motorsteun aanpassen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

motorsteun aanpassen

Berichtdoor peter jansen » 07 Aug 2014, 15:41

hallo,

ik ben bezig om mijn scheepje op te knappen en kom hier regelmatig voor alle ins en outs. toch heb ik nog geen antwoord kunnen vinden op mijn volgend vraagstuk.
ik wil mijn motor in een nieuwe dooskiel laten zakken. (zie onderwerp dooskiel in techniek algemeen stalen schepen) maar daarvoor moeten de motorsteunen worden aangepast. kan ik dit zonder moeite doen f zijn er bepaalde spelregels waarmee ik rekening moet houden?
Afbeelding
hierbij een schets hoe ik het ongeveer bedoel. links zitten de steunen op krukas niveau. en rechts zoals ik het in gedachte heb.

graag hoor ik jullie mening danwel opmerkingen hierover!

vr gr peter jansen
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: motorsteun aanpassen

Berichtdoor Lucter » 07 Aug 2014, 16:04

1 = goed meten, 2 = delen laten lasersnijden uit 10 of 12 mm plaat, hierdoor voldoende sterk en maatvast, 3 = zorgvuldig en maatvast lassen

Constructie komt vaker voor en hoeft geen enkel probleem te geven ;)
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: motorsteun aanpassen

Berichtdoor Bert V. » 07 Aug 2014, 17:37

Dag Peter,

Staat de schroefas-lagering dan nog wel in lijn met deze verlaging van de motor, of pas je die ook aan?

Bert
Bert V.
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 21:53
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: motorsteun aanpassen

Berichtdoor vuuren1 » 07 Aug 2014, 20:48

Bert V. schreef:Dag Peter,

Staat de schroefas-lagering dan nog wel in lijn met deze verlaging van de motor, of pas je die ook aan?

Bert


De krukas staat (bijnja) nooit meer in lijn met de uitgaande as van de keerkoppeling (vroeger bij Velvet en Paragon wel).
In de meeste keerkoppelingen zit een trap.

Door hier de motorsteunen te verhogen wordt het kantelpunt tussen motor en uitgaande as wel groter en mag de motor niet al te slap op de dempers staan (wel as er een homokineet wordt toegepast).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: motorsteun aanpassen

Berichtdoor paure nesci » 08 Aug 2014, 00:21

Ik heb bij mijn boot de motor 10 cm laten zakken om mijn kajuitvloer weer vlak te krijgen, hiervoor heb ik de motorsteunen in takt gelaten maar de motorfundatie plaatselijk verlaagd. Vervolgens een homokineet van een cm of 70 ertussen, perfect resultaat :roll:
Believe me , my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats......
paure nesci
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 13:57
ligplaats:
info:

Re: motorsteun aanpassen

Berichtdoor Bert V. » 09 Aug 2014, 17:57

Sorry voor de (door familieomstandigheden) late reactie.

Ik ging er van uit dat de schroefas wellicht met een buitenlager en tevens met een stuwdruklager uitgerust zou kunnen wezen, en dat de laatste dan verplaatst zou moeten worden, en daar heeft Peter niet op gereageerd.

Bert
Bert V.
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 21:53
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: motorsteun aanpassen

Berichtdoor peter jansen » 10 Aug 2014, 20:04

bedankt voor de reacties allemaal.

ik begrijp dat het dus vaker voorkomt en dat het op zich geen problemen moet geven. mits juist uitgevoerd uiteraard.

ook mijn motor en kk heeft een trap er in zitten. ik wil de nieuw te plaatsen schroefas wel in lijn zetten met de uitgaande as van de kk. uiteraard komt hier ook een pythondrive tussen.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: motorsteun aanpassen

Berichtdoor vuuren1 » 10 Aug 2014, 21:13

Een Python drive is zeker niet zaligmakend, een goede soepele flexibele askoppeling doet het ook goed.

Een Python haalt meestal geen 1000 uur.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Robby2, RuudM en 99 gasten