Dieselfilter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Dieselfilter

Berichtdoor vuuren1 » 01 Mrt 2012, 22:15

@Roelofsz,
Voor nood is alles wat je als by-pass kan inzetten altijd nuttiger dan niets.
Als je met ene in-line wegwerpfilter maar geen bromfietsachtig plasic dingetje bedoelt, dat is niks.
Neem dan een filter van een auto met slangaansluitingen (dat is 1 wegwerp unit waar de leidinkjes voor de slang al aan zitten).
Ford bestelwagens (Courier) hebben die soort filters.

Verder over het dubbele groffilter:

Als de tanks vuil zijn kan het zeker gebeuren dat het voorfilter niet verstopt en het fijnfilter wel.
Daarom is periodieke inspectie van de tank(s) zo belangrijk.
Met alleen filters kan je het probleem van de vuile tank niet oplossen. Dan is omschakelen wel leuk, maar blijft het een kwestie van tijd voordat filter 2 dichtloopt.

Toch denk ik dat in het geval van Pascall ook de Racor vuil is geweest en indien er een glazen bowl onder zit kan je dat zien en/of er met aftappen achter komen dat er vuil in zit.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor pascall » 01 Mrt 2012, 22:29

Bejakruiser schreef:Of nog een 2de fijnfilter er bij plaatsen als je het echt op safe wilt spelen. Want hoe doe je het nu als het eerste filter (o,2) dicht slipt? Dan schakel je over naar de 30?
Ik zou er dan voor kiezen om het duplex filter terug te plaatsen (als je dat nog hebt) en er een 2de fijnfilter bij te plaatsen. Dat 2de filter kost de kop niet en dan heb je het op zeker.


Lees mijn eerste post, het 30 micron filter is een van de twee duplex filters.

Hans, de duplex filters zijn voorzien van doorzichtig huis.

Mijn visie is, een zo fijn mogelijk voor filter, fijner dus als het eind filter, als de motor stil valt kan je nog overschakelen, dan blijf in ieder geval de boel draaien. draai je het om, dan heb je niets aan een duplex filter.
Ik kan er niets anders van maken.

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor Bejakruiser » 01 Mrt 2012, 22:34

Foute visie dan want als het 1ste filter fijner is dan het laatste filter, heeft het laatste filter toch geen enkel nut. En zal het 1ste filter veel sneller dicht gaan zitten.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor vuuren1 » 01 Mrt 2012, 22:43

pascall schreef:Hans, de duplex filters zijn voorzien van doorzichtig huis.

Mijn visie is, een zo fijn mogelijk voor filter, fijner dus als het eind filter, als de motor stil valt kan je nog overschakelen, dan blijf in ieder geval de boel draaien. draai je het om, dan heb je niets aan een duplex filter.
Ik kan er niets anders van maken.

Mvg Pascal.


Met een doorzichtig huis (Separ) zie je nog beter wat er aan de hand is dan met alleen een doorzichtige onderkant (Racor spin-on).
Jouw visie/ervaring is gebaseerd op een ernstig vervuilde tank en dat lost geen enkel duplex filter op. De boel zou dan 5 of 10 minuten later toch stoppen.
Niet al het vuil is < 30 micron dus had je bij vertrek eigenlijk al kunnen zien dat het voorfilter ook vervuild was.
Of je moet lang niet op ruw water hebben gevaren, maar dan is het des te belangrijker om de tank vooraf te inspecteren.

Dit is een mooi schoolvoorbeeld van de veelvoorkomende problemen waardoor jachten stil vallen op ruw water: Bagger in een tank wat los komt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor pascall » 01 Mrt 2012, 22:55

Sorry Hans, ik bedoel een doorzichtig onderhuis.
Ik heb later de tank via het mangat schoon gemaakt, daar kwam toen een mok vuil uit,
of dit veel of weinig is, het was in ieder geval genoeg om stil te vallen.

Als het een verkeerde visie is laat ik in het midden, ik heb nu wel een systeem waar de motor blijft lopen :D

Mvg Pascal
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor vuuren1 » 01 Mrt 2012, 22:57

pascall schreef:Sorry Hans, ik bedoel een doorzichtig onderhuis.
Ik heb later de tank via het mangat schoon gemaakt, daar kwam toen een mok vuil uit,
of dit veel of weinig is, het was in ieder geval genoeg om stil te vallen.

Als het een verkeerde visie is laat ik in het midden, ik heb nu wel een systeem waar de motor blijft lopen :D

Mvg Pascal


Valt nog mee wat er (later) uit is gekomen.
Zit de aanzuig in de tank helemaal onderin of iets boven de bodem?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor pascall » 01 Mrt 2012, 23:29

Deze zit 10 cm boven de bodem.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor vuuren1 » 01 Mrt 2012, 23:58

pascall schreef:Deze zit 10 cm boven de bodem.


Zoiets dacht ik al en daar zit de basis van je probleem..
Dan is er ruimte om in de tijd allerlei bagger en water te verzamelen wat de groei van bacteriën ook nog eens bevordert.
Bij ineens slingerend schip wordt die verzameling troep opgezogen en is het einde verhaal. Ondanks alle filters!

Indien mogelijk de aanzuig op het allerlaagste punt aanbrengen, dan pak je eventueel vuil of vocht meteen mee en loopt een filter niet ineens dicht met een berg verzamelde troep.
Uiteraard heb je dan wel een voorfilter/waterafscheider nodig.

Los daarvan is het zaak om en de tank en de filters periodiek te controleren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor pascall » 02 Mrt 2012, 07:32

Zo had ik het nog niet gezien, tijdens de bouw was hier met opzet voor gekozen om het aanzuigpunt 10 cm boven de (waterzak) te plaatsen.
Maar het is inderdaad een sluitende theorie die helaas in praktijk niet zo makkelijk uitvoerbaar is.
Om een nieuwe appendage onderin de tank te lassen gaat een heel karwei worden, omdat de benodigde ruimte daar, bijna niet bereikbaar is.
Na dat gevalletje vervang ik periodiek de filters (zoals je adviseert) het is dan ook nooit meer voorgevallen.
Overigens, het huidige duplex filter is van het typt water afscheider.

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor fox4you » 02 Mrt 2012, 09:21

pascall schreef:Maar het is inderdaad een sluitende theorie

Niet helemaal want in de praktijk kom je door bacteriegroei ook wel eens anders tegen.
De bacteriegroei vindt voornamelijk plaats op plaatsen waar water aanwezig is en dat is onderin je tanks.
Condens zal zich doen gelden bij langere stilstand wanneer je mooie waterafscheider dus geen dienst doet.
De bacterie groei kan zo heftig zijn dat een onderin de tank aangesloten brandstofleiding al helemaal dicht zit voordat de troep je filters bereikt heeft en lig je gewoon stil zonder dat je op ruw water hebt liggen stuiteren.
Met 10cm boven de drap kom je er waarschijnlijk later pas achter en krijg je hopelijk alleen een gedeelte van de vervuiling in je filters zodat je nog (in jouw geval) kunt overschakelen en verder kunt.

Biocide aan je brandstof toevoegen en regelmatig je tanks inspecteren is de boodschap.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten