schroef keuze

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

schroef keuze

Berichtdoor broekerhaven » 29 Apr 2014, 16:40

hallo,

ik weet dat er eindeloos gepraat kan worden over welke schroef er nou precies onder welke boot kan/moet en waarom en met welke motor en toerentallen.

maar nu even kort mijn verhaal en vraag:

ik heb een nieuwe motor in mijn tuindersvlet laten bouwen die rechts draaiend is .
de oude was linksdraaiend.
nu heeft de nieuwe een reductie van 2.0 in de vooruit en 2.13 in de achteruit.
nu zou de nieuwe met vol gas dezelfde toeren draaien (na reductie) als de oude , en stationair tot half gas iets minder.

maar nu staat de keerkoppeling bij vooruit varen in zijn achteruit vanwege de linkse schroef , dus met de 2.13 reductie en draait alles nog langzamer met meer toeren....en zit er nauwelijks gang in terwijl er met de oude motor zonder reductie een prettige kruissnelheid was.


er zit nu een linkse schroef onder 12''x8L en ik wil er een 13''x10 R onder zetten allebij zijn van vetus (p3b)
de oude motor was een 12pk benzine de nieuwe een8pk diesel dus genoeg koppel .
er is genoeg ruimte voor de nieuwe schroef tussen de cavitatie plaat en de hak , en de motor klimt gelijk in toeren met gas geven zonder ''zwaar''op te lopen.

de grote vraag:

zou dit behalve dat de schroef nu goedom draait een aanzienlijke verbetering zijn omtrent de snelheid en de toeren bij half gas?

mvrg Rob
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: schroef keuze

Berichtdoor vuuren1 » 29 Apr 2014, 19:55

Heeft niets met koppel te maken, je moet gewoon de juiste schroef bij de leverancier bij de huidige motor uit laten rekenen.
Aan allerlei aannames heb je niks, dat is en blijft gokken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: schroef keuze

Berichtdoor broekerhaven » 01 Mei 2014, 18:47

De fabrikant geeft 11.9x8.7 aan voor schepen met grote waterverplaatsing.

Nu weegt mijn tuindersvlet 1250kg maar aangezien het een platbodem is waar de bodem boven de
waterlijn begint Aan de voorkant en de diepgang hooguit 15cm is op het diepste punt , is dit dan echt een grote
Waterverplaatser...
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: schroef keuze

Berichtdoor Wim Niessen » 01 Mei 2014, 19:20

Dit is wel een erg vage specificatie en zeker niet een van een goede leverancier.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: schroef keuze

Berichtdoor Blacktoppie » 01 Mei 2014, 21:12

gewoon even naar Jooren of ,den Hartog en zn in dordrecht bellen, die kunnen je allebei wel adviseren en helpen.

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1176
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: schroef keuze

Berichtdoor broekerhaven » 01 Mei 2014, 21:28

Vage specificatie en geen goede leverancier ..

Dat mag je dan tegen de heren van farymann zeggen.

Na een mail naar farymann in duitsland met daarin de gegevens van de schuit die ze nodig hadden om de schroefkeuze te berekenen kwam dit eruit.

Een vetus(dat was de enige voorwaarde) p3b die het meest in de buurt komt van een spoed van 11.9 en een pitch van 8.7 .

Dus dat zal een 12x9 R (de huidige is 12x8 L) worden dan , niets vaag aan dacht ik zo........

Nu zal je zeggen ''doe die er dan onder '' maar ik heb een 13x10 liggen en dat was de vraag : wat zal het verschil zijn.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: schroef keuze

Berichtdoor vuuren1 » 01 Mei 2014, 21:34

Een NIEUWE Farrymann??
Is de keerkoppeling een TMC40 Technodrive?

Dan is het een Solé van Allpa uit Nijmegen en die weet welke schroef er achter moet.
Beter is Hartog en Zn in Dortdrecht.
Ik zou beiden even bellen.

Uitgaande van 11 meter waterlijnlengte en 2.40 waterlijnbreedte komt mijn programma op 13x9,5 bij 2:1 reductie en 3000 motortoeren.
Als de maten anders zijn hoor ik het wel (als de boot bv. 13 meter waterlijnlengte heeft komt er 13x10 uit)

Bij een korte brede motorkruiser is het anders en dan zou 13x10 veel te zwaar zijn maar een tuindersvlet loopt gemakkelijk door de lengte en het geringe gewicht.
De fabrikant gaat altijd aan de veilige kant zitten zodat de motor niet overbelast wordt.

Als ik moest kiezen zou ik de 13x10 R nemen omdat de boot zoals je aangaf nu niet loopt.
Als de motor dan de 3000 toeren niet haalt is dat niet erg maar moet je iets onder het haalbare toerental blijven, als het veel te weinig is kan je een duim spoed terug laten zetten.
De 8 pk is meer dan genoeg (5.7 pk is al voldoende) due een mogelijk iets te zware schroef is niet erg.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: schroef keuze

Berichtdoor broekerhaven » 01 Mei 2014, 21:53

He dat klopt een allpa sf7 basis farymann w18 .

Farymann heeft de gegevens opgevraagt bij allpa volgens mij.

Maar de lengte op de waterlijn is 6.20m. De breedte 1.45 de diepgang gemiddeld 15 cm

Wat zegt jou programma dan?

En zou je het aandurven met een 13x10?
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: schroef keuze

Berichtdoor vuuren1 » 01 Mei 2014, 22:08

Das een korte tuindersvlet..

11.8x 8.5 komt er dan uit en dan haalt de boot 6 knopen.
Dat komt wel erg in de buurt van de berekening van de fabrikant.

13x10 is dan echt te zwaar.
Die schroef kan je terug in spoed laten zetten, ik denk aan 13x 7.5 (is dan zwaar zat).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: schroef keuze

Berichtdoor broekerhaven » 02 Mei 2014, 08:23

Oke, dan moet ik op zoek naar een andere schroef , iemand nog wat in de aanbieding?

Maar ''stel'' ik zou deze schroef eronder zetten , en verder dan 1/2 - 2/3 gas komt de motor niet vanwege de max snelheid van 6km zou je het dan echt merken dat de schroef te zwaar is en waaraan merk je dat dan?

Dit gewoon uit nieuwsgierigheid ....
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten