Draaiuren?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Draaiuren?

Berichtdoor quichot » 15 Jul 2014, 09:08

Het is een serieus schip, zeer compleet zonder overdreven luxe. Alles ademt kwaliteit. Als je op basis van de specs een vraagprijs zou moeten gokken, zou je tegen de 2 ton uitkomen. Zo bezien is het veel waar voor je geld.
Dat zou toch te maken kunnen hebben met die twee motoren. Dat was destijds niet zo'n probleem, maar naar huidige normen, met de huidige brandstofprijzen, komt het achterhaald over. Zeker in aanmerking genomen dat 1 x 150 pk in principe al meer dan genoeg moet zijn om met die 20 ton de rompsnelheid te halen. Nu kun je denken dat de benodigde energie daarvoor gelijk blijft, of je die nu uit één of twee motoren haalt, maar het gaat ook om de efficiency waarmee dat gebeurt. Per tankbeurt tik je toch 4 big ones af.
Dat zal zeker van invloed zijn op de huidige marktwaarde. Enerzijds koop je daardoor voor dat geld dus veel schip, anderzijds koop je dat nadeel erbij. Maar als onderhouds- en brandstofkosten financieel geen beletsel vormen, is het een prima schip, en lijken me die urentellers klein bier.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Draaiuren?

Berichtdoor Lucter » 15 Jul 2014, 16:53

quichot schreef:Het is een serieus schip, zeer compleet zonder overdreven luxe. Alles ademt kwaliteit. Als je op basis van de specs een vraagprijs zou moeten gokken, zou je tegen de 2 ton uitkomen. Zo bezien is het veel waar voor je geld.
Dat zou toch te maken kunnen hebben met die twee motoren. Dat was destijds niet zo'n probleem, maar naar huidige normen, met de huidige brandstofprijzen, komt het achterhaald over. Zeker in aanmerking genomen dat 1 x 150 pk in principe al meer dan genoeg moet zijn om met die 20 ton de rompsnelheid te halen. Nu kun je denken dat de benodigde energie daarvoor gelijk blijft, of je die nu uit één of twee motoren haalt, maar het gaat ook om de efficiency waarmee dat gebeurt. Per tankbeurt tik je toch 4 big ones af.
Dat zal zeker van invloed zijn op de huidige marktwaarde. Enerzijds koop je daardoor voor dat geld dus veel schip, anderzijds koop je dat nadeel erbij. Maar als onderhouds- en brandstofkosten financieel geen beletsel vormen, is het een prima schip, en lijken me die urentellers klein bier.


Helemaal mee eens, donders mooie boot!

En als je beurtelings sb/bb motor gebruikt, maakt het in de brandstof ook niet veel meer uit. Op lage snelheid op een motor is prima te varen :!:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Draaiuren?

Berichtdoor m-bosch » 16 Jul 2014, 09:24

Lucter schreef:
quichot schreef:Het is een serieus schip, zeer compleet zonder overdreven luxe. Alles ademt kwaliteit. Als je op basis van de specs een vraagprijs zou moeten gokken, zou je tegen de 2 ton uitkomen. Zo bezien is het veel waar voor je geld.
Dat zou toch te maken kunnen hebben met die twee motoren. Dat was destijds niet zo'n probleem, maar naar huidige normen, met de huidige brandstofprijzen, komt het achterhaald over. Zeker in aanmerking genomen dat 1 x 150 pk in principe al meer dan genoeg moet zijn om met die 20 ton de rompsnelheid te halen. Nu kun je denken dat de benodigde energie daarvoor gelijk blijft, of je die nu uit één of twee motoren haalt, maar het gaat ook om de efficiency waarmee dat gebeurt. Per tankbeurt tik je toch 4 big ones af.
Dat zal zeker van invloed zijn op de huidige marktwaarde. Enerzijds koop je daardoor voor dat geld dus veel schip, anderzijds koop je dat nadeel erbij. Maar als onderhouds- en brandstofkosten financieel geen beletsel vormen, is het een prima schip, en lijken me die urentellers klein bier.


Helemaal mee eens, donders mooie boot!

En als je beurtelings sb/bb motor gebruikt, maakt het in de brandstof ook niet veel meer uit. Op lage snelheid op een motor is prima te varen :!:


Je hebt helemaal gelijk. Brandstofverbruik is uiteraard ook punt wat zeker meegenomen dient te worden. Wel is het verbruik voor mij redelijk te schatten in een jaar maw ik weet wat mijn portemonneetje te wachten staat.

groeten Mart
m-bosch
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 04 Jul 2014, 21:30
ligplaats:
info:

Re: Draaiuren?

Berichtdoor eagle » 16 Jul 2014, 23:53

Voor ruwe schatting van brandstofverbruik rekenen we met de volgende praktijkwaardes:

210 gr/PK/h, Dat geeft bij SG 0,85 kg/l: Ca 1/4 ltr / Aangewende PK / Uur.

Aangewende PK voor rompsnelheid: Ca 5 PK /ton.

Bij 24 ton: 24 x 5 x 0,25 = 30 ltr/h

Meestal komt dit behoorlijk in de buurt, soms iets aan de hoge kant; Turbo-machines zijn iets zuiniger..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Draaiuren?

Berichtdoor vuuren1 » 17 Jul 2014, 00:56

In de praktijk vaart men meestal niet op rompsnelheid en kom je gemiddeld niet (of nooit) aan 30 l/u.
Met 24 ton (afhankelijk van het model schip) heb je met gemiddeld 1x 120 pk genoeg en is 2x 150 pk veel te veel.

We hebben een Maril 730 sloep ingeruild met een waterverplaatsing van slechts 1700 kg en 38 pk dieselvermogen (Nanni diesel).
Maximale snelheid is volgens het log 13 km/u..
Een bijna 9 ton Dutch Tender van 10 meter loopt 13.6 km/u met 45 pk (en een goede schroef).

Met een 95 pk turbo diesel deed de zelfde Dutch Tender iets meer dan 14 km/u (met verstelbare trimvlakken die uiteindelijk geen positieve invloed hadden)

In dit voorbeeld zie heel duidelijk je dat de waterlijnlengte de feitelijke rompsnelheid bepaalt en niet het gewicht.
In staal klopt de 4-5 pk per ton meestal heel goed (4 pk/ton is ook prima mits het schroefrendement aan de goede kant zit).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Draaiuren?

Berichtdoor quichot » 17 Jul 2014, 12:11

eagle schreef:Voor ruwe schatting van brandstofverbruik rekenen we met de volgende praktijkwaardes:

210 gr/PK/h, Dat geeft bij SG 0,85 kg/l: Ca 1/4 ltr / Aangewende PK / Uur.

Aangewende PK voor rompsnelheid: Ca 5 PK /ton.

Bij 24 ton: 24 x 5 x 0,25 = 30 ltr/h

Meestal komt dit behoorlijk in de buurt, soms iets aan de hoge kant; Turbo-machines zijn iets zuiniger..

Gr, Eagle


Huh?
Mijn scheepje weegt rond de 40 ton (37 plus tankinhouden) bij een l.o.w. van 19 meter. Mijn kruissnelheid is 10,5 a 11 km/h, dan draait de DAF 575 (max 108 pk bij 2200 toeren) 1650 toeren. Kan harder, maar boven de 12,5 km/h neemt de golfhoogte meer toe dan de snelheid.
Als die vuistregel enigszins zou kloppen, en dan halveer ik het verbruik ook nog, omdat ik iets onder de rompsnelheid vaar, zou ik dus moeten uitkomen op ruwweg 40 x 5 x 0,13 = 26 ltr/h.
Godzijdank klopt die vuistregel in mijn geval van geen kant, want de motor verbruikt dan rond de 7 liter per uur!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Draaiuren?

Berichtdoor Klaver vier » 17 Jul 2014, 13:14

Hallo.misschien in jullie ogen een gekke vraag maar hoe wordt de l.o.w.exact gemeten.
Is dit letterlijk de lengt van de waterlijn van de punt tot de achterkant of bijv de waterlijn van de punt tot bijv. De helft van de spiegel.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: Draaiuren?

Berichtdoor Lucter » 17 Jul 2014, 14:18

Gaat over meten in de hartlijn rene ;)
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Draaiuren?

Berichtdoor laserdevil » 17 Jul 2014, 21:06

Mannen het zijn gemiddelden.
Bij mij klopt de berekening ook niet.
Mijn boot is 10meter , 7.2ton.
Op de waterlijn ong. 9mtr.
Mijn daf475 stuwt op ong. 2100 toeren mijn boot vooruit met 20km per uur gemeten op stilstaand water.
De laatste 200 toeren is alleen maar diesel verbranden.
Het verbruik heb ik nog niet gemeten , maar zal ook afwijken van de gemiddelde berekening.
Dus het is geen gegeven , maar een gemiddelde.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Draaiuren?

Berichtdoor henkvd » 17 Jul 2014, 21:18

Een 12 a 13 KM zal je toch wel bedoelen neem ik aan, om aan de 20 KM te komen, moet je er nog wel een paar meter tussen laten zetten
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4470
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten