maximale watertemperatuur bij DAF 575

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

maximale watertemperatuur bij DAF 575

Berichtdoor fomargo » 20 Jul 2014, 12:15

In mijn boot heb ik een DAF 575 motor die in 1982 in mijn boot is geplaatst, die tot op heden
nog prima voldoet, maar ik twijfel of de watertemperatuur niet wat aan de hoge kant is.
De temperatuurmeters van de boven- en onderbesturing geven meer dan 90 gr. aan bij volledig warme motor.
Graag zou ik willen weten of bootbezitters met eveneens een DAF 575 motor ook aan deze temperatuur komen.
Is deze temperatuur inderdaad te hoog, en wat kan ik er aan doen ?
Zie graag jullie reactie`s.
fomargo
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 16:28
ligplaats:
info:

Re: maximale watertemperatuur bij DAF 575

Berichtdoor quichot » 20 Jul 2014, 14:21

Wat bedoel je precies met onder- en bovenbesturing in relatie tot de koelwatertemperatuur? Dat je bij beide stuurstands een meter hebt die hetzelfde aangeven?
Ik maak een beetje uit je vraag op dat de motor vroeger wat koeler draaide.
Op zich kan een ex-vrachtautomotor best 90c+ hebben. Dat kon best een keer gebeuren bij klimmen in de bergen, maar dan zakte het weer bij afdalen. Maar in stationaire opstelling voelt hij zich het prettigst bij 78c constant. En dat zou ook bij warm zomerweer haalbaar moeten zijn.
Als mijn 575 door de 80c schiet word ik al waakzaam. Alarmfase 1, zeg maar. Loopt het snel terug, dan ben ik weer gerust. Dat komt wel eens voor als de motor flink heeft moeten werken om een schutting te halen bijvoorbeeld. Zet je hem in de sluis dan uit, dan loopt de temp wel eens wat op. Maar schiet hij tijdens het varen door richting 90c, dan is het bij mij alarmfase 2. Dan ga ik actie ondernemen. Kalmer draaien en op zoek naar een oorzaak. In mijn geval meestal piepschuimpropjes of eendenkroos in de koelbeun. Die spoel ik dan via de overstort schoon.
Hoe koel je de motor?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: maximale watertemperatuur bij DAF 575

Berichtdoor vuuren1 » 20 Jul 2014, 19:05

90 graden is niet slopend maar wel iets hoger dan de standaard bedrijfstemperatuur.
Kennelijk heb je 2 meters en dan ga ik er even vanuit dat ze niet beiden een foute aanwijzing geven (laat het eens controleren met een infra rood thermometer).
Indien er geen belemmeringen in het koelsysteem aanwezig zijn zou ik eens naar de thermostaat kijken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: maximale watertemperatuur bij DAF 575

Berichtdoor laserdevil » 20 Jul 2014, 23:01

Ik heb een gesloten koeling en een daf475.
Heb vandaag alles onder controle gekregen met de koeling (zie mijn topic over koelbuis met lek).
Normaal hebben de dafjes een thermostaat die staat afgesteld rond de 75 a 80 graden , die ik ook netjes krijg bij 1700 toeren.
Als ik volgas ga , 23 toeren , dan is de temp. 85 a 90 graden.
Dus zijn er 2 opties.
Er zit een thermostaat in die hoger afgesteld staat , of er stroomt te weinig koelwater door.
Heb je een gesloten of open koeling?
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: maximale watertemperatuur bij DAF 575

Berichtdoor fomargo » 22 Jul 2014, 13:46

Forumleden, bedankt voor jullie reactie.

Voor de duidelijkheid heb ik nog wat extra informatie.
1. Heb een gesloten koelsysteem
2. Droge uitlaat
3. Onlangs ook nog wegens lekkage een nieuwe bun met warmtewisselaar door de werf laten plaatsen ( zelfde systeem als de oude )
4. De thermostaat gedemonteerd en weer gemonteerd. (ging bij plm 75 gr (in pan heet water) gewoon open.
5. Heb voor de zekerheid ook nog ontlucht bij de koelwaterslangen.
6. Wat ik wel vreemd vindt, is als de motor op temperatuur is ( plm 90 gr), en de motor afzet, de temperatuur omhoog gaat lopen tot plm 95 gr.

Ik heb veel geld in de reparatie gestoken, en wil graag dat alles in orde is voor ik met vakantie ga.
Wie van jullie kan het probleem voor mij oplossen ?
fomargo
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 16:28
ligplaats:
info:

Re: maximale watertemperatuur bij DAF 575

Berichtdoor quichot » 22 Jul 2014, 15:40

Het goede nieuws is punt 6. Dat is normaal. Omdat de koelvloeistof dan niet meer circuleert, wordt de hitte in de kop, waar (bij mij althans) de voeler zit, niet meer afgevoerd, waardoor de temp nog wat kan doorstijgen.
Die thermostaat die dus opengaat in een pannetje water van 75c, staat goed afgesteld. Begint te openen bij 75c, gaat vol open bij 78c. Precies goed. Ik hoop niet dat je die instelling hebt verhoogd.

Maar ik herken wel je probleem, denk ik: de overstort van de koelbeun.
Bovenop de koelbeun zit een dikwandige pijp, althans, die hoort daar te zitten. Die loopt in een flauwe bocht van beun naar kim, net onder de waterlijn. Die overstort zorgt voor doorstroming van de beun met vers, koel buitenwater, want warm water stijgt. Vaak is de beun ook enigszins scheppen geïnstalleerd, waardoor die doorstroming wordt bevorderd. Ook is zo'n beun aan de onderzijde vaak voorzien van scheppende, dus schuin ingelaste strips, die tevens als tralie fungeren.
Die overstort wil nog wel eens dichtslibben met drijvende en zwevende rotzooi. Piepschuimkorreltjes, eendekroos, plastic zakjes. Dan moet je de overstort even doorsteken van bovenaf, dus door het gat net onder je waterlijn, richting beun. Ik gebruik daar altijd een oud stuk VMVK voor. Daarop heb ik een streepje aangebracht waaraan ik kan zien dat het uiteinde er helemaal doorheen is. Om er zeker van te zijn dat de doorstroming vrij is, blaas ik er met een slang lucht door, die je, als de beun vol zit met lucht, met grote bellen, en de laatste restanten troep onder het vlak vandaan ziet komen. Zoek even een handig laag walletje op voor dat klusje, dat zo gepiept is.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: maximale watertemperatuur bij DAF 575

Berichtdoor vuuren1 » 22 Jul 2014, 20:13

Ik zou terug naar die werf gaan als de temperatuur voor de reparatie wel goed is geweest.

Wellicht heeft Quichot het goed en blijft er lucht in de koelbun hangen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: maximale watertemperatuur bij DAF 575

Berichtdoor quichot » 23 Jul 2014, 08:58

Hoe dan ook blijft de koelcapaciteit achter bij de thermostaatwaarde. Die zou je er bij wijze van spreken net zo goed uit kunnen halen. Iets anders zorgt ervoor dat de temp min of meer 90c is. Op zich dus niet fataal, maar je wordt zo wel afhankelijk van de temp van het buitenwater. Iedere graad stijging daarvan is een graad meer boven de 90c.
Er kunnen maar 3 oorzaken zijn: capaciteit waterpomp, vrije doorstroming gesloten systeem en vrije doorstroming langs de wamtewisselaar.
Waterpomp kan zijn versleten. Is dit nagekeken?
Doorstroming wordt verhinderd. Voornaamste oorzaak: ingesloten luchtbellen. Op hoogste punt zou een ontluchtingsnippel moeten zitten. Er zit er sowieso eentje op het pomphuis. Maar meestal zit de leiding naar het reservoir nog iets hoger. Daar zou je een nippel op moeten aanbrengen. Gaatje boren, draad tappen. Een passend boutje met zo'n oranje ringetje onder de kop is voldoende. Houd daar tijdens boren en tappen een stofzuiger bij, zodat er geen rotzooi in die buis valt.
Doorstroming beun, zie vorige posting.
ps. misschien een open deur, maar op de beun zit ook een ontluchtingsnippel. Is de wisselaar goed ontlucht?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: maximale watertemperatuur bij DAF 575

Berichtdoor vuuren1 » 23 Jul 2014, 11:09

Als het een thermostaat met een bypass is (2 klepjes) dan mag je hem er nooit uithalen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: maximale watertemperatuur bij DAF 575

Berichtdoor quichot » 23 Jul 2014, 11:14

Vandaar ook bij wijze van spreken, maar dank voor de aanvulling. Als temperatuurbegrenzer heeft hij geen functie meer, dat bedoelde ik.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten