warm lopen Ford Lehman

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

warm lopen Ford Lehman

Berichtdoor MARC33 » 22 Mei 2014, 12:58

De koeling is uitgevoerd met buizen onder het schip
Motor heeft voor mijn tijd nooit gedraaid met thermostaat .( nooit op temperatuur en zelfs met een extra externe circulatiepomp,aangedreven door distributie ) Teveel circulatie ,dus weggenomen en werkt nu alleen met eigen waterpomp.
Het gebeurd dat de temperatuur van het water zich regelmatig verzet bij opwarmen motor ( van laag naar hoog en omgekeerd ) .
Ik heb al 2 x meegemaakt dat er vriespastillen uit het blok zijn gekomen ( lekken tot gevolg ,doorgeroest ).
Uiteraard ook met hoge motortemperatuur tot gevolg.!!! ja watte
Niet wetende dat er waterverlies is en warm lopen door op de temp meter te lezen .(zelfs met stoomontwikkeling )
Beide keren heb ik gedacht nu is het over en out met de Ford .
Elke keer met afkoeling , vervangen pastillen ,opgieten water ,ontluchten enz.... starten en draaien ,OEF !
De echte heetloper is de ( dan niet ) watergekoelde uitlaatcollector .
Ik doe regelmatig een aditief bij de motorolie . Ik denk dat dat mijn geluk is .

Bij moderne motoren is 99% de Koppakdichting eraan bij heet lopen .

Heeft deze motor een stalen pakking die niet stuk kan ?

Doordat de motor op de temp van het thermostaat meestal werkt zal dan ook het niveau in het extra reservoir schommelen in niveau ! Kan dit ?
Motor had een open reservoir die ik nu vervangen heb door een expantievatje ,afsluitbaar door Dop met overdrukventiel .
Volgens mij zijn dit zeer sterke motoren
Nog iemand ervaring met zo een motor die is, is warm gelopen geweest ?
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: warm lopen Ford Lehman

Berichtdoor stentor950 » 22 Mei 2014, 14:47

Marc,

Zoals veel oudere schepen, is ook die van jou uitgerust met kimkoeling (buizen) onder de boot. De problemen waar jij nu mee wordt geconfronteerd, heb je grotendeels zelf veroorzaakt. Het heeft niets met de thermostaat uit te staan. Die regelt de bedrijfstemperatuur van de motor en dus zal je temperatuurmeter fluctueren. Op zich een goed teken, want je thermostaat doet wat hij moet doen, namelijk de motor op bedrijfstemperatuur houden.

De oude systemen waren "open" koelsystemen en niet uitgerust met een expansievat! Daar schuilt dus het probleem in. Indien je expansievat een behoorlijke inhoud heeft is dit geen probleem. Je vult deze dan bij koude motor tot er net voldoende koelvloeistof in zit. Als de temperatuur dan stijgt, dan is er voldoende ruimte aanwezig om het verschil op te vangen.

Wat je WEL moet doen, is de dop vervangen door een gewone dop en prik daar een gaatje in. Er moet geen druk worden opgebouwd in het systeem! Daar komen namelijk jouw problemen vandaan. Door de drukopbouw begeven de vriesplaatjes het. Ik vraag mij wel af of de montage hiervan wel OK is. Deze staan enigszins bol en je moet er een flinke klap met een hamer op geven zodat daar een deukje in komt.

NB. Is het niet verstandig om een akoestisch alarm / zoemer aan te sluiten? Is weinig werk en kan je een hoop ellende besparen.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: warm lopen Ford Lehman

Berichtdoor Klaver vier » 22 Mei 2014, 17:40

Marc.Ik vind het een fout advies van stentor om een gaatje in de expansievat tankdop te boren,de dop is immers uitgevoerd met een overdruk beveiliging net als op een auto radiateur,dus als de druk te hoog wordt laat hij het gewoon ontsnappen.
Een gesloten systeem is veel beter als een open systeem i,v,m corrossie en temperatuur.
Ik denk dat je circulatie niet goed is en dat er ergens een luchtbel blijft hangen waardoor de temperatuur razendsnel oploopt.
Een expansievat heet niet voor niks expansievat hij is voor het expanderen ( Is uitzetten en krimpen) van het water of de koelvloeistof.
Of de expansietank is te klein of je hebt geen goede circulatie.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: warm lopen Ford Lehman

Berichtdoor Wolf1 » 22 Mei 2014, 20:21

Zo zal het best wel goed komen, een topic starter die niet in staat is gegevens te publiceren waar enige diagnose mee is te stellen en dan bijdehandterikken die wel even gaan uitleggen wat er moet gebeuren !
Iemand die er verstand van heeft zou vragen stellen om tot een oordeel te kunnen komen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: warm lopen Ford Lehman

Berichtdoor vuuren1 » 23 Mei 2014, 00:30

Kan er ook te weinig mee behalve dat deze motoren erg zwaar zijn uitgevoerd en wel iets kunnen hebben.

Met Wolf1 eens dat er op basis van de verstrekte gegevens nog geen oordeel kan worden gegeven.
Ook met hem eens dat de gegeven antwoorden geen waarde hebben.

De vraagsteller zal met meer informatie moeten komen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: warm lopen Ford Lehman

Berichtdoor MARC33 » 24 Mei 2014, 23:01

Mijn vaststelling is volgens mij duidelijk .
Ik vraag dat er nog gebruikers zijn die met zo een type motor al heetlopers hebben gehad .( ervaringen )

De pastillen zijn eruit gekomen omdat ze ROT waren ( geen antigel en nooit goed warm geweest ervoor ).
Had eentje( pastil ) die een zeer klein gaatje had waar uiteindelijk een waterverlies tot gevolg van kwam en oplopen van temperatuur .
Druk opbouwen is er zeker niet bij .Expantievatje heeft een overdrukventiel dat goed werkt .

Los komen van een waterdarm zullen er nog wel tegengekomen zijn ,of ben ik alleen .?

De toegang tot de buizen onder het bootje zitten vastgelast op de romp ,de aansluiting is met een rubberen elleboog verbonden met een vaste buisverbinding en juist daar ts ,vast stuk en aparte waterbuis is er trilling en is de klem losgekomen met waterlek tot gevolg .

Ik wil maar laten weten dat oude motoren wat kunnen verdragen en wou wat verhalen van andere .
Ondertussen draait de Ford op temperatuur en doet hij zijn werk .

Dit zijn ervaringen die bij sommige niet kunnen voorvallen ,die moeten altijd gestaafd worden door metingen of getallen .
Daarvoor dient dit Forum toch.
Zoiets staat in geen enkele vakboek of anders wil ik de titel even doorkrijgen .
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: warm lopen Ford Lehman

Berichtdoor vuuren1 » 25 Mei 2014, 00:22

Het probleem was dus al opgelost maar je wilde weten of er hier ervaringsdeskundigen bij waren die hetzelfde hadden meegemaakt?

Als je duidelijk zou zijn dan hadden we daar mogelijk ook duidelijk op kunnen reageren.
We weten wel wat de oorzaken zijn maar als je dat niet wilt horen is dat ook prima.

nb. In Nl weten we ook niet wat een waterdarm is.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: warm lopen Ford Lehman

Berichtdoor Wolf1 » 25 Mei 2014, 10:41

MARC33 schreef:Mijn vaststelling is volgens mij duidelijk .
Ik vraag dat er nog gebruikers zijn die met zo een type motor al heetlopers hebben gehad .( ervaringen )

Los komen van een waterdarm zullen er nog wel tegengekomen zijn ,of ben ik alleen .?

De toegang tot de buizen onder het bootje zitten vastgelast op de romp ,de aansluiting is met een rubberen elleboog verbonden met een vaste buisverbinding en juist daar ts ,vast stuk en aparte waterbuis is er trilling en is de klem losgekomen met waterlek tot gevolg .

Dacht genoeg ervaring met Ford 2700 serie en ouder te hebben om je te vertellen dat "jou vaststelling voor mij dus helemaal niet duidelijk is" wat jij meemaakt voor mij heel dus erg vreemd overkomt !
Slangen komen niet vanzelf los mits de goede maat voor de goede aansluiting wordt gebruikt.
Slangen die scheuren zijn niet op tijd vervangen, maar als het koelsysteem goed is gebouwd en alleen bestaat uit korte rechte verbindingsslangen, waarbij de gebruikte pijpen, goed zijn gebeugeld komt, dat binnen de 25 jaar niet voor.

Het probleem met je vriesdoppen komt me al even vreemd over.
Je verteld dat het overdrukventiel op je suppletietank goed werkt, daaruit moet ik concluderen dat je een gesloten kielkoeling systeem hebt.
Als dit echt zo is, is oxidatie in dit systeem nihil, de in de koelvloeistof aanwezige zuurstof oxideert éénmaal weg en wordt dus onmogelijk aangevuld, waardoor het proces stopt !

Daarom denk ik dat je problemen zijn ontstaan in de historie van deze motor en de onkunde verzorging bij het inbouwen in jouw schip, gezien het ontbreken van een thermostaat en de aanwezigheid van een buitenwater pomp, opgenomen in het inwendige koelsysteem.
Ik moet je ook ernstig waarschuwen voor het niet lichtvaardig denken over, oververhitting (koelproblemen), bijna altijd treed er schade op, welke zich jaren later pas, kan manifesteren !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: warm lopen Ford Lehman

Berichtdoor MARC33 » 25 Mei 2014, 21:58

@Hans ,
ik wil uiteraard naar mogelijke oplossingen luisteren .dat was niet echt een vraag maar een vaststelling.

Ontbrekende thermostaat ,externe circulatiepomp,open waterreservoir bak ,verduurdere ( ouderdom )waterdarmen ( waterslangen )enz zijn dingen die er bij aankoop aanwezig waren .

Het gesloten expantievatje heb ik nadien geplaatst dus heeft de motor voordien zuurstof in het koelsysteem gehad zodat er corrosie kon optreden en dat zal zich eerst laten voelen aan de pastillen .
Het expantie vatje is er gekomen omdat het eerdere waterbakreservoir in de kuip stond en die gaf een doordringende geur .

Langs de motor lopen verschillende extra waterleidingen om het rondbrengen van het warm water te sturen .
Er lopen koeleidingen om de de koeler van de koppeling te voeden enz...;

Er loopt een extra waterbuis langs het motorblok om de watergekoelde uitlaat te koelen .
Het is die buis die in verbinding staat met de toevoer naar de buizen onder het schip .
Toegang buizen onder schip is een vast gelaste aansluiting in de romp en de toevoer ( buis ) beweegt mee met de motor dus er is daar juist langs ene kant trilling .

De volgorde van de circulatie van het water is volgens mij nog niet echt correct. Ik zou dit eenvoudiger willen .
De volgorde is nu
1.uitlaat waterpomp via thermostaat ( uit)
2.( in )inlaat gekoeld uitlaatspruitstuk
3.( uit) uitgang uitlaatspruitstuk( extra buis )loopt langs uitlaat naar vooraan motor naar vast gelast stuk ( in ),buizen onderschip( L voor aan motor)
4 .( uit )R-achter aan motor is het andere vaste gedeelte in romp waar het gekoelde water uitkomt en direct naar Koeler koppeling loopt en zo de motor in om dan via waterpomp terug verder te gaan .

( extra buis ) is eigenlijk het gene me stoort .
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: warm lopen Ford Lehman

Berichtdoor vuuren1 » 25 Mei 2014, 22:12

Wat je voor ogen hebt lijkt goed (ik ben er niet bij geweest).
Je eerdere verhalen waren nogal onduidelijk en een open expansie tank (waar wellicht ook nog koelvloeistof in rondgaat) geeft corrosie in het systeem omdat je constant zuurstof meevoert.

Het blijft merkwaardig dat er een separate pomp was gemonteerd en de thermostaat weg was gelaten.
Daar is een reden voor geweest, of er is weer eens een knoeier bezig geweest die geen oorzaak maar gevolgen ging bestrijden met vreemde oplossingen.
(zie ook het verhaal van Wolf1)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten