Blacktoppie schreef:Dan wil ik dit topic wel even kapen met wat andere vragen..
wat ik me nou afvraag met die specificaties, is of de vetus alleen soepeler draait dan een andere "Industrie motor" of dat hij ook daadwerkelijk langer meegaat.
laat ik het anders zeggen
als we die "industrie motor" nou eens vergelijken met bijvoorbeeld een Indenor hoe komt die "industrie motor" dan uit de bus, is deze vergelijkbaar of gaat tie langer mee dan een indenor, draait hij soepeler/ stiller..
er zijn voldoende boten die een 30 jaar(of meer) oude indenor erin hebben, als deze industriemotor dit nou ook haalt of beter is, vind ik persoonlijk het prijsverschil van 5000 niet echt gerechtvaardigd
ik kan me namelijk ook niet echt voorstellen dat in die 30 jaar er geen ontwikkelingen hebben plaats gevonden dus denk ergens dat de nieuwe motor(welke dan ook) altijd beter zal zijn dan "oude techniek"(al zal de oude techniek wat rouwer en daarom misschien eerder hufter proof zijn)
let wel dit is niet om iemand aan te vallen, maar idd ook puur uit interesse met in het achterhoofd de gedachte dat elke boot ooit eens een andere motor gaat krijgen en dan een wat completer plaatje te krijgen...
Arco
ARco
Een Vetus motor is geen 5000 euro duurder, dat heb ik al eerder verteld.
In de prijslijst wel maar bij ons niet.
Ja... als je een fake-inruilprijs voor de oude motor wilt hebben dan kan je die krijgen en dan is de catalogusprijs ineens wel actueel.
Of de Vetus Mitsubishi motor op zich langer mee gaat denk ik niet, wel weet ik dat er betere onderdelen omheen worden gebruikt.
Met de Indenor haal je een vergelijkbaar verhaal aan.
Die waren te Koop als Volvo Penta, Vetus en de rode van DTN, die draaiden erg veel mooier en stiller dan een omgebouwde automotor van de goedkopere broeders.
De bekendgemaakte spec's waren ook hetzelfde maar de doorontwikkeling intern gaat men uiteraard niet prijsgeven.
Een revisie van een 40 jaar oude motor zou ik niet eens overwegen omdat een revisie niet altijd even goed wordt uitgevoerd, de appendages om de motor heen en er aan vast oud blijven en bij de genoemde Yanmar met directe koeling je zit te wachten op een doorgerotte cilinderkop.
Verder is het uiteraard verstandig om de dagwaarde van de boot mee te nemen bij een hoge investering. Of je weet zeker dat je nog 10 jaar met die boot wilt varen.
Een Vetus 42 pk is precies 2x zuiniger dan b.v. een Indenor diesel, er is wel iets gebeurd in 55 jaar..