Lekkende CAV brandstof pomp 1500 Thornycroft

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Lekkende CAV brandstof pomp 1500 Thornycroft

Berichtdoor BBart » 11 Jun 2014, 17:16

Goedemiddag allen,

De brandstofpomp op de motor van mijn boot lekt diesel als de motor (een 1500 cc 4 cilinder BMC Thornycroft) loopt. Voor zover ik kan zien lekt de diesel tussen het stuk van de pomp waar o.a. de hevel van de gashandel op gemonteerd zit en de rest van de pomp weg. Ik vermoed dat de pakking daartussen lekt. Wanneer de motor niet draait lekt er niets, wanneer hij wel draait druppelt het zo hard dat het bijna een straaltje is. Het gaat (zie foto's) om twee dekseltjes, waarbij ik nu niet goed kan zien tussen welke het precies lekt (wellicht zou ik nog een keer goed kunnen kijken, alleen start de motor nu niet meer en zou ik dus eerst weer moeten ontluchten).

Op het ene dekseltje (rechts op de foto) zit de leiding naar het brandstoffilter (rechts op de foto, de leiding is losgehaald), op de ander zit oa de anti stalling schroef (de linker op de foto). Beide dekseltjes zitten vast met twee (met een ijzerdraadje verzegelde) boutjes. Mijn vraag is nu eigenlijk of ik zonder gevaar die dekseltjes los kan halen (die verzegelde boutjes losdraaien) en er een nieuwe pakking / nieuwe ringetjes tussen kan zetten? Of is dit een klusje waar je zeker niet aan moet beginnen als je geen brandstofpomp specialist bent?

Ik hoor graag hoe jullie hierover denken!!

Groeten,

Bart

Afbeelding

Afbeelding
BBart
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 Jun 2014, 14:45
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Lekkende CAV brandstof pomp 1500 Thornycroft

Berichtdoor vuuren1 » 12 Jun 2014, 00:47

De plaatjes zijn erg vaag maar ik ken de 1500 BMC motor redelijk.
Is een CAV roterende brandstofpomp en als er lekkage vanuit de regelas is dan los je dat niet op met een O-rng.

Mogelijk is het een lekkende pakking maar pas op dat de pomp op tijd zijn werk blijft doen.
Voor je er zelf aan begint zou ik een workshopmanual downloaden.
De verzegeling zit er immers niet voor niets.

We hebben het over een motor uit de 50 er jaren, daarin investeren wordt inmiddels een bodemloze put.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Lekkende CAV brandstof pomp 1500 Thornycroft

Berichtdoor BBart » 12 Jun 2014, 11:01

Beste Hans,

Dank voor je reactie! Doel je met "pas op dat de pomp op tijd zin werk blijft doen" dat ik op moet letten dat ik niet de timing van de injectie in de war breng? Is daar een risico op als ik alleen deze dekseltjes er af haal, maar de hele pomp laat zitten?

En heb je een tip waar ik die workshop manual kan vinden?

Groeten,

Bart
BBart
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 Jun 2014, 14:45
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Lekkende CAV brandstof pomp 1500 Thornycroft

Berichtdoor vuuren1 » 12 Jun 2014, 22:07

Er is wel een manual te downloaden maar meestal gaat dat niet specifiek over de details van de brandstofpomp.
Link: http://www.motoren.ath.cx/

Heb je geen betere foto's?

Meestal gaat er een O-ring lekken en niet een dekselpakking, dus als het kan dit nauwkeurig onderzoeken.
Het dekseltje op de foto is verzegeld en dat heeft een reden, dus pas op met zomaar demonteren.
Kan je de gegevens van de pomp vinden en doorsturen, dan kan ik eens kijken of ik details over de betreffende pomp heb.
Het is een Lucas CAV pomp.

De pomp er zelf niet afhalen dan is de timing weg.
(en anders heel precies aftekenen/merken)

Op E-bay staan dergelijke pompen voor ca. 350 euro
Link: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_kw=marine+bmc+pump
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Lekkende CAV brandstof pomp 1500 Thornycroft

Berichtdoor Wolf1 » 13 Jun 2014, 09:15

vuuren1 schreef:Heb je geen betere foto's?
Het is een Lucas CAV pomp.

Het is een hydraulisch geregelde roterende CAV pomp.
Engelsen deden vroeger alles met draadjes borgen !
Het dekseltje kan er zonder problemen zo afgeschroefd worden.
Lekkage zit in het toeren verstel asje, dichting is een O-ringetje, meestal heeft het asje te veel ruimte, huis uigesleten.
Gr.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Lekkende CAV brandstof pomp 1500 Thornycroft

Berichtdoor BBart » 13 Jun 2014, 18:53

Dank voor jullie reacties!

Ik ben morgen weer bij de boot en heb het typeplaatje van de pomp er een paar jaar geleden afgehaald omdat ik een onderdeel moest bestellen, ik zal dan dus even kijken welk type het precies is.

Als het inderdaad dat o-ringetje is, achter welk dekseltje zit het dan, de linker of de rechter op de foto (op de rechter zit de slang naar de brandstofpomp (al is die op de foto gedemonteerd) en links zit de anti-stall schroef)???

Groeten,

Bart
BBart
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 Jun 2014, 14:45
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Lekkende CAV brandstof pomp 1500 Thornycroft

Berichtdoor Wolf1 » 13 Jun 2014, 20:17

BBart schreef:Als het inderdaad dat o-ringetje is, achter welk dekseltje zit het dan, de linker of de rechter op de foto (op de rechter zit de slang naar de brandstofpomp (al is die op de foto gedemonteerd) en links zit de anti-stall schroef)???
Groeten, Bart

Wolf1 schreef:Lekkage zit in het toeren verstel asje, dichting is een O-ringetje, meestal heeft het asje te veel ruimte, huis te ver uitgesleten

Gr. Schrijf ik Russisch ? ? ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Lekkende CAV brandstof pomp 1500 Thornycroft

Berichtdoor Lucter » 13 Jun 2014, 20:30

Gr. Schrijf ik Russisch ? ? ?

Nee Wolf je schrijft nederlands maar hij schijnt het niet helemaal te begrijpen en vraagt dit voor de zekerheid nog even...............

Maar dat had je zelf ook kunnen bedenken toch :?:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Lekkende CAV brandstof pomp 1500 Thornycroft

Berichtdoor vuuren1 » 13 Jun 2014, 20:43

Wolf,
Het is geen borgdraad maar een draadje met een zegel. Vandaar ik wat voorzichtig was mbt het demonteren.
Wellicht zit er een max. toerental verstelling achter het dekseltje, dan kan het demonteren van het dekseltje geen kwaad.

BBart,
Het hendeltje wat het meest is bewogen in 50-60 jaar is het toerenverstelhendel waar je morsekabel aan zit.
Een nieuwe O-ring kán even helpen maar als het asje en het huis zijn uitgesleten zal je ook dat moeten vervangen.
Of een ietsje dikkere O-ring opsporen die tegen dieselolie kan. Vooraf wat insmeren met motorolie.

Er staat druk in het huis door de inwendige pomp die de hydrauliek regelt.
Bij een Peugeot DPA pomp is dat een schottenpompje, zal bij deze pomp ook zoiets zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Lekkende CAV brandstof pomp 1500 Thornycroft

Berichtdoor BBart » 23 Jun 2014, 15:19

Ik ben er afgelopen weekend eindelijk aan toe gekomen om met de brandstofpomp aan de gang gegaan.

Zoals Wolf zei heb ik het dekseltje er af gehaald, en dat ging gelukkig redelijk makkelijk. Voor alle duidelijkheid: wat er nu af is is een dekseltje met op de voorkant de anti-stallschroef, op de bovenkant de gashandel en op de onderkant de stop handel (motor uit). Foto's kan ik nu helaas niet maken, maar zal ik later nog posten als dat handig is.

Vervolgens ben ik met dat geheel naar een dieselspecialist in de buurt gegaan om te vragen of zij voor mij de ringetjes wilden vervangen (ik wilde zelf niet al te veel risico lopen door het mechaniekje uit elkaar te gaan halen). Daar werd mij echter verteld dat ik dit zo nooit los had mogen halen, omdat nu de hele afstelling met de rest van de pomp weg is. Volgens hen moet de hele pomp er nu af, en moet het geheel dan weer in elkaar worden gezet en op de testbank worden afgesteld. Gewoon dit nu weer terug zetten is kansloos volgens hen, omdat er 1000 mogelijke standen zijn. Ik heb dus instructie gekregen hoe de pomp te demonteren.

Nu vroeg ik mij af of demontage van de volledige pomp volgens jullie inderdaad de enige optie is, of dat ik toch ook nog wel een poging kan doen om zelf de ringetjes te vervangen en het geheel weer op de pomp te monteren. Wat misschien helpt is dat ik 95% zeker weet hoe de handels stonden toen ik het er af haalde (gashandel stond helemaal dicht, stop handel stond helemaal open (motor uit)? Mocht dit inderdaad een optie zijn, hoe zou ik nu dan verder moeten gaan? Kan ik bij beide handels gewoon bovenaan beginnen met het losdraaien van het boutje, en dan "afschuiven" tot ik bij het o-ringetje ben?

Ik hoor graag jullie gedachten hierover, en hoop dat jullie weer een goed advies voor mij hebben! Ik heb overigens nu wel een goed werkplaatshandboek van de motor incl exploded view van de pomp, dat helpt erg :) .

Groeten,

Bart
BBart
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 Jun 2014, 14:45
ligplaats: Amsterdam
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten