As scheef op motor (vermoeden)

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

As scheef op motor (vermoeden)

Berichtdoor basvanhethul » 11 Aug 2014, 21:40

Ik vond tijdens mijn vakantie dat mijn schroefas koker erg warm werd (spuug siste erop).
Heb ik de moeren wat losser gedraaid en vet erin gepomp.

Wordt niet zo heet meer maar vast houden kan ik het niet.

Nu wil ik graag 100% zeker weten dat mijn koppeling type 6 van vetus recht uitgelijnd is op de as en gekoppeld aan mijn hurtz koppeling zit.
Afbeelding

Hoe kan ik dit het beste testen?
Graag en het liefst een uitleg met foto als het mogelijk is.
basvanhethul
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 Mrt 2012, 20:28
ligplaats:
info:

Re: As scheef op motor (vermoeden)

Berichtdoor vuuren1 » 11 Aug 2014, 23:05

Dit is een oude flexibele koppeling waarvan de rubber elementen op zeker verhard zijn.

Uitlijnen is een leuk verhaal maar kan feitelijk nooit als een motor op rubber dempers staat.
Dan beweegt de boel immers en kan er geen sprake zijn van effectieve uitlijning.

Met een Vetus uniflex zal het beter gaan en dan zo goed als mogelijk "uitlijnen".
Mogelijk zijn de motordempers ook verouderd?

En even in 5 minuten uitleggen wat uitlijnen is kan niet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: As scheef op motor (vermoeden)

Berichtdoor basvanhethul » 12 Aug 2014, 07:09

De motorsteunen en koppeling zijn er 10 jaar geleden ingekomen. zal morgen de koppeling eens los halen om te kijken hoe het met de rubbers gesteld staat.
basvanhethul
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 Mrt 2012, 20:28
ligplaats:
info:

Re: As scheef op motor (vermoeden)

Berichtdoor Blacktoppie » 12 Aug 2014, 09:40

Rubbers van die koppeling kan je ook gewoon los halen en vervangen
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: As scheef op motor (vermoeden)

Berichtdoor basvanhethul » 12 Aug 2014, 19:09

Rubbers vervangen zijn de kosten niet en om ineens maar een andere koppeling kopen is ook wat overdreven.

Er moet vast wat te vinden zijn hoe je in grote lijnen kan uitlijnen.
Nog net zitten rekenen het spul zit er nu 7 jaar in.

Complete nieuwe schroefas met schroef
nieuwe vet gesmeerde koker van brons geloof ik en nieuwe motor steunen en een gereviseerde vetus m4.14 incl koppeling van bovenstaand type.
basvanhethul
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 Mrt 2012, 20:28
ligplaats:
info:

Re: As scheef op motor (vermoeden)

Berichtdoor vuuren1 » 12 Aug 2014, 20:33

Een M4.14 staat redelijk soepel opgesteld en dan zal de as wringen als de aandrijfkoppeling niet soepel is.
Gevolg: Een te warm voorste aslager.
Als de schroefaslengte tussen askoppeling en voorste lager wat kort is is het nog erger.

Om die reden past men een watergesmeerde schroefas toe met een zwevend binnenlager en een rubber buitenlager.

Je kan die motor prima uitlijnen maar zodra hij moet werken zullen de rubbers vervormen en staat e.e.a. niet meer in lijn.
Als basis is het wel goed om uit te lijnen maar de rest moet wel kloppen anders blijft je probleem bestaan.

Heb je een foto van de koker t/m de keerkoppeling? Dan kan ik het beter inschatten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: As scheef op motor (vermoeden)

Berichtdoor basvanhethul » 13 Aug 2014, 21:58

de foto
Afbeelding
basvanhethul
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 Mrt 2012, 20:28
ligplaats:
info:

Re: As scheef op motor (vermoeden)

Berichtdoor vuuren1 » 13 Aug 2014, 22:39

Ik gok dat de vrije aslengte ca. 20 cm is en dat is te weinig (zie mijn vorige uitleg).
Met een rubber lager achter en een zwevende pakkingbus of seal vooraan is er een stuk meer beweging mogelijk, nu niet.
De rest ziet er netjes uit!
Er is zelfs een beluchter in het buitenboordsysteem opgenomen.

Je kunt kiezen:
Een Uniflex en een andere schroefasset of een homokineet monteren. Dan gaat het een stuk beter.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: As scheef op motor (vermoeden)

Berichtdoor Blacktoppie » 14 Aug 2014, 08:49

Wat is dan een goede aslengte hans?
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: As scheef op motor (vermoeden)

Berichtdoor basvanhethul » 14 Aug 2014, 10:30

De as lengte vanaf de koppeling t/m de koker is 39,8 cm
basvanhethul
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 Mrt 2012, 20:28
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten