motor wordt warm

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: motor wordt warm

Berichtdoor vuuren1 » 22 Jul 2014, 20:22

Je bedoeld de inlaatschep?
Die zetten wij altijd met de tralies naar achteren om dichtlopen te voorkomen.

Er komen vast geen luchtbellen bij de slang binnen, dan zou de boot zinken (of de bovenste slangklem moet erg los zitten).
Meestal is het de rubber ring van de wierpot en/of de kleine ring om de schroefdraad (onder de vleugelmoer).

De m4.14 werkt met een halve CAM in de zeewaterpomp, daardoor is er minder tegendruk in de uitlaat (Bodensee norm...) en daardoor is de aanzuigcapaciteit ook minder en gevoeliger voor een kleine luchtlekkage.
Lucht is immers 800x dunner dan water...

Moet eenvoudig op te lossen zijn.
Lig je bij de Kranerweerd? Die heeft een goede techneut rondlopen (als hij niet op vakantie is..).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: motor wordt warm

Berichtdoor basvanhethul » 22 Jul 2014, 22:29

Probleem is gevonden.
De tempratuur sensor van het koelwater is niet goed.
Met de infrarood meter ging de sensor al af bij 66,8 graden

Soms zijn het kleine probleempjes. Nu kunnen we rustig slapen.
Wordt nu gelijk vervangen voor een combinatie meter met pieper.
basvanhethul
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 Mrt 2012, 20:28
ligplaats:
info:

Re: motor wordt warm

Berichtdoor Klaver vier » 22 Jul 2014, 22:45

Maar waar kwamen dan die luchtbellen vandaan,of zijn die er nog steeds,dat kan toch niet goed zijn?
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: motor wordt warm

Berichtdoor basvanhethul » 28 Jul 2014, 10:46

De luchtbellen zijn er nog steeds.
Denk dat het misschien wel altijd is geweest.

Alleen nu valt het pas op omdat het motorruim goed geisolleerd is en de geluiden binnen goed hoor.

Voor de zekerheid vervang ik de wierpot met vleugel moer voor een nieuw exemplaar.

Nu moet ik nog de temp meter bestellen met bijpassend de printplaat en dan kunnen we alles beter aflezen.

We hebben de ijssel van Zwolle naar Deventer veilig kunnen bevaren met +- 7 á'8 km per uur.
basvanhethul
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 Mrt 2012, 20:28
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten