Yanmar start soms niet bij warme motor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Yanmar start soms niet bij warme motor

Berichtdoor henkvd » 21 Aug 2014, 22:24

http://gsps.doosaninfracore.com/Dealer_ ... 319E00.PDF

Stukje even uit de manual, het is zoals TS aangeeft, aangetrokken om te lopen, spanningsloos om te stoppen.


With the starter switch in the OFF position, no
current flows to the stop solenoid and the solenoid
plunger is extended holding the fuel injection pump
fuel rack in the “closed” position and not allowing
fuel to flow through the injection pump and to the
engine.
When the starter switch is turned to the start
position, the “pull coil” (36.5 Amp draw/white wire)
inside the solenoid is activated and pulls the
solenoid plunger into the solenoid. This releases
the fuel injection pump fuel rack, allowing fuel to
flow through the injection pump and allowing the
engine to start and run.
When the starter switch is returned to the ON or
RUN position, the “pull coil” no longer receives
current and the “hold coil” (0.5 Amp draw/red wire)
inside the solenoid is activated. The “hold coil”
holds the solenoid plunger in the RUN position,
allowing fuel to continue flowing and he engine to
continue running.
To stop the engine, the key switch is turned to the
OFF position. Current no longer flows to the stop
solenoid “hold coil”, and the solenoid plunger
extends and moves the injection pump fuel rack to
the “closed” position, shutting off the fuel flow and
stopping the engine.
Failure of the stop solenoid could result in the
engine not starting, the engine stopping suddenly,
the engine not continuing to run with the key switch
returned to the ON or RUN position, or the engine
failing to stop when the key switch is turned to the
OFF position. Use a multimeter or continuity light to
check for 12V at the stop solenoid connector in the
correct sequence.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4472
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Yanmar start soms niet bij warme motor

Berichtdoor vuuren1 » 21 Aug 2014, 23:28

Dit is een site van Doosan uit Korea.
Als ik een foto van dat onderdeel zie dan komen we mogelijk verder, nu niet.

Mijn Japanse Yanmar had een echte stopspoel die apart bekrachtigd moest worden om de motor te stoppen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Yanmar start soms niet bij warme motor

Berichtdoor eagle » 22 Aug 2014, 02:02

Zie de foto van de motor aan pomp-zijde.

De "stopmagneet" is zichtbaar onder de uitlaat (afgedopt) en het brandstoffilter; Het onderdeel waar de El-kabel aan zit. Het grijze ding rechts aan de spoel is de balg. Slecht zichtbaar is de platte stang/strip die naar de stop-lever aan de achterkant van de regulateur loopt.

Verder geheel eens met de info van Henk: Deze keer is het een "Run"-magneet; De toepassing heet: "Power to Run" (in tegenstelling tot "Power to Stop"). Wordt toegepast in situaties waarbij de motor altijd automatisch dient te stoppen als de 12 volt spanning wegvalt of te laag wordt. Typische industrietoepassing; aggregaten, hoogwerkers, compressors, lieren, enz.

De juiste werking is direkt waarneembaar door de hefboombeweging te bekijken tijdens starten. Mechanisch dient eea goed afgesteld te zijn, dwz tijdens de slag dient eerst de "Run"-positie te worden bereikt, daarna de eind positie van de magneet. De eindpositie van de stop-lever mag net niet bereikt worden!

Sommige van dit soort magneten (deze niet) hebben een AUX-aansluiting: Deze wordt 12V als de aanwezige interne schakelaar wordt bediend. Aldus is er controle op het geheel aantrekken van het anker,

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Yanmar start soms niet bij warme motor

Berichtdoor Papeje » 22 Aug 2014, 22:16

Goede avond,
Vandaag weer aan het sleutelen geweest. Solenoid weer eraf en op de werkbank getest op werking. Perfect.
Stangetje van de stopsolenoid wat verdraait en............motor startte helemaal niet meer. Daar zat dus het probleem.
Uiteindelijk blijkt het aan de afstelling van de solenoid te liggen. De "houdstroom" kon de magneet niet vasthouden omdat deze kennelijk niet ver genoeg werd ingetrokken. Wat bijgesteld en nu probleemloos starten. Telkens weer.Ik heb nog niet met warme motor geprobeerd, maar in elk geval zat het probleem in een niet goed afgestelde solenoid, waardoor de magneet niet kon worden vastgehouden en de brandstof weer werd afgesloten.
Een ieder bedankt voor het meedenken.
Gr, Peter
Papeje
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 Apr 2012, 16:20
ligplaats:
info:

Re: Yanmar start soms niet bij warme motor

Berichtdoor laserdevil » 22 Aug 2014, 22:49

Staat jou solenoid onder spanning of niet als je de motor stopt?
Zoals jij het beschrijft gaat de motor uit als de solenoid spanningsloos is , en dat is niet goed.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Yanmar start soms niet bij warme motor

Berichtdoor Papeje » 22 Aug 2014, 23:04

Dat begrijp ik niet.
Als de motor uit is en het contact dus niet aan staat er geen spanning op de solenoid.
Zodra ik de startsleutel op on zet wel,en vervolgens doorstart slaat de motor nu prima aan.

Peter
Papeje
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 22 Apr 2012, 16:20
ligplaats:
info:

Re: Yanmar start soms niet bij warme motor

Berichtdoor eagle » 22 Aug 2014, 23:34

laserdevil schreef:Staat jou solenoid onder spanning of niet als je de motor stopt?
Zoals jij het beschrijft gaat de motor uit als de solenoid spanningsloos is , en dat is niet goed.
Papeje schreef:
Dat begrijp ik niet.
Als de motor uit is en het contact dus niet aan staat er geen spanning op de solenoid.
Zodra ik de startsleutel op on zet wel,en vervolgens doorstart slaat de motor nu prima aan.

Peter


Allebei gelijk..


Beide vormen komen voor:

De "Power to RUN": Dit is hier het geval; Algemeen gebruikelijk bij modernere industriële toepassingen. (dit is een industriemotor..).

De "Power to STOP": Komt op jachten meestal voor; Is een verder-ontwikkeling van de klassieke mechanische "Trekknop met bowdenkabel".
De trekkabel wordt dan vervangen door een kort stangetje en een trek-elektromagneet bij/aan de motor. De magneet wordt bediend door een drukknop (rood bij Yanmar), of door het kontaktslot, Soms door een extra kontaktsleutel-stand aan de verkeerde kant (tegen de klok in) van "0". (oa Bukh) In het laatste geval dient die stand verend te zijn! Indien niet (oudere bukh) bestaat het gevaar, dat de stopstand "vergeten" wordt, wat lege accu,s tot gevolg heeft. In dat geval monteren we een zoemer parallel aan de stopmagneet...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Yanmar start soms niet bij warme motor

Berichtdoor vuuren1 » 23 Aug 2014, 00:08

Power to run is niet gebruikelijk en als het wel zo is (XD3 Indenor, VW 1,9) dan is het een klein spoeltje (en in de basis een automotor).

Hier zien we ook weer een voorbeeld van een zgn. Yanmar maar het blijkt een industrie uitvoering te zijn.
Net zoals de vele Mitsubishi aanbieders die voor weinig een zgn, bootmotor aanbieden.

Mijn voormalige buurman met een werksloep ging ook hermotoriseren, dat werd een Yanmar voor minder geld.
Dar bleek een industrie uitvoering met een fraai Yanmar motorpaneel.
Dat ding maakt een vreselijk lawaai vergeleken met een echte Yanmar scheepsdiesel.
Tevens is de inbouwer een beluchter vergeten en zal de motor vroeg of laat vol water kopen.

Goedkoop is duurkoop...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Yanmar start soms niet bij warme motor

Berichtdoor nanlotte » 23 Aug 2014, 16:54

Ik heb ook zoiets gehad. Als ik een lange tijd gevaren had en de motor en omgeving daarvan goed warm geworden waren dan startte hij daarna niet meer. Nadat alles afgekoeld was startte hij weer normaal. Na lang zoeken heb in de kabel die van het dashboard naar de motor loopt alle stekkerverbindingen vervangen door een vaste AMP verbindingen. Daarmee was het probleem opgelost. Ik denk dat er bij hogere temperaturen te veel weerstand optreed in de stekkers van de bekabeling waardoor de spoel in de brandstofpomp onvoldoende spanning krijgt.

Vriendelijke groet,
Rens Klein
nanlotte
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 15:29
ligplaats:
info:

Re: Yanmar start soms niet bij warme motor

Berichtdoor aquanaut » 23 Aug 2014, 21:04

Ik weet niet hoe de andere techneuten er hier over denken maar ik zou de boel ombouwen.
Een veer om het fuelrack open te houden en die power to run spoel aan de andere zijde van de pomp monteren en als stopknop laten werken.
(moet ie uiteraard elektrisch wel ff anders aangesloten worden)

Mocht ie dan ooit nog eens weigeren, dan stopt de Yanmar niet.....dat lijkt me niet zo erg.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten