Dieselfilter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Dieselfilter

Berichtdoor fox4you » 20 Jan 2012, 23:09

vuuren1 schreef:Bij een doorpompsysteem kan de dieselolie worden opgewarmd, hetzij door de invulling van het systeem en/of doordat het hele spul in de motorkamer zit en door de omgeving wordt opgewarmd.
Mede om die reden ben ik voorstander van een dubbele bodem tank.

Aanvullend moet ik opmerken dat iedere situatie anders is en ik geen standaard oplossing kan geven voor systemen waar ik niet alle gegevens van heb of die ik niet heb gezien.

Frieslandvaarder heeft het over een 575 met de tank er naast dus niet echt ideaal.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor vuuren1 » 21 Jan 2012, 00:25

Zoals eerder geschreven is een tank naast de motor altijd fout en vooral met bio-componenten in de brandstof is de kans op narigheid weer een stuk groter geworden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor Frieslandvaarder » 21 Jan 2012, 11:11

vuuren1 schreef:Zoals eerder geschreven is een tank naast de motor altijd fout en vooral met bio-componenten in de brandstof is de kans op narigheid weer een stuk groter geworden.


Duidelijk antwoord Hans, ik ga liever aan de slag om de tank te isoleren dan om een kist om de motor te maken.
Met vriendelijke groet
Frieslandvaarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 13:37
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor fox4you » 21 Jan 2012, 12:17

Frieslandvaarder schreef:Of is het wellicht meer verstandig om een kist om de motor heen te bouwen

Dat idee van die motorkist kwam je zelf mee en is nog steeds een goed idee.
Zoals Hans vaak preekt is dat je de dingen in een groter geheel moet zien want je kunt nu wel je dieseltank isoleren (niets mis mee) maar je drinkwater en accu's moeten het misschien nog steeds doen met een te hoge temperatuur.
Het is ook afhankelijk van de situatie welke maatregelen het belangrijkst zijn.

Maar ik vraag me af of je ernstige problemen hebt of verwacht met je brandstofsysteem want het systeem zit er al een poosje in neem ik aan.
Verbeteringen zijn natuurlijk altijd welkom maar onderhoud, je tanks inspecteren en indien nodig reinigen, is natuurlijk ook belangrijk.
Heb je een mangat in je tank zodat je die behoorlijk kunt onderhouden?
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor Frieslandvaarder » 21 Jan 2012, 12:57

Heb voor de winter de tank laten schoonspoelen en de filters laten vernieuwen, aangezien er 2 tank,s in staan van 250 liter heb ik 1 afgesloten. Watertank zit in de boeg en de accu,c zijn nog steeds in goede staat, staan er al 5 jaar in dus daar maak ik mij de minste zorgen over. Heb alleen wat problemen met het toerental van den daf. Hans heeft mij al een adres aan de hand gedaan om een en ander te checken. Het feit dat ik de tank wil bekleden is alleen om de kans op problemen kleiner te maken daar wij komend seizoen de grotere rivieren gaan bevaren.
Met vriendelijke groet
Frieslandvaarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 13:37
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor Byl54 » 21 Jan 2012, 13:35

Het is zoals Vuuren schrijft, de keuze van de filterset is afhankelijk van de situatie aan boord.

Om een (duplo) filter te monteren in een zeilboot of motoren/tanken isoleren die al jaren probleemloos draaien, als je niet tevreden bent met de huidige installatie, laat eens een expert (Vuuren/Wolf1, mits deze mensen zin hebben) kijken wat voor jou situatie het beste is. Het kom wel eens voor, dat door het sleutelen van (hobby) kapiteins het resultaat er niet altijd beter op wordt.

En het is altijd prettig om te weten, als je aan het varen bent, dat je in het hele land op hulp kan rekenen als je lid van deze club ben. Misschien moeten we dan toch nog een vlaggetje laten maken.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor Frieslandvaarder » 21 Jan 2012, 15:26

Byl54 schreef:Het is zoals Vuuren schrijft, de keuze van de filterset is afhankelijk van de situatie aan boord.

Om een (duplo) filter te monteren in een zeilboot of motoren/tanken isoleren die al jaren probleemloos draaien, als je niet tevreden bent met de huidige installatie, laat eens een expert (Vuuren/Wolf1, mits deze mensen zin hebben) kijken wat voor jou situatie het beste is. Het kom wel eens voor, dat door het sleutelen van (hobby) kapiteins het resultaat er niet altijd beter op wordt.

En het is altijd prettig om te weten, als je aan het varen bent, dat je in het hele land op hulp kan rekenen als je lid van deze club ben. Misschien moeten we dan toch nog een vlaggetje laten maken.


Jaaaa, vlaggetje =D>
Met vriendelijke groet
Frieslandvaarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 13:37
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor vuuren1 » 21 Jan 2012, 21:56

Frieslandvaarder schreef:Heb voor de winter de tank laten schoonspoelen en de filters laten vernieuwen, aangezien er 2 tank,s in staan van 250 liter heb ik 1 afgesloten. Watertank zit in de boeg en de accu,c zijn nog steeds in goede staat, staan er al 5 jaar in dus daar maak ik mij de minste zorgen over. Heb alleen wat problemen met het toerental van den daf. Hans heeft mij al een adres aan de hand gedaan om een en ander te checken. Het feit dat ik de tank wil bekleden is alleen om de kans op problemen kleiner te maken daar wij komend seizoen de grotere rivieren gaan bevaren.


Schoonspoelen of intern echt schoongemaakt en in de tank gekeken?
Als er drab in zit spoel je dat er niet zomaar uit.

Verder scheef Fox over het feit dat de tanks al langer goed hebben gefunctioneerd, maar vergeet niet dat de dieselbrandstof de laatste tijd anders is van samenstelling en gevoeliger voor bacteriëngroei.
Afgelopen jaar heb ik me over laten halen om er een toevoeging bij te doen omdat ik soms een heel jaar niet vaar.
(na inspectie van de dubbele bodemtank in het afgelopen voorjaar was alles als nieuw)

250 Liter nu voor een DAF is overigens best wel weinig.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor Frieslandvaarder » 22 Jan 2012, 07:22

De werf heeft mij foto,s laten zien van het schoonspoelen en verwijderen van de drab , dat zit wel goed. 250 liter is dan niet veel voor een 575, ik heb er geen moeite mee om eens wat vaker te tanken, heb het idee dat dit ook bijdraagt aan net schoonhouden van de tank en het brandstofsysteem, of is dit een utopie?
Met vriendelijke groet
Frieslandvaarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 13:37
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor The Downloader » 22 Jan 2012, 10:40

Ik heb ook maar een 200 liter tank voor de Daf, het is inderdaad niet veel maar zolang je in Nederland blijft varen is het goed te doen. Ik vindt het ook een prettige gedachte dat ik per seizoen de tank meerdere keren moet vullen en heb ook het idee dat dit helpt om problemen te voorkomen. Ik vergelijk het nu met de auto, daar hoor je geen problelem met drab in de tank. Ieder jaar de filters wisselen en voordat ie in het voorjaar weer gaat pruttelen tap ik de eerste liters af via het aftappunt wat onder de tank zit. Ook bij mij staat de tank pal naast de motor en is niet geisoleerd.
Gebruikers-avatar
The Downloader
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 21:15
Woonplaats: Deventer
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten