door quichot » 20 Jul 2014, 11:26
Mooi clipje!
Ik kreeg eind vorige eeuw een neef van de laatste beroepsmatig varende eigenaren, de gebroeders Gortemulder, aan boord met wat zwartwitkiekjes van het scheepje in actieve dienst. Die broers zaten in de natte aannemerij, en stortten er puin mee als oeverbescherming. Onder andere langs de Amstel, maar ook bij de Zuiderzeewerken. Ruw werk, waar het scheepje flink bij te leiden heeft gehad.
Die neef wist me te vertellen dat er een primitief soort keerkoppeling achter die Rennes lag, bestaande uit gladde cilindrische wielen, waarover een lederen drijfriem liep. Met een hefboom werd die riem van het ene op het andere wiel geschoven, via een los meedraaiend wisselwiel. De schroefas was dus voorzien van een lange rol, ter breedte van die drie wielen.
Dat hield in, dat er bij manoeuvreren permanent iemand in de machinekamer moest zijn, om op commando van de schipper die riem te verplaatsen. Daarbij ging nog wel eens wat fout, waardoor het berghout op de boeg flink op z'n donder kreeg. Nog steeds zit daar een diepe buts in die ik er niet uit krijg, en inmiddels maar heb omarmd al bewijs van trouwe dienst. Je begrijpt dat ik, hoe mooi die oude kar ook was, het niet betreur dat die ooit is vervangen door iets moderners.
Ook wees die neef me op de hoek die de stevenbalk maakt ten opzichte van de achtersteven. Door het enorme moment van het vliegwiel en de reactie van de eveneens fors uitgevallen (gietijzeren) schroef is het hele geklonken rompje in de loop der jaren enigszins getordeerd geraakt.
Over draaiuren gesproken!
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido