Dieselfilter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Dieselfilter

Berichtdoor paf3 » 22 Jan 2012, 12:20

Beste,

Ook wij hebben 2 250 liter tanks aan boord voor Schip en een DAF 575. Vullen regelmatig bij. Onder de tanks hebben we op het diepste punt een water aftap punt . Twee keer per jaar tappen we dit af. In ons brandstof toevoer systeem hebben we een glazen pot waarin water / drab bezinkt, doen we ook een paar keer per jaar aftappen en daarna het standaard fijn filter, dat we ook 2 keer per jaar uitwisselen. Wij draaien ongeveer 140 tot 160 uur per jaar. Afhankelijk hoe we aan het vissen zijn gebruiken we tussen de 6 en 10 liter brandstof per uur. Tot heden nooit problemen. De bovenstaande verhalen lezend, ben ik van plan het enkele fijn filter te wisselen voor een duplex filter, zeker op de Westerschelde een verbetering ten aanzien van de betrouwbaarheid denk ik. Ko
paf3
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 03 Jan 2012, 19:33
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor vuuren1 » 22 Jan 2012, 22:45

Frieslandvaarder schreef:De werf heeft mij foto,s laten zien van het schoonspoelen en verwijderen van de drab , dat zit wel goed. 250 liter is dan niet veel voor een 575, ik heb er geen moeite mee om eens wat vaker te tanken, heb het idee dat dit ook bijdraagt aan net schoonhouden van de tank en het brandstofsysteem, of is dit een utopie?


Vaker en op verschillende plaatsen tanken verlaagt de kans op rommel die je wellicht in een keer met een grotere tank binnenhaalt bij een fout pompstation.
Dat is wel erg ver gezocht..

Een duplexfilter geeft je tijd om verder te varen als je moet omschakelen.
Met een vuile tank zal filter 2 ook weer dichtlopen en lig je later alsnog stil (dit is het verhaal van Ton Aarts en dat klopt ook).
De scheepvaartinspectie geeft aan dat we in de zeevaart met duplexfilters moeten werken en na eventueel omschakelen het vervuilde filter moeten verschonen.

Het komt er in uiterste gevallen op neer dat iedereen met een schone tank en zuivere dieselbrandstof toe kan met een filter van een paar tientjes en dat iemand met een foute tank (en/of foute brandstof) soms nog niet genoeg heeft aan meerdere Separ en Racor filters.

Trek uw conclusie..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor Rob Art » 11 Feb 2012, 10:42

Ik heb mijn brandstoftank achterin leggen. Na 8 uur varen is mijn brandstof evengoed warm door de retour brandstof. Ik denk dus dat je niet helemaal kunt tegen gaan dat je brandstof tank warm word, of je moet met een brandstofkoeler in de retour van je brandstof werken.

@Hans,In de zeevaart zit inderdaad standaard op de hoofdmotor al een duplex filter. Nou zullen die niet 123 dichtlopen door vervuilde brandstof door alle seperatoren er voor. Of er moet er één falen.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Dieselfilter

Berichtdoor vuuren1 » 11 Feb 2012, 23:19

Rob Art schreef:Ik heb mijn brandstoftank achterin leggen. Na 8 uur varen is mijn brandstof evengoed warm door de retour brandstof. Ik denk dus dat je niet helemaal kunt tegen gaan dat je brandstof tank warm word, of je moet met een brandstofkoeler in de retour van je brandstof werken.

@Hans,In de zeevaart zit inderdaad standaard op de hoofdmotor al een duplex filter. Nou zullen die niet 123 dichtlopen door vervuilde brandstof door alle seperatoren er voor. Of er moet er één falen.


@Rob,
Ik heb altijd een hele grote brandstofkoeler en dat is het scheepsvlak.

Die dubbele bodem tanks coaten we overigens niet (is blank gestraald staal) en niet coaten is een afweging tussen het risico van loslatende coating of de kans op roestvorming.
We kiezen voor het laatste risico omdat eventuele roestvorming bij inspectie goed te zien is en dermate langzaam verloopt dat er geen acute filterproblemen op zullen treden.
Coating kan snel losraken en alles ineens doen verstoppen.
Controle is zeer eenvoudig: Een dop in de tanktop met een diameter van 5cm is groot zat om er met een lamp in te schijnen en als je een grijze bodem kan zien is de brandstof schoon en de bodem roestvrij.

In de zeevaart (koopvaardij onder NL vlag) is een duplexfilter wettelijk verplicht.
Niet alle kleine schepen hebben een purifier aan boord.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor pascall » 21 Feb 2012, 10:59

Ik lees hier veel over het feit, dat je op ruime wateren er verstandig aan doet een overschakelbaar brandstoffilter toe te passen, toch val ik liever stil op zee als op het Amsterdam - Rijnkanaal.
Dus, altijd toepassen. :D

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor Roelofsz » 01 Mrt 2012, 12:43

vuuren1 schreef:In volgorde van binnenkomst:

@Dehler,
In het geval van -weinig- doorstroming zou ik kiezen voor een (duplex) filter van Racor.
Dat is een flink filter met een glaasje en een aftap er onder.
Duplex is altijd veiliger omdat je binnen een tel om kan schakelen naar een schoon filter als de toevoer problemen geeft.
Racor heeft verschillende soorten wisselelementen, je moet als voorfilter dus de juiste filterelementen kiezen.

Aanvullend moet ik opmerken dat iedere situatie anders is en ik geen standaard oplossing kan geven voor systemen waar ik niet alle gegevens van heb of die ik niet heb gezien.


Vuuren, ik heb ook een 2GM20.
Een duplex filter is nogal aan de prijs, kan een Racor 120 filter al voldoen met eventueel een bypass met inline wegwerp filter?
Afbeelding
Roelofsz
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 01 Mrt 2012, 09:29
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor pascall » 01 Mrt 2012, 20:47

Ik vaar met een duplexfiter van seapar, het voor filter WAS grover als het fijn filter op de motor.
Wat gebeurd er, tijdens het naar buiten varen tussen de pieren, hevig slingerend, valt de motor stil.
Over schakelen, ho maar, immers het fijn filter was verstopt, omdat dat sneller verstopt als het grof filter, dat wil je net hebben!
Nu vaar ik op een voorfilter van, 0.2 micron, het noodfilter op 30 micron, en het filter op de motor, 10 micron.
Ik weet niet of dit de juiste manier is, wat ik wel weet , dat het andere niet werkt.

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor reijmerink » 01 Mrt 2012, 21:14

de clou is steeds fijner filteren..Dus voorfilter 2 micron en fijnfilter 10 micron kan je beter omwisselen , grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor pascall » 01 Mrt 2012, 21:45

Ik herhaal, dan val je stil op je fijnste filter, dus overschakelen is er dan niet meer bij!
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor Bejakruiser » 01 Mrt 2012, 21:54

Of nog een 2de fijnfilter er bij plaatsen als je het echt op safe wilt spelen. Want hoe doe je het nu als het eerste filter (o,2) dicht slipt? Dan schakel je over naar de 30?
Ik zou er dan voor kiezen om het duplex filter terug te plaatsen (als je dat nog hebt) en er een 2de fijnfilter bij te plaatsen. Dat 2de filter kost de kop niet en dan heb je het op zeker.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten