lekkage in gesloten koelsysteem. OPGELOST.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

lekkage in gesloten koelsysteem. OPGELOST.

Berichtdoor laserdevil » 19 Apr 2014, 20:25

Beste mede forumleden,
Ik heb vanmiddag mijn koelsysteem bijgevuld met 20liter koelvloeistof.
Ik weet , het is veel maar mijn spruitstuk koeling was leeg.
Motor warm laten lopen op 75 graden.
Na ong. 15 min begon het peil van de koelvloeistof te dalen in de tank.
Mijn vriend ingeschakeld voor nog meer koelvloeistof en 40liter erin gedaan.
Ik weet het de hoon komt wel ;) .
Zoals je zult begrijpen waren die ook zo verdwenen.
Nu kon ik in het water niks constateren en via de uitlaat ook niet , als alleen zijn licht blauwe walm , bekend van de daf.
Het oliepeil is ook normaal , dus de koppakking is ook uit te sluiten , en de bilge is ook droog.
Ik heb een droge uitlaat en een gesloten koelsysteem.
Nu zegt een collega in de haven , als het een lek in de buis onder de boot was geweest , had de tank overgelopen , daar hij dat ook eens heeft gehad.( water wordt door de druk naar binnen geduwd).
Ik zat te denken aan een lek spruitstuk zodat hij alles via de uitlaat laat verdwijnen , maar de symptomen van meer roken door verdampen was ook niet aanwezig.
klopt dat van die buis , of zou hij daar toch kunnen lekken?
Of is dit uitgesloten , en lekt hij toch bij het spruitstuk?
Ze hadden me al geadviseerd het circuit onder druk te zetten , maar dat zie ik niet zo zitten daar je alleen weet of ie lekt maar niet waar , en lekken doet ie zeker.
Graag wat know how in deze zodat ik dit probleempje getackeld kan krijgen.
Laatst gewijzigd door laserdevil op 17 Jul 2014, 20:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: lekkage in gesloten koelsysteem.

Berichtdoor vuuren1 » 19 Apr 2014, 20:46

Duidelijke uitleg!

Lek zit kennelijk onder water.
Zet er maar druk op en kijk waar het naast de boot gaat borrelen als de koelvloeistof er uit is gedrukt.

Boot zal wellicht de wal op moeten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: lekkage in gesloten koelsysteem.

Berichtdoor Klaver vier » 19 Apr 2014, 20:47

De tank loopt alleen over als hij onder de waterlijn zit, dat lijkt mij niet.
Gr René ( De Stoere).
Ps het water wordt binnen niet hoger gedrukt als dat het buiten de boot staat.
Klaver vier
 

Re: lekkage in gesloten koelsysteem.

Berichtdoor laserdevil » 19 Apr 2014, 21:10

Rene , waarschijnlijk heb je daar gelijk.
Heb net mijn vriend gebeld , en deze heeft bevestigd dat zijn motor voor een deel onder de waterlijn ligt.

Hans bedankt voor de uitleg naar de oplossing van het probleem.
Ik ga een dop bezorgen , en maak daar een aansluiting aan voor de compressor en laat deze dan zijn werk doen.
Hoop binnenkort een update te kunnen geven.
Als de buis lek is , haal ik haar er uit en laat deze lassen met van te voren een inspectie of de buis helemaal vernieuwd moet worden.
Bah , augustus pas de AF erop gestreken.
Kan ik dat ook opnieuw doen. ;)
Maar ja , je zal weten dat je een boot hebt.
Gelukkig had ik goed nieuws met de brandstoftanks.
Ze waren nog helemaal schoon.
Ga er meteen afsluitbare rvs tankvuldoppen , en nieuwe slang opzetten.
Dus het is niet allemaal ellende :) ;)
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: lekkage in gesloten koelsysteem.

Berichtdoor laserdevil » 20 Apr 2014, 12:18

Nog even een vraagje betreffende de buis.
Als ik deze helemaal moet vernieuwen , dan moet ik dus de juiste kopen.
Ik ben al heel wat gaan googelen , maar kom bij gegalvaniseerde of gemeniede buis uit.
Ik zoek op gaspijp dikwandig.
Gemenied schijnt niet voor sanitair te zijn , dus volgens mij zeker niet voor longlife koelvloeistof ( die ik erin wil gooien naar reparatie).
Mag gegalvaniseerd of niet?
En zijn er tips waar ik de juiste pijp kan kopen?
De prijzen vind ik nog meevallen.
Als ze helemaal vernieuwd moeten worden zit ik rond de €150,-
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: lekkage in gesloten koelsysteem.

Berichtdoor Ronaldmuzie » 20 Apr 2014, 14:08

Ga er maar vanuit dat je de buizen moet vervangen heb hetzelfde gehad en als er een lek in zit zijn er zeker meer zwakke plekken te vinden het gaat nou eenmaal niet eeuwig mee vaak zit de lekage achter de buis waar het het dichts tegen de boot zit meestal een rot plek om te teren let dan ook op dat je de nieuwe buizen ruim van het vlak af vast last zodat je er goet met een kwast achter kan komen

Gr ronald
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: lekkage in gesloten koelsysteem.

Berichtdoor Klaver vier » 20 Apr 2014, 14:56

Dikwandig eenvoudig gemenied is prima geschikt,ik zou 5/4 of 1,5duims nemen.
Gegalvaniseerd is af te raden i.v.m giftige dampen bij het lassen.
Verkrijgbaar bij de sanitair groothandel.
Succes Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: lekkage in gesloten koelsysteem.

Berichtdoor laserdevil » 20 Apr 2014, 16:24

Ronald,
teren deden ze vroeger.
Ik werk met 6 lagen grondering en 2 lagen antifouling.
De buizen zitten ong. 4cm van het vlak af met stalen plaatjes , dus onderhoud is geen probleem.

Rene,
Ik heb uit mijn hoofd 1,5duims nodig , maar meet ik volgende zaterdag even op als ik de compressor op het systeem heb gezet.
De buizen lopen even de boot in en zijn met slang van ong. 10 cm verbonden met de buizen binnen.
Dus die maat staat al vast.
Als ik ze bij de bocht afsnijd , dan moet ik toch de zelfde dikte er tegenaan laten lassen.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: lekkage in gesloten koelsysteem.

Berichtdoor Klaver vier » 20 Apr 2014, 17:05

Ja dan neem je gewoon de zelfde pijpdikte.
De aanduiding 1,5 duim geeft de binnen diameter van de pijp aan,niet de buiten diameter.
Als ze bij de sanitair winkel aangeven niet voor sanitair bedoelen ze waarschijnlijk niet voor drinkwater.
Dikwandig gemenied is er perfect voor dit doel,gegalvaniseerd geeft alleen maar meer ellende.
Gr René ( De Stoere).
P.s pijpen lassen gaat het mooist autogeen.
Klaver vier
 

Re: lekkage in gesloten koelsysteem.

Berichtdoor laserdevil » 20 Apr 2014, 17:22

P.s pijpen lassen gaat het mooist autogeen.

Die had ik gisteren ook al gehoord :D .
Wordt de menie niet aangetast door de koelvloeistof?
Maar op de werf in roermond zit een goede lasser meet jaaaaaren ervaring.
En die gaat zeker autogeen lassen , en natuurlijk met een spiegeltje controleren.
Dan zet ik er weer voor de zekerheid wat druk op om te testen , anders wordt het misschien weer duur in de koelvloeistof ;) .
Voorop gesteld dat het de buizen zijn laat ik het weten aan jullie en wordt dat waarschijnlijk in de vakantie gedaan in juli.
1 week op de bok en klaar.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten