hallo,
ik weet dat er eindeloos gepraat kan worden over welke schroef er nou precies onder welke boot kan/moet en waarom en met welke motor en toerentallen.
maar nu even kort mijn verhaal en vraag:
ik heb een nieuwe motor in mijn tuindersvlet laten bouwen die rechts draaiend is .
de oude was linksdraaiend.
nu heeft de nieuwe een reductie van 2.0 in de vooruit en 2.13 in de achteruit.
nu zou de nieuwe met vol gas dezelfde toeren draaien (na reductie) als de oude , en stationair tot half gas iets minder.
maar nu staat de keerkoppeling bij vooruit varen in zijn achteruit vanwege de linkse schroef , dus met de 2.13 reductie en draait alles nog langzamer met meer toeren....en zit er nauwelijks gang in terwijl er met de oude motor zonder reductie een prettige kruissnelheid was.
er zit nu een linkse schroef onder 12''x8L en ik wil er een 13''x10 R onder zetten allebij zijn van vetus (p3b)
de oude motor was een 12pk benzine de nieuwe een8pk diesel dus genoeg koppel .
er is genoeg ruimte voor de nieuwe schroef tussen de cavitatie plaat en de hak , en de motor klimt gelijk in toeren met gas geven zonder ''zwaar''op te lopen.
de grote vraag:
zou dit behalve dat de schroef nu goedom draait een aanzienlijke verbetering zijn omtrent de snelheid en de toeren bij half gas?
mvrg Rob