schroef keuze

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: schroef keuze

Berichtdoor Lucter » 18 Jun 2014, 17:26

@ Jan & enzoishet,

Ook ik sta achter Hans, en ja het is een gelopen race, maar we kunnen allemaal leren en verbeteren, ik niet in het minst.

Als ik tijd heb zal ik een nieuw topic met een mooi voorbeeld starten, met de hoop dat we het kritische geluid in de toekomst per pm kunnen laten verlopen ;)
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: schroef keuze

Berichtdoor vuuren1 » 22 Jun 2014, 21:03

quichot heeft een punt:
Jooren heeft een snelservice schroevendok en helpt je wanneer nodig uit de brand.
Meneer Hartog had voor mij alle tijd om over alles wat over schroeven ging te praten.

Onze boten hebben een motorbun waardoor de aanstroming van schroefwater niet optimaal is en we dus zochten naar een optimaal advies.
Meneer Hartog nam daar uitgebreid de tijd voor, paste de schroef ter plaatse aan en de prijs was ook nog eens erg goed.

Vandaar mijn verhaal over de betere ervaringen.
De andere ervaring van 500 euro ligt hier op zolder en was een miskoop door minder mee te denken..

Dus m.i. is een forum als dit bedoeld om alle ervaringen te delen.
Als ik het niet goed doet zal er ook wel ergens op internet een verhaal verschijnen, dat is nu eenmaal zo.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: schroef keuze

Berichtdoor sogna mi » 23 Jun 2014, 09:11

Met Hans eens,.. minder meedenken of "te" creatief meedenken kan/zal minder resultaat geven

ook ik heb zo een ervaring maar dan met een advies van weer een andere gerenomeerd leverancier (bestaat niet meer zoals toen), 3 blads schroef van 900 eu ligt nu hier op zolder omdat een cuppingprobeersel toch niet goed uitviel en zelfs voor gevolgschade zorgde. Vervangen door een 5 blads die wel voldoet (zelfde prestaties maar veel minder geluid).
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: schroef keuze

Berichtdoor henkvd » 23 Jun 2014, 21:54

Het is niet voor niets dat er in ruim 100 jaar maar weinig veranderd is in de hele innovatie van de schroef, veel stappen zijn er nog niet gemaakt, eigenlijk bizar.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: schroef keuze

Berichtdoor Lucter » 23 Jun 2014, 22:05

henkvd schreef:Het is niet voor niets dat er in ruim 100 jaar maar weinig veranderd is in de hele innovatie van de schroef, veel stappen zijn er nog niet gemaakt, eigenlijk bizar.


Vorige week gevaren met een Volvo-ips systeem van 2 x 400 pk, moet toegeven even wennen na een waterverplaatser maar evengoed Henk, van een schottel naar Volvo-ips da's echt wat anders :!:
En de rendementen zijn niet on-afzienlijk verbeterd :!:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: schroef keuze

Berichtdoor vuuren1 » 23 Jun 2014, 22:20

Een schroefrendement van 50% halen is zeer uitzonderlijk.
Ik haal iets meer met een 23 duim 4 blad in een tunnel maar dat is een dure investering.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: schroef keuze

Berichtdoor Lucter » 23 Jun 2014, 22:24

Tsja, dan moet we allemaal maar met een Prius gaan varen, of, en da's vloeken in de kerk toch maar gaan zeilen :?:

Ik bedoel maar te zeggen, binnen de mogelijkheden die er op dit moment zijn wordt er nog steeds geinnoveerd :!:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: schroef keuze

Berichtdoor vuuren1 » 23 Jun 2014, 22:28

Nou.. De scheepsschroef is in 100 jaar slechts een weinig verbeterd en geeft erg veel verliezen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: schroef keuze

Berichtdoor Lucter » 23 Jun 2014, 22:30

vuuren1 schreef:Nou.. De scheepsschroef is in 100 jaar slechts een weinig verbeterd en geeft erg veel verliezen.


Ik zie het met belangstelling tegemoet, sterker zie het voor me VAN VUUREN SAILS WELTMEISTER :!: :!: :D
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: schroef keuze

Berichtdoor broekerhaven » 24 Aug 2014, 11:08

nou , het heeft even geduurd maar de schroef is gewisseld.

heb de schuit sóchtends naar de werf gevaren 50m verderop (zelfde werf waar klaas -7kinderen- ook zijn schuit heeft verlengd ) en de kont uit het water gelift .

eerst de boel maar even schoon gespoten en het feest kon beginnen.

de borgmoer kwam vrij aardig los na wat forse overtuiging maar de schroef zelf gaf zich niet snel gewonnen...

deze hebben we eerst goed warm moeten stoken en een paar flinke tikken moeten geven voordat deze eraf kwam,deze was er volgens de werfbaas er ook warm opgezet dat kon niet anders als deze zo vast zat , een poulietrekker paste niet tussen de as en het roer dus moest het maar op de ouderwetse manier.

daarna de as eerst laten afkoelen , hadden we tijd voor een bakkie koffie.

toen de nieuwe schroef gepast en deze schoof er perfect op , wat wel een opluchting was want de schroef was er nog nooit afgeweest zolang ik de schuit heb dus je weet maar nooit of er met de as geknoeid is om het een en ander pas te maken...

op advies van de meester de schroef een paar tikken met de hamer verder op de as geslagen (voor zover dat nog kon) met een pijp op het schroefhart en toen de borgmoer weer terug gemonteerd .

al met al een ochtendje werk met als beloning een vaartochtje om te testen.

conclusie : de schroef doet het perfect (gelukkig) en de prestaties van de schuit zijn nu ook wat je er van verwacht .

geen nare trillingen of bijgeluiden , nu zal dat bij een langzaamvarende schuit ook wel meevallen maar toch.

nu alleen nog de afstandbediening ombouwen , deze schakelde nu de kk in achteruit om vooruit te varen en andersom .

maar dat is de volgende uitdaging
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten