lekkage in gesloten koelsysteem. OPGELOST.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: lekkage in gesloten koelsysteem.

Berichtdoor aquanaut » 27 Apr 2014, 20:56

Laser,

Als ik jou was zou ik de gehele bundel verwijderen (mits het geen lasfoutje is)
Wat eerder gezegd is als ie eenmaal op één plek rot is .........

Die rottigheid zit of bij één van de pijpsteunen of...bij het punt waar de pijp door het vlak gaat..let maar op!

Verwijder de oude pijpen uit het vlak door met een grote komboor de gehele oude las weg te boren.
De nieuwe pijp door het vlak omhoog steken en een ring op de pijp schuiven.
Deze ring kun je vervolgens aan de binnenzijde als aan de buitenzijde makkelijk aflassen.
De nieuwe pijp voorzien van draad en vervolgens fitten en met slang naar de Daf.
Een vlakplugje op het laagste punt is altijd een goed idee.
Houd in gedachte: het is niet de inhoud van de pijp maar de oppervlakte die het em doet.
De pijp goed conserveren maar niet in tig lagen AF smeren.

Groet, Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: lekkage in gesloten koelsysteem.

Berichtdoor Klaver vier » 27 Apr 2014, 21:15

Hier heb je wat aan ,hier wordt tenminste een oplossing geboden.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: lekkage in gesloten koelsysteem.

Berichtdoor laserdevil » 27 Apr 2014, 22:44

Jongens , rustig maar ;) .
Ik ben nu volledig op de hoogte.
Plan de campagne is:
Afspraak maken met lasser en foto's laten kijken van het onderwaterschip voor een offerte .
De gehele buis word vervangen aan bak- en stuurboord onder water.
De buis in het motorruim is zeker goed dus dat is een blijvertje.
Werven vergelijken wat de meest voordelige prijs heeft voor 1 week hal met kranen en afspuiten.
Buizen en bochten inkopen , en evt. daar al alles laten lassen zodat de lasser aan het schip alleen nog 4 open einden en de buis aan de afstandsplaten hoeft te bevestigen.
Liters primocon en liters antifouling kopen.
Evt. nieuwe anodes kopen.
Longlife koelvloeistof krijg ik via een vriend voor een prikkie.
Mag ook wel voor 60 liter :D .
1 week hard er tegen aan , en plons , genieten maar.

Neem aan als ik de aftapkraan aan het blok open draai dat die ook helemaal van koelvloeistof ontdaan is?
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: lekkage in gesloten koelsysteem.

Berichtdoor laserdevil » 27 Apr 2014, 22:49

Afbeelding
Ik weet het niet schrikken ;) .
Dit is dus een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet.
Maar is er standaard slang voor te koop of moet ik daar ook wat extra's voor doen?
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: lekkage in gesloten koelsysteem.

Berichtdoor Wolf1 » 28 Apr 2014, 06:29

vuuren1 schreef:Tegenwoordig wordt er niet 1 boot nieuw gebouwd met buizen voor de koeling er onder, is veel te duur en alle motoren zijn standaard uitgevoerd met een warmtewisselaar.

Rene leeft kennelijk nog in het stenen tijdperk ;)

Nee, nee, niet alleen Rene !
Hans, je hebt helemaal gelijk in wat je schrijft, maar is daarmee echt niet zalig makend, ben en blijf groot voorstander van kimkoeling, maar dan wel gebouwd zoals het woord het ook verteld als kimmen.
En ik hoef jou alle voordelen niet op te noemen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: lekkage in gesloten koelsysteem.

Berichtdoor gast » 28 Apr 2014, 09:43

Wellicht goed bedoeld maar autogeen lassen is idd een niet voor de hand liggende methode, net als de schaafbank een prachtig ambacht maar met de hedendaagse middelen sterk verouderd.
Tig lassen kan tegenwoordig al met simpele Bmbe inverters die door alle in het veld lassers worden gebruikt.
Zeer handzaam, licht in gewicht en gewoon op 220 ( en idem klein gasflesje).

Hobbyisten gebruiken overigens de termen, elektrisch en co2 lassen, dat duid de onwetendheid en onervarenheid aan.
Op het aotogeen lassen na zijn alle lasmethoden afhankelijk van elektriciteit en zijn de lasmethoden waar geen directe bescherming is tegen de invloeden van de atmosfeer afhankelijk van beschermgas.
Het lassen met elektroden is bmbe, met gas tungenst inert gaswelding, metal inert gaswelding en metal active gaswelding.
Je hebt ook gevuld draad, dan is geen gas nodig.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: lekkage in gesloten koelsysteem.

Berichtdoor aquanaut » 28 Apr 2014, 17:00

laserdevil schreef:De gehele buis word vervangen aan bak- en stuurboord onder water.
De buis in het motorruim is zeker goed dus dat is een blijvertje.
............
Neem aan als ik de aftapkraan aan het blok open draai dat die ook helemaal van koelvloeistof ontdaan is?

Sorry laser maar hoe weet je dat die buis in bet motorruim zo goed is.
Je haalt je een berg ellende op de hals door onderwater oud en nieuw aan elkaar te laten lassen.
Wees wijs en vervang de complete pijp!

Door een aftapkraan op het blok te openen loopt de koelbuis niet leeg........vandaar de vlakplug.

Groet Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: lekkage in gesloten koelsysteem.

Berichtdoor laserdevil » 28 Apr 2014, 21:24

Aquanaut,
Ik zeg
Neem aan als ik de aftapkraan aan het blok open draai dat die ook helemaal van koelvloeistof ontdaan is?
.
Dan bedoel ik het blok , en niet de pijpen.
De pijpen binnen zijn goed omdat de pijpen onder water Van buiten schijnbaar aangetast zijn.
In het motorruim is het systeem ook schoon van binnen.
En die aftap heb ik in het motorrruim zitten.
Zitten op het laagste punt van de buizen aan bak- en stuurboord , en dienen tevens voor ontluchten van het systeem als ik deze ga vullen met nieuwe kvs.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: lekkage in gesloten koelsysteem.

Berichtdoor Klaver vier » 28 Apr 2014, 22:11

Laserdevil.Een aftapper is geen ontluchter,een aftapper zit op het laagste punt een ontluchter op het hoogste punt.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: lekkage in gesloten koelsysteem.

Berichtdoor vuuren1 » 28 Apr 2014, 23:54

Wolf1,

Kimkoeling maakt het geheel minder complex en je bent niet afhankelijk van een rubber waaiertje wat bepaalt of je dure motor heel blijft.

Echter is het zo dat het geheel i.c.m. een droog uitlaatsysteem erg arbeidsintensief is en daarom kiest de consument voor interkoeling met wat slangen en een aantal plastic onderdelen..
Verder wil men een stillere motor en met een natte uitlaat is dat goedkoper in te vullen.
En met periodiek onderhoud gaat dat prima (behalve als je in de winter ook tussendoor wilt varen, dat wordt lastig).
De Beurtvaerders hebben we steeds met beunkoeling uitgerust.
Plus een goede combidemper in het uitlaatsysteem.

Bij een oud schip met pijpenkoeling wat gaat lekken moet je m.i. alles vervangen anders blijf je bezig.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten