Pagina 1 van 6

Dieselfilter

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2012, 15:07
door bassie77
Op aanraden van Hans en Ton wil ik mijn Delhi groffilter vervangen door een separfilter.

Welke kan ik het beste nemen en hoeveel liter per uur zou een OM616 aan capaciteit nodig hebben. Teveel is volgens mij niet goed ivm de werking van die filters .

Re: Dieselfilter

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2012, 16:01
door Frieslandvaarder
bassie77 schreef:Op aanraden van Hans en Ton wil ik mijn Delhi groffilter vervangen door een separfilter.

Welke kan ik het beste nemen en hoeveel liter per uur zou een OM616 aan capaciteit nodig hebben. Teveel is volgens mij niet goed ivm de werking van die filters .


En Hans of Ton hadden hier geen antwoord op?

Re: Dieselfilter

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2012, 16:19
door bassie77
Is tussen wal en schip geraakt op het oude forum....

Re: Dieselfilter

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2012, 17:14
door Wim Niessen
Er zijn kleine SEPAR filters in de handel,aangeduid met 20 en 50
ADT / Ton Aarts kan deze leveren.
De minimaal benodigde doorstroom van deze filters weet ik niet (Googelen).
De doorstroom kun je aan de weet komen door gedurende b.v. een minuut diesel op te pompen en dan te meten.

Re: Dieselfilter

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2012, 17:30
door Byl54
Net een delfhi filter aangeschaft, daarom de vraag, wat is de reden dat u een andere filter wilt hebben. Van enkele personen weet ik dat er maar een goed merk motor/accu/filter betaat.

Re: Dieselfilter

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2012, 20:53
door vuuren1
Byl54 schreef:Net een delfhi filter aangeschaft, daarom de vraag, wat is de reden dat u een andere filter wilt hebben. Van enkele personen weet ik dat er maar een goed merk motor/accu/filter betaat.


Een Delphi filter is in kwaliteit en functie niet vergelijkbaar met een goed gekozen Separ of Racor filter.
Deze filters werden vaak als stand-alone filters gebruikt.
Bij enig water, bacterievorming of losgekomen vuil is de werking van een dergelijk eenvoudig filter onvoldoende.
Als dat allemaal nooit gebeurt is een dergelijk 3-tientjes filter uiteraard uitstekend.
We hebben geen enkele band met genoemde merken, het gaat uitsluitend om het technische verhaal.

De Separ of Racor units die steeds op de fora zijn besproken zijn groffilter-waterafscheiders.
Hier achter hoort dan nog een fijnfilter te worden geplaatst.

Een Separ of Racor voor-filter scheidt water af d.m.v. centrifugaalwerking.
Als een dergelijk filter te -groot- wordt gekozen is de doorstroomsnelheid onvoldoende om een centrifugewerking op te wekken.

Re: Dieselfilter

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2012, 23:03
door Byl54
Hr. Vuuren, ben met u eens dat deze filters in kwaliteit en prijs niet te vergelijken zijn. Bedoeld u met de werking van deze filters is onvoldoende, deze filters gaan dicht zitten of werken totaal niet, dus het fijnfilter gaat dicht zitten of scheiden geen water af. Of worden deze uitsluitend voor het kijkglasje gemonteerd

Re: Dieselfilter

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2012, 23:18
door henkvd
Het een gaat niet zonder het ander.
Grof filter, zoals de naam al zegt voor grote vervuiling en waterafscheiding, het fijn filter daar achter.

Re: Dieselfilter

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2012, 01:42
door harry1
ha, henk schijnt er waarschijnlijk mee uit, hij heeft een keyboard gekocht op ebay.........nietwaar henk :)

Re: Dieselfilter

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2012, 13:11
door sigdock
Zijn dergelijk filters ook geschikt en/of zinvol voor mijn good old Volvo Penta MD2a of verbruikt die te weinig? Ik heb de zaak nu toch open liggen na een koprevisie dus dan maar meteen goed.