Lekkende CAV brandstof pomp 1500 Thornycroft

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Lekkende CAV brandstof pomp 1500 Thornycroft

Berichtdoor eagle » 17 Sep 2017, 12:49

Over diesel-inspuitpomp CAV DPA, met Hydraulische regulateur. ( Typisch voor Perkins "Dot" motoren)

Sub: Afdichting van de stelboutjes bovenop de regulateur.

Bovenste kleinste boutje: Dit is een ontluchtingspunt. Afdichting: Koper- of Aluminium ringetje.

Een Zeskant lager: De instelschroef "Anti-stall" (anti-afslag bij "gas ineens naar Nul"). Afdichting: Geen eigen dichting; Wordt gedaan door de afdichting van de blokkeermoer eronder.

Nog een Zeskant lager: Dit is de blokkeer-moer voor de anti-stall schroef. Deze zorgt ook voor de afdichting van die schroef.

Dat is wat lastig, want behalve de onderkant van de moer tegen het huis, moet ook de schroefdraad er doorheen worden gedicht!

Dit is opgelost door het aanbrengen van een kamer aan de onderzijde van de moer, met daarin een rubber ring, die te hoog is voor de diepte van de kamer.
Tijdens het aandraaien van de moer wordt die ring in elkaar gedrukt, maar kan niet naar buiten weg. Hierdoor moet hij wel naar binnen, in de gangen van de schroefdraad, waardoor die ook wordt afgedicht.

Origineel van CAV heeft de ring een rechthoekige doorsnede, maar het gaat ook goed met een zachte O-ring. Die moet qua buiten diameter net in de kamer passen, dan is hij te dik voor de diepte, maar dat moet ook, zodat hij plat gaat tijdens het aandraaien.
Door dat platdraaien,en daardoor in de schroefdraad geperst worden, beschadigt de ring, en kan niet meer worden gebruikt na uit elkaar halen.
Bij het alleen net oplossen om de anti-stall in te stellen gaat het wel goed, maar dan moet wel de moer tijdens het verstellen worden tegen gehouden!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 502
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 17:04
ligplaats:

Re: Lekkende CAV brandstof pomp 1500 Thornycroft

Berichtdoor jade » 17 Sep 2017, 16:11

eagle schreef:Over diesel-inspuitpomp CAV DPA, met Hydraulische regulateur. ( Typisch voor Perkins "Dot" motoren)

Sub: Afdichting van de stelboutjes bovenop de regulateur.

Bovenste kleinste boutje: Dit is een ontluchtingspunt. Afdichting: Koper- of Aluminium ringetje.

Een Zeskant lager: De instelschroef "Anti-stall" (anti-afslag bij "gas ineens naar Nul"). Afdichting: Geen eigen dichting; Wordt gedaan door de afdichting van de blokkeermoer eronder.

Nog een Zeskant lager: Dit is de blokkeer-moer voor de anti-stall schroef. Deze zorgt ook voor de afdichting van die schroef.

Dat is wat lastig, want behalve de onderkant van de moer tegen het huis, moet ook de schroefdraad er doorheen worden gedicht!

Dit is opgelost door het aanbrengen van een kamer aan de onderzijde van de moer, met daarin een rubber ring, die te hoog is voor de diepte van de kamer.
Tijdens het aandraaien van de moer wordt die ring in elkaar gedrukt, maar kan niet naar buiten weg. Hierdoor moet hij wel naar binnen, in de gangen van de schroefdraad, waardoor die ook wordt afgedicht.

Origineel van CAV heeft de ring een rechthoekige doorsnede, maar het gaat ook goed met een zachte O-ring. Die moet qua buiten diameter net in de kamer passen, dan is hij te dik voor de diepte, maar dat moet ook, zodat hij plat gaat tijdens het aandraaien.
Door dat platdraaien,en daardoor in de schroefdraad geperst worden, beschadigt de ring, en kan niet meer worden gebruikt na uit elkaar halen.
Bij het alleen net oplossen om de anti-stall in te stellen gaat het wel goed, maar dan moet wel de moer tijdens het verstellen worden tegen gehouden!

Gr, Eagle


Kijk hier kan ik wat mee!
Bedankt, ga er binnenkort mee aan de gang.
jade
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 18:18
ligplaats: Giethoorn

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten