verstuivers demonteren.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

verstuivers demonteren.

Berichtdoor laserdevil » 21 Apr 2014, 14:55

Ik kreeg een aanbod van een vriend om mijn verstuivers te laten reviseren voor een appel en een ei.
Dit door zijn eigen monteur , omdat ik hem de manual van zijn motor in de boot had bezorgd.
Principe de ene hand wast de andere ;) .
Nu wil ik ze zelf demonteren , en vroeg me af of er nog specifieke dingen zijn waar ik op moet letten bij het demonteren.
Ik wil geen domme fouten maken , en achteraf door mijn gekluns op hoge kosten gejaagd worden.
En tevens zou ik graag willen weten of een kleppendeksel pakking voor de 475 los te koop is , of dat ik een complete pakkingset moet kopen , daar de kleppen ook afgesteld gaan worden.
De pomp wordt dan ook nog bijgesteld.
Sommige hier weten wel waar ik op aan wil :D ;) .
Maar ik krijg nu de kans en wil de techniek dit jaar op orde hebben.
B.v.d
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: verstuivers demonteren.

Berichtdoor quichot » 21 Apr 2014, 16:09

Ik weet niet zeker of er verschillen zijn in montage tussen de 475 en de 575, maar ik kreeg ze er bij de 575 vrij eenvoudig uit, met normaal gereedschap. Als ze erg vast zitten is er een trekker voor. Je kunt via google tal van handboeken in pdf-formaat downloaden met exploded views, nummer van speciaalgereedschap, enz.
De kleppendekselpakking is van kurk, en als die niet scheurt, kun je hem gewoon weer terugleggen. Beetje oppassen bij het losmaken dus. Het aandraaikoppel van de verchroomde dekselschroeven is erg laag. Iets meer dan handvast bijna. Of die pakkingen los te koop zijn weet ik niet.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: verstuivers demonteren.

Berichtdoor laserdevil » 21 Apr 2014, 16:25

quichot,
Bedankt voor de snelle reactie.
Zitten onder de vestuivers ook brandplaatjes die je moet vernieuwen?
Het DAF manual heb ik in pdf. en geprint voor aan boord.
En de daf 475 en 575 hebben een paar kleine verschillen , maar voor de rest is het de zelfde blok.
Dus als ik het goed begrijp , de leidingen losdraaien en gewoon de verstuivers eruit draaien.
Dat speciaal gereedschap kan ik dan wel bij allers bij ons in venlo halen of mijn baas heeft er een liggen , daar we daf rijden op de zaak.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: verstuivers demonteren.

Berichtdoor Lucter » 21 Apr 2014, 17:14

Wat ik doe om het scheuren van de klepdekselpakking tegen te gaan: 1 of 2 dagen vooraf ruim inspuiten met kruipolie, werkt prima!
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: verstuivers demonteren.

Berichtdoor MARC33 » 21 Apr 2014, 23:04

Is er een reden om ze te laten reviseren ?
Wanneer een diesel goed loopt zou ik hem laten goed lopen en beperken toch periodieke onderhouden en afstellingen.
M
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: verstuivers demonteren.

Berichtdoor aquanaut » 22 Apr 2014, 06:25

MARC33 schreef:Is er een reden om ze te laten reviseren ?
Wanneer een diesel goed loopt zou ik hem laten goed lopen en beperken toch periodieke onderhouden en afstellingen.
M

Het overhalen of minimaal het afstellen van verstuivers is periodiek onderhoud!

Groet, Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: verstuivers demonteren.

Berichtdoor quichot » 22 Apr 2014, 09:05

Marc33 heeft in zoverre een punt dat een ervaren dieselmonteur mij ooit hetzelfde advies gaf: loopt zo'n DAF-je lekker, en de meetwaarden oliedruk en temperatuur zijn ok, vooral niks anders doen dan de basisdingen als filters en olie. Een beetje als in: if it ain't broken, don't fix it!
Ik kan me het niet precies meer herinneren van die plaatjes, het is te lang geleden. Ik weet alleen nog wel dat ik -onwetend- alles gewoon simpel loskreeg met basisgereedschap. Als ik me goed herinner kreeg ik de nagekeken verstuivers terug met nieuwe plaatjes en rubberen nokjes.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: verstuivers demonteren.

Berichtdoor Wolf1 » 22 Apr 2014, 11:51

Als ik dit zo allemaal lees krijg ik hevige juuk op mijn rug, zal komen van de haren die recht overeind gaan staan. zo'n Dafje vraagt na zoveel jaren trouwe dienst een beetje teder behandelt te worden !
Niks, weken met kruipolie, klepdeksel pakking is van kurk en wordt door de warmte en het al jaren klem zitten steen hard.
Om behoorlijk af te dichten moet dat dus een nieuwe zachte pakking zijn.
Dat zet zelfde geld voor de roodkoperen verstuiver afdicht ringen en de doorvoerrubbers.
Kleppen stellen gaat bij zo'n oude motor meestal niet meer met voelers, stel de eerste klep met een voeler en controleer dit met een klokje, is de afwijking meer als 0,1mm, alles met een klokje afstellen !
Of nog beter tuimelaar as verwijderen en alle tuimelaars laten bewerken, controleer daarbij de speling van de tuimelaars op de tuimelaar as.
Kijk dat bedoel ik met lief zijn voor zo'n dieseltje
Gr. en succes Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: verstuivers demonteren.

Berichtdoor laserdevil » 22 Apr 2014, 19:17

Wolf,
de pakking wordt ook nieuw gehaald.
Ben er ondertussen achter dat bij houben in maasbracht deze los te koop zijn.
Zal mijn vriend zeggen dat hij het klokje maar meeneemt.
Het punt van de tuimelaarspeling zal ik zeker meenemen.
Bedankt voor de tips in ieder geval.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten