Draaiuren?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Draaiuren?

Berichtdoor m-bosch » 04 Jul 2014, 21:46

Ik ben bezig met de aanschaf van een nieuw schip. Mijn oog is gevallen op een kruiser met 2 motoren. nl 2 volvo's TMD 41D 150 Pk. Maar het volgende doet zich voor. De bakboord motor heeft 3200 draaiuren en de stuurboordmotor heeft 1400 draaiuren. Ik vind dit verschil gigantisch groot. De makelaar wist mij te vertellen dat er heel veel met 1 motor is gevaren . Er is geen nieuwe motor ingeplaatst. Ik heb nog het meest mijn bedenkingen bij de stuurboord motor met 1400 uur. Ik vraag mij namelijk af, of de schroef meedraait tijdens het varen als de motor uit staat.
Als dit zo is krijgt de koppeling dan wel smering. Gote vraag is dus kan het kwaad als er altijd met 1 motor is gevaren en heeft dit gevolgen.

m.vr. gr. Mart
m-bosch
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 04 Jul 2014, 21:30
ligplaats:
info:

Re: Draaiuren?

Berichtdoor Klaver vier » 04 Jul 2014, 22:18

Mart. De keerkoppeling wordt gewoon gesmeerd of hij nou aangedreven wordt door de motor of door de schroef,dat maakt niet veel uit.
Waarom een boot met twee motoren als er toch maar één gebruikt wordt?
Maar wat een makelaar zegt moet je ook maar geloven,net als de uren teller.
Gr René (De Stoere)
Klaver vier
 

Re: Draaiuren?

Berichtdoor vuuren1 » 04 Jul 2014, 22:23

Of de keerkoppeling gesmeerd wordt hangt af van het merk en model. Meestal wel omdat er ook in zeilboten dieselmotoren worden ingebouwd.
In de handleiding van de keerkoppeling zal daar vast iets over te vinden zijn.

Men kan steeds hebben gekozen om op 1 en dezelfde motor te varen omdat de schroeven uit het midden staan en de boot dan beter bestuurbaar is.

Ik zou die boot gewoon laten keuren, dan zal er uit komen of het verhaal klopt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Draaiuren?

Berichtdoor m-bosch » 05 Jul 2014, 09:27

Natuurlijk vind ik het raar om 2 motoren te nemen als je er maar 1 gebruikt. Uit voorgaande antwoorden kan ik voorzichtig concluderen dat de koppeling niet gedraaid heeft zonder smeering. Ik zal de motoren laten keuren en ook dit probleem bij de keuring aankaarten
m-bosch
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 04 Jul 2014, 21:30
ligplaats:
info:

Re: Draaiuren?

Berichtdoor elrenegado » 05 Jul 2014, 11:56

gebeurt vaker dat men in een schip met 2 motoren op 1 motor vaart.
zeker als je op water vaart waar je erg langzaam moet varen zie je dat vaak.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Draaiuren?

Berichtdoor vuuren1 » 05 Jul 2014, 19:05

Het verhaal duidt er op dat 2 motoren gewoon teveel is.

Er is meer dan zat te koop, dus zou ik een boot opzoeken met een passend motorvermogen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Draaiuren?

Berichtdoor eagle » 05 Jul 2014, 20:31

TMD 41 D is er maar kort geweest: 1993-1994.

De meeste hebben de HS1A keerkoppeling, sommige ook wel Borg-Warner.

Beide zijn lamel-koppelingen die hydraulisch bediend worden; Hiertoe zit er op de ingaande as een hydrauliekpomp (planetary-gearpump).
De druk hiervan wordt gebruikt om de platenpakketten al of niet aan te drukken (lees: te koppelen).

De pomp zorgt niet voor smering; dat gebeurt doordat alle delen in/onder olie draaien.

Als de motor (en dus de pomp) niet draait, kan er niet gekoppeld worden.

Als nu de propeller draait, zullen beide platenpakketten slippen (voor-en achteruit).
Dat kunnen ze hebben, want bij normaal gebruik slipt er altijd iets: In Neutraal: Beide. In Vooruit: Pakket Achteruit, in Achteruit: Pakket Vooruit.

Bij draaiende motor zorgt de hydrauliekpomp ervoor, dat de olie door de koeler stroomt. Maar hij zorgt er tevens voor, dat die olie heet wordt; De pomp-opbrengst moet door het druk-regelventiel, en dat verhit de olie; Hoe hoger het toerental, hoe meer. Maar ook: Hoe beter de koeling; dat gaat dus goed.

Bij stilstaande motor geen koeling, maat ook geen warmte-ontwikkeling.. gaat dus ook goed!

Gr Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Draaiuren?

Berichtdoor quichot » 06 Jul 2014, 10:03

Duidelijk verhaal!
Blijft de vraag waarom de voorkeur uitgaat naar één motor. Om te beginnen inderdaad, wat Hans zegt: twee is gewoon teveel. Dus als je er één verkoopt, draaiend te zien nog wel, dan kun je wat van je aankoopsom terugverdienen.
Een bijkomende reden kan zijn dat de schipper, als die toch maar op één motor vaart, de voorkeur geeft aan de draairichting -en dus de wielwerking- van de bijbehorende schroef. Aan dat effect wen je bij afmeren en manoeuvreren, en daar voel je je op den duur mee vertrouwd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Draaiuren?

Berichtdoor Lucter » 06 Jul 2014, 11:38

quichot schreef: Om te beginnen inderdaad, wat Hans zegt: twee is gewoon teveel. Dus als je er één verkoopt, draaiend te zien nog wel, dan kun je wat van je aankoopsom terugverdienen.
.


Dan ligt dat schip wel meteen op een oor, en moet je gaan ballasten, schroefaskoker gaan afdichten :(
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Draaiuren?

Berichtdoor elrenegado » 06 Jul 2014, 12:32

ik zou zeker niet bij een 2 motorig schip er 1 uithalen en op de andere blijven varen.
Deze staat uit het midden, en dat heeft toch nadelen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten