De koeling is uitgevoerd met buizen onder het schip
Motor heeft voor mijn tijd nooit gedraaid met thermostaat .( nooit op temperatuur en zelfs met een extra externe circulatiepomp,aangedreven door distributie ) Teveel circulatie ,dus weggenomen en werkt nu alleen met eigen waterpomp.
Het gebeurd dat de temperatuur van het water zich regelmatig verzet bij opwarmen motor ( van laag naar hoog en omgekeerd ) .
Ik heb al 2 x meegemaakt dat er vriespastillen uit het blok zijn gekomen ( lekken tot gevolg ,doorgeroest ).
Uiteraard ook met hoge motortemperatuur tot gevolg.!!! ja watte
Niet wetende dat er waterverlies is en warm lopen door op de temp meter te lezen .(zelfs met stoomontwikkeling )
Beide keren heb ik gedacht nu is het over en out met de Ford .
Elke keer met afkoeling , vervangen pastillen ,opgieten water ,ontluchten enz.... starten en draaien ,OEF !
De echte heetloper is de ( dan niet ) watergekoelde uitlaatcollector .
Ik doe regelmatig een aditief bij de motorolie . Ik denk dat dat mijn geluk is .
Bij moderne motoren is 99% de Koppakdichting eraan bij heet lopen .
Heeft deze motor een stalen pakking die niet stuk kan ?
Doordat de motor op de temp van het thermostaat meestal werkt zal dan ook het niveau in het extra reservoir schommelen in niveau ! Kan dit ?
Motor had een open reservoir die ik nu vervangen heb door een expantievatje ,afsluitbaar door Dop met overdrukventiel .
Volgens mij zijn dit zeer sterke motoren
Nog iemand ervaring met zo een motor die is, is warm gelopen geweest ?