Lekkende CAV brandstof pomp 1500 Thornycroft

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Lekkende CAV brandstof pomp 1500 Thornycroft

Berichtdoor vuuren1 » 23 Jun 2014, 20:52

Bart,

Daarom was ik wat voorzichtig. ik zag geen borgdraad maar een draad met een zegel.

Of de hele afstelling weg is vraag ik mij af en zou eerst de afdichtingsring en eventueel het huis vervangen.
De zgn dieselspecalisten zijn er vaak op uit om brandstofpompen te reviseren terwijl dat niet nodig is.

Ik heb al eerder om meer duidelijke foto's gevraagd, dan kunnen we mogelijk meer zien.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Lekkende CAV brandstof pomp 1500 Thornycroft

Berichtdoor eagle » 23 Jun 2014, 23:14

Over CAV DPA hydraulic governor head.

De hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten wordt bepaald door de positie van de (vertiale) regelplunjer (zg Metering-valve): Hoger is Meer.

Deze positie wordt weer bepaald door evenwicht tussen de regelveer: Neerwaardse kracht, en de zg transfer-druk, Deze werkt op de onderkant van de plunjer, en zorgt zo voor een Opwaardse kracht. Hoemeer de veer wordt gespannen, deste hoger moet de transfer-druk worden voor evenwicht.
De transfer-druk is proportioneel met het toerental: Dit de tegenkoppeling. Neerwaards drukken van de veer resulteert aldus in verhoging van het toerental, waarbij de motorbelasting uiteindelijk de hoeveelheid diesel bepaalt; Er wordt exact die hoeveelheid ingespoten, nodig voor het bereiken van het gevraagde toerental bij de momentele motorbelasting..

"Motor stop" gebeurt door het geheel naar boven trekken van de regelplunjer, tegen de regelkrachten in, voorbij de regelpoort, die daardoor wordt afgesloten: Geen inspuiting meer..

Lekkage is bijna altijd langs de assen van of de "gas"handle, of de "stop"handle. De lagertjes slijten zelden, maar de O-ringen worden hard.

Beide asjes hebben aan de binnenzijde een exenter-pennetje. Die van het gas drukt bij draaien neerwaards op de regelveer-kap. Die van de stop trekt het einde van de regelplunjer omhoog, via een kraagje aan de plunjer.

De asjes worden geborgd door de twee speciale schroeven, die ook het huis vastzetten; ze hebben een speciale kop, beetje torx-achtig, maar dan 12-kant. ze zijn uit het midden geplaatst, en lopen door groeven in de asjes.

Om een asje te demonteren volstaat het om Een boutje aan die kant los te draaien; het huis blijft dan zitten!

De afstelling van de pomp gaat niet verloren door demontage van een asje, of de hele kop!!

Montage is gepruts, maar het kan wel..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkende CAV brandstof pomp 1500 Thornycroft

Berichtdoor eagle » 24 Jun 2014, 00:16

eagle schreef:De hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten wordt bepaald door de positie van de (vertiale) regelplunjer (zg Metering-valve): Hoger is Minder.
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkende CAV brandstof pomp 1500 Thornycroft

Berichtdoor BBart » 24 Jun 2014, 09:24

Hoi Eagle,

Dank voor je uitgebreide uitleg!!

Ik heb dus wel degelijk de hele "governor housing" gedemonteerd door twee torx -achtige 12 kant boutjes los te draaien en het geheel er inclusief regelplunjer af te schuiven. Hij stond op dat moment volgens mij inderdaad in de bovenste positie (al is de pomp bij mij 90 graden gedraaid, waardoor ik eerder zou zeggen volledig ingetrokken aangezien de plunjer dus horizontaal beweegt), wat klopt met jouw uitleg omdat de stophandel volledig aangetrokken was. Ik ben blij te horen dat hierdoor geen afstelling is verloren en dat ik het geheel in principe gewoon weer terug kan plaatsen!

De beide bouten (12 kant) die het huis aan de pomp bevestigen zijn dus los, en zoals ik het van jou begrijp borgen die de asjes van de gas en stop handel. Kan ik nu, met het huis nog steeds los, de o-ringen van beide asjes vervangen door de boutjes bovenaan de asjes los te draaien ("screw for throttle lever" en "screw for shut-off lever") en alles er dan af te schuiven tot ik bij de o-ringen ben?

Groeten,

Bart
BBart
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 Jun 2014, 14:45
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Lekkende CAV brandstof pomp 1500 Thornycroft

Berichtdoor eagle » 25 Jun 2014, 19:46

De boutjes waarmee de hefboompjes aan de asjes zitten hoeven niet los; De asjes worden in het huis axiaal geborgd doordat de bevestigingsbouten van de governor tevens als een raaklijn door in de asjes aangebrachte groeven lopen. Dus deze boutjes geheel uit het governor-huis verwijderen. Daarna kunnen de asjes uit het huis getrokken worden; Aan de armpjes trekken, en tegelijkertijd heen en weer draaien..


Let op! 1
Na demontage moet de pomp ontlucht worden; Bovenop de anti-stall-schroef zit de ontluchtschroef: Niet te vast aandraaien!!

Let op! 2
Zorg ervoor, dat de pakkingdikte onder het governorhuis dezelfde blijft, Indien niet, dan dient de anti-stall opnieuw te worden afgesteld, Draai de borgmoer dan niet te vast!!

Bij te vast draaien kan het ingeperste deel bovenin het governor-huis loskomen! Dit is niet te herstellen; Het huis moet dan worden vervangen..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkende CAV brandstof pomp 1500 Thornycroft

Berichtdoor BBart » 26 Jun 2014, 14:07

Dank voor wederom een heldere uitleg!

Ik heb de asjes eruit geschoven en de o-ringetjes (die inderdaad bros waren) er af gehaald. Ik heb nu twee vragen:

1. In de bijgevoegde foto zie je het asje van de gashandel. Daarop zitten drie groeven waar een o-ring in zou passen, er zat een o-ringetje in de meest linker en in de meest rechter, dat betekent dus dat de middelste (ook de smalste en meest ondiepe groef) geen functie lijkt te hebben. Klopt dit (in het werkplaatshandboek lijkt het alsof er maar 1 ringetje zit, maar kijkend naar het asje zouden het er misschien wel drie moeten zijn?)?

2. Zijn dit hele specifieke o-ringetjes waarvoor ik meteen de complete pakkingset van deze specifieke pomp moet bestellen, of kan ik gewoon met de oude ringetjes naar een auto onderdelen zaak gaan en zouden zij gewoon passende ringetjes moeten hebben liggen?

Nogmaals dank en groeten,

Bart

Afbeelding
BBart
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 Jun 2014, 14:45
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Lekkende CAV brandstof pomp 1500 Thornycroft

Berichtdoor eagle » 27 Jun 2014, 17:42

Er zijn 2 O-ringen; 1x in de linker groef; Dit is de "vuil-kering" en 1x in de rechtergroef; Deze houdt de diesel tegen.

De middenste groef blijft vrij; Dit is een vetkamer: bij montage vullen met vet.

O-ring: 9,65 ID x 1.9 NBR (buna N) 70 gr Shore.


Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkende CAV brandstof pomp 1500 Thornycroft

Berichtdoor BBart » 27 Jun 2014, 17:54

Ik ben inmiddels een aantal zaken langsgeweest voor nieuwe o-ringetjes, maar twijfel nogal aan de betrouwbaarheid. Ik heb nu voor het gashandel-asje 2 dezelfde (op het oog is van de oude het ene ringetje iets kleiner dan het andere) ringetjes van 10 x 2 mm, maar op een ander adres kreeg ik 9,50 (ongeveer) x 1,78 mm. Het ringetje van het stopasje leek 8x2 mm, maar daar kreeg ik bij dat andere adres ook 1,78 dikte mee.

Het lijkt mij nogal essentieel dat het gewoon precies dezelfde zijn? Hoe kan ik er achter komen welke ringetjes hier origineel in zitten? Het typeplaatje kan ik niet meer vinden, maar volgens het werkplaatshandboek moet het een CAV DPA 3246857 zijn. Of wordt het nu toch gewoon de volledige pakkingset bestellen?

Groeten,

Bart
BBart
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 Jun 2014, 14:45
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Lekkende CAV brandstof pomp 1500 Thornycroft

Berichtdoor BBart » 27 Jun 2014, 17:58

Dank eagle! Volgens mij waren we tegelijkertijd aan het typen;)

Weet je ook de maat van het ringetje om het stop-asje? Die heeft een interne diameter van rond de 8mm, maar dat zal ook wel niet precies zijn....

Groet,

Bart
BBart
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 Jun 2014, 14:45
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Lekkende CAV brandstof pomp 1500 Thornycroft

Berichtdoor eagle » 28 Jun 2014, 18:36

7,9 ID x 1,6

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Beemer en 30 gasten