eagle schreef:In dit type dynamo zit geen magneet.
Zowel de rotor als ook de stator zijn elektromagneten dwz er moet stroom doorheen om ze magnetisch te maken; Zonder magnetisme is er geen dynamowerking!
Dus is er ook (nog) geen stroom om door de rotorspoel te sturen, om die magnetisch te maken..
Om uit deze "kip of ei" situatie te komen wordt er een truuk gebruikt; De stroom die door het laadlampje loopt (als de dynamo nog stilstaat) wordt door de rotorspoel geleid, waardoor die een weinig magnetisch wordt, maar genoeg om het dynamo-proces op gang te krijgen (voormagnetisatie).
Dus: Lampje stuk: Dynamo start niet!
Soms blijft er van de vorige keer een weinig zg remanent-magnetisme in de rotorspoel-kern achter; Dat is soms net genoeg om bij een hoog rotortoerental toch nog de dynamo-werking gestart te krijgen...
Gr, Eagle
Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten