door eagle » 20 Jul 2014, 10:29
Gebeurt nog steeds. Sommige moderne regelaars werken iets anders (Hitachi; zg L aansluiting) maar het principe blijft.
Idee komt van Bosch, jaren "20. De klemnummering komt ook van Bosch; Militaire voertuigen (wehrmacht) moesten door niet-electriciens in het veld() gerepareerd kunnen worden volgens standaard schema,s.
12V accuspanning komt aan 30 van kontaktslot. In stand "kontakt" komt op 15 de 12V er weer uit, en gaat naar allerlei zaken die 12V nodig hebben. Ook het laadlampje krijgt nu 12V. De andere kant van het lampje komt aan D+ 61 van de dynamo; via de regelaar gaat het verder naar de rotor + kant. De andere kant van de rotor ligt vast aan massa. Bij stilstaande dynamo is de rotor feitelijk een klos koperdraad waarvan het einde aan massa ligt. Het laadlampje zit aan het begin van de klos. Aldus krijgt het lampje massa via de rotor, en gaat dus branden. Als zeer gewenst neven-effect wordt de rotor een weinig magnetisch door het stroompje dat van het lampje naar massa loopt! Als de dynamo gaat draaien wordt er mede dankzij dat beetje magnetisme spanning opgewekt; Hierdoor wordt de D+ 61 aansluiting nu 12V i pl v massa. Het lampje krijgt nu van bijde kanten 12V; er is dan geen spanningsverschil meer, dus gaat het uit..Hierdoor wordt aan de schipper bewezen: Dynamo laadt!
Gr, Eagle