale”motoren in relatie tot de kosten van het hebben en onderhouden van een boot een non-discussie is.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Oliekoeler

Berichtdoor vuuren1 » 25 Aug 2014, 21:48

Mee eens Wim.

Het aardige is dat een klant van ons ongeveer een echtelijke twist hadden over het invullen van het scheepslogboek omdat na rekenen er 1.6 liter per uur uit kwam.
Dat kon nooit kloppen omdat de oude Indenor (overigens geen DTN uitvoering maar een automotor) het dubbele liet zien.
Na enige onderlinge discussie en onderzoek zijn ze tot de conclusie gekomen dat e.e.a. wel klopte..

Het gaat ook niet om het bedrag wat iemand bespaart, dat is leuk maar zet geen zoden aan de dijk met een paar weekenden en 3 weken vakantie.

De importeur vertelt je nooit precies de waarheid (en hoe deskundig is de persoon aan de telefoon?).
Net zoals de Vetus persoon die je aan de lijn had, die weet er kennelijk niks van.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Oliekoeler

Berichtdoor Patrick2 » 26 Aug 2014, 09:37

Dag

Het wordt toch wel moeilijk tegenwoordig rond het onderwerp
motoren vervangen.

Vetus blijkt "het" merk te zijn.Veel andere zijn het sop van de kool niet waard. Op ieder ander merk is er wel iets op aan te merken. Yanmar waarvan ik dacht dat het een goede koop kon zijn blijkt ook verschillende uitvoeringen te hebben. Sole, Mitsubische en aanverwanten laat je beter in de toonzaal staan en over de nog beterkope is het helemaal not done.

Je zal maar een ander motor nodig hebben en je willen informeren bij de invoerders zelf. Prijzen openbaar maken blijkt ook al een voorrecht van enkelen.

En dan gebeurt er wat te verwachten is.

Omzet daalt, minder verkoop en een overname wordt mooi ingekleurd als een verbetering van de marktpositie. Reorganisatie volgt met verlies van arbeidsplaatsen. Lukt het dan nog niet dan is het over en uit.

Kijk eens in de jachtenbouw wat er de laatste jaren aan grote namen is weggevallen. Erg goede en kwalitatieve werven en jachten met teveel vaste kosten en te kleine vekoop. Iedereen vindt een Kuster een mooi schip en weet dat dit een erg kwaliteitsboot is maar toch redden ze het niet. Zo zijn er nog wel een paar te vermelden. Als een fabrikant zich niet naar de makt richt krijgt hij het in deze tijden moeilijk en is zijn goede naam niet voldoende. Misschien is er wel nog plaats voor een werf die een eigentijdse maar degelijke basisboot op de markt brengt. Niet met al die toeters en bellen die nu blijkbaar onmisbaar zijn en alleen de kost opdrijven. Tenzij men blijft denken dat er nog een grote markt is voor nieuwe boten met een prijskaartje van boven de 300.000€. Uitzonderingen bevestigen natuurlijk altijd de regel maar het is maar af te wachten of die uitzonderingen het ook zullen blijven uitzingen.

Dat sommigen hierover een erg duidelijke mening hebben is de laatste tijd nogal duidelijk. Lees eens de laatste top-ics hierover en veel wordt duidelijk.

Mvg

Patrick
Patrick2
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 24 Dec 2013, 12:20
ligplaats:
info:

Re: Oliekoeler

Berichtdoor sogna mi » 26 Aug 2014, 11:22

Toch een kleine toevoeging van mij aan de berichtgeving van van Vuuren.
Ik kan beaamen dat gek genoeg de praktijkcijfers van nieuwere motoren in deellast inderdaad zo zijn.
Heb vergeleken een orginele AGAM gemariniseerde OM636 en een Yanmar industrie 4 tne84 , 42 en 44 pk waarbij de Yanmar merkbaar "veel" sterker bleek maar ook zuiniger.
Tevens een Ford fsd4.25 (mermaid) 70pk tegen een Nanni 5.250 (85pk) waarbij de Nanni zuiniger en veel sterker bleek, terwijl de Ford een direct ingespoten diesel was welke de naam hadden zuiniger te zijn.
De motoren stonden niet in dezelfde boten waardoor geen werkelijk objectieve vergelijken gemaakt kunnen worden, maar de schepen hadden wel ongeveer vergeijkbare vaarklaargewichten.

ondanks diagrammen is de praktijk dat een nieuwere diesel aanmerkelijk zuiniger kan zijn ondanks theoretisch oude technieken
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: Oliekoeler

Berichtdoor Klaver vier » 26 Aug 2014, 13:09

Na al het voorgaande gelezen te hebben , komt het er op neer dat voor veel mensen meten is weten niet opgaat die hebben gewoon hun eigen mening,en daar is niet aan te tornen.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten