Oliekoeler

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Oliekoeler

Berichtdoor Wilfried » 21 Aug 2014, 22:53

Ik overweeg om een Mitsubishi S4L2 aan te schaffen maar ik zie dat er geen oliekoeler aangebouwd is, is dat een probleem ?

Wilfried
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Oliekoeler

Berichtdoor vuuren1 » 21 Aug 2014, 23:38

Die hebben nooit een oliekoeler.

Waar vandaan haal je deze motor? Zal vast geen Vetus s4l2 M4.17 zijn.
Het is een keuze tussen ruim 7000 euro voor een omgebouwde industriemotor en ca.12000 euro voor een Vetus motor.

Als je in sniklaas gelooft moet je de motor met de laagste prijs kopen.
Als je niet in sniklaas gelooft kan je bedenken dat die niet bestaat en dat de laagste prijs een minder product zal opleveren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Oliekoeler

Berichtdoor Wilfried » 22 Aug 2014, 00:45

Is het niet beter van een oliekoeler toe te voegen dan ?

Wat is het verschil bij Vetus ? Ik lees hier en daar dat het basisblok hetzelfde is.

Wilfried
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Oliekoeler

Berichtdoor vuuren1 » 22 Aug 2014, 22:06

Het basisblok van Vetus lijkt hetzefde maar is dat natuurlijk niet..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Oliekoeler

Berichtdoor Wilfried » 22 Aug 2014, 23:17

Het basisblok van Vetus lijkt hetzefde maar is dat natuurlijk niet..


Daar kan U gelijk in hebben. Maar hoe onderbouwt u die bewering ?

Wilfried
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Oliekoeler

Berichtdoor vuuren1 » 22 Aug 2014, 23:55

Daar is al veel overgeschreven..

De Vetus motor is duurder maar als iedereen er van overtuigd zou zijn dat het dezelfde motor is dan de goedkopere industrievarianten zou Vetus niet één motor meer verkopen.
Ik zal dit keer de technische onderbouwing weglaten, zoek maar op het forum.

Bij een hermotorisering zijn meestal ook andere onderdelen nodig en met een dergelijk complete set is de Vetus motor meestal niet of slechts een weinig duurder maar dan heb je wel een basismotor die specifiek voor scheepsgebruik is ontwikkeld.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Oliekoeler

Berichtdoor Wilfried » 23 Aug 2014, 09:44

Daar is al veel overgeschreven..


Had ik opgezocht en gelezen.
En ik heb gevonden dat de marinisering onderdelen van Vetus van betere kwaliteit zijn. Dat kan inderdaad zo zijn.
Mijn vraag gaat echter over het verschil in het basisblok.

Ik zal dit keer de technische onderbouwing weglaten, zoek maar op het forum.


De enigste technische onderbouwing die ik gevonden heb is de bewering dat Vetus Mitsubischi speciale aanpassingen aan het blok laat uitvoeren.
Terug mijn vraag hierover: Wat zijn de verschillen ?

Bij een hermotorisering zijn meestal ook andere onderdelen nodig en met een dergelijk complete set is de Vetus motor meestal niet of slechts een weinig duurder maar dan heb je wel een basismotor die specifiek voor scheepsgebruik is ontwikkeld.


Welke onderdelen worden er niet geleverd door bv. De Jong, Drinkwaard maar wel door Vetus ?

Ik wil hier niets bewijzen, beoordelen of veroordelen maar zoek alleen duidelijke informatie.

Wilfried
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Oliekoeler

Berichtdoor vuuren1 » 23 Aug 2014, 21:58

Vetus laat in Japan een marine basismotor maken en die kan/zal een andere nokkenas hebben, andere eindcompressiedruk en een andere inspuitkarakteristiek.
Dat vertellen ze niet precies maar mijn ervaring is dat ze mooier lopen dan de niet specifieke marine basismotoren die de goedkopere jongens gebruiken.
Verder zit er een inlaat luchtdemper op ipv een een plastic keienvanger, een veel betere brandstofopvoerpomp, een hulp startrelais en een uitlaat koelwater alarm.

Met onderdelen bedoel ik geen motordelen maar equipment die rondom de motor nodig is om te hermotoriseren (uitlaatsysteem, schroef, schroefas, flexibele koppeling, bedeieningsdelen, brandstoffilter etc.)
Ofwel hoe groter een dergelijk pakket wordt hoe goedkoper het geheel wordt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Oliekoeler

Berichtdoor Wilfried » 23 Aug 2014, 23:23

Vetus laat in Japan een marine basismotor maken en die kan/zal een andere nokkenas hebben, andere eindcompressiedruk en een andere inspuitkarakteristiek.
Dat vertellen ze niet precies maar mijn ervaring is dat ze mooier lopen dan de niet specifieke marine basismotoren die de goedkopere jongens gebruiken.


Mijn inziens klopt dat niet . Als ik de technische specificaties van de Vetus M4.17 bekijk op volgend pdf
http://www.vetus.com/media/magentominds/sasdocument/20121106224939_0.pdf

en die van de Mitsubishi S4L2 op
http://www.boatservicehaarlem.nl/mitsubishi-s4l2.pdf

zie ik geen enkel verschil. Ook de brandstofpomp is dezelfde

Mijn inziens is het een verkoperspraatje om de hogere prijs te rechtvaardigen.
Die tijd is echter voorbij.

Wilfried
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Oliekoeler

Berichtdoor Jan Huibers » 24 Aug 2014, 00:31

Wilfried, tussen €7000,- en €1.200,- zit best een beetje verschil, daar heb je geen rekenmachine voor nodig. Ik ben helemaal niet Vetusgeil ofzo maar je kan wel nagaan dat dat verschil niet in de gele verf zit.

Feit is dat een wat duurdere scheepsmotor gewoon mooier loopt
Ook een feit is dat Vetus o.a. erg veel moeite en onderzoek steekt in het ontwikkelen van nieuwe motoren, dat moet ergens van betaald worden.

Voorbeeld uit de automotive sector: jij wil nu een Skoda vergelijken met een Audi... Beide merken hebben dezelde motoren, beide merken delen hun platforms.. Alles ook hetzelfde toch? Net als met de Mitsu van €7000,- en de Vetus van €1.200,- zit er tussen Skoda en Audi ook een stevig prijsverschil maar als je een dagje met de Skoda weggaat en daarna een dagje met de Audi weet je wel waarom.

Dus..... is een nieuwe Skoda prima of wil je een nieuwe Audi??
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten