motor wordt warm

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: motor wordt warm

Berichtdoor basvanhethul » 21 Jul 2014, 15:07

We zijn onderweg naar zwartsluis. Daar wordt hij morgen uit het water gehaald.

Er komt nu ook ineens witte rook uit de uitlaat
basvanhethul
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 Mrt 2012, 20:28
ligplaats:
info:

Re: motor wordt warm

Berichtdoor eagle » 21 Jul 2014, 16:46

Ai; Klinkt naar koppakking..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: motor wordt warm

Berichtdoor Lucter » 21 Jul 2014, 16:48

eagle schreef:Ai; Klinkt naar koppakking..

Gr, Eagle


Inderdaad, lullig dat dit je tijdens de zomervakantie moet overkomen :cry:

Probeer een sleepje te krijgen en niet door te draaien :!:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: motor wordt warm

Berichtdoor basvanhethul » 21 Jul 2014, 18:06

Ik las op internet dat het roken kan komen door verdamping in de uitlaat.
basvanhethul
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 Mrt 2012, 20:28
ligplaats:
info:

Re: motor wordt warm

Berichtdoor basvanhethul » 21 Jul 2014, 18:41

Hwtt is trouwens nauwlijks rook klein beetje. Geen rook gordijn effect. Of is een klein beetje rook al voldoende om de conclusie defecte koppaking aan te geven?

Maak me nu wel zorgen namelijk en moet al helemaal niet daar aan denken
basvanhethul
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 Mrt 2012, 20:28
ligplaats:
info:

Re: motor wordt warm

Berichtdoor eagle » 21 Jul 2014, 19:02

Bas,

Ik hoop dat ik je niet chagerijnig heb gemaakt, dat is nooit de bedoeling, zeker niet op vakantie..

Een snelle test ivm de koppakking: Je motor heeft zg tweekring-koeling; Als de koppakking stuk is, komt er bijna altijd een kleine verbinding tussen een cilinder en een koelkanaal. Dan komt er telkens een beetje koelvloeistof in die cilinder; Dat geeft witte rook.

Maar de cilinder-druk komt omgekeerd ook in de koelvloeistofruimte, en dus ook onder de koelvloeistofdop.

Test: Koelvloeistof dop eraf halen, motor starten, en kijken in de koelvloeistof tank (Pas op; Brand je niet!) De vloeistof mag wel bewegen en stromen, maar er mogen geen flinke gasbellen naar boven blijven komen. Als die er wel komen moet je rekening houden met de koppakking..

We duimen!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: motor wordt warm

Berichtdoor enzoishet » 21 Jul 2014, 21:02

Bas,

Hoe minder water(koelwater) hoe meer witte rook.

Het een heeft te maken met het ander. Ik ben benieuwd wat je hebt of had gedaan
voor dat je hebt besloten verder te varen.

Gr, Ton
enzoishet
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 30 Dec 2013, 02:07
ligplaats:
info:

Re: motor wordt warm

Berichtdoor vuuren1 » 21 Jul 2014, 22:19

Een M4,14 heeft eigenlijk nooit problemen met de temperatuur.

Bij voldoende uitlaatwater bij stationair is het goed maar bij meer toeren en een tekort duidt op een weerstand in de aanzuig van het zeewatersysteem.
Een beetje damp is niet abnormaal, zeker niet als je vroeg in de ochtend gaat varen.

Máár de M4.14 heeft een uitlaat temperatuur alarm van 70 graden en dat moet eerst afgaan, als je dat negeert komt het alarm van het interne koelsysteem pas iets later.

De vraag is nu wel alarm er is afgegaan?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: motor wordt warm

Berichtdoor basvanhethul » 22 Jul 2014, 13:02

Het eerste alarm

Boot is er zojuist uit geweest. Inlaat zaten schelpen in.
Probleem alleen nog niet opgelost. Wat mij opvalt is dat er luchtbellen bij de linlaat slang binnen komen onder de wierpot.
Nu zei iemand dat ik de spleetjes in de schelp misschien kon opruimen.
basvanhethul
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 Mrt 2012, 20:28
ligplaats:
info:

Re: motor wordt warm

Berichtdoor Amersfow » 22 Jul 2014, 14:52

Ahh, das niet goed. Hij kan dus ergens lucht zuigen. Ik denk dan aan de inlaatslang. Slangklem maar eens keistrak aandraaien? En is de wierpot zelf wel helemaal luchtdicht? Zo'n deksel met centrale vleugelmoer gaat zo lekken, die met schroefdeksel zijn stukken beter.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1864
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten