Dieselfilter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Dieselfilter

Berichtdoor reijmerink » 02 Mrt 2012, 20:59

dit vind ik nou een idee met een hoed! en de moeite waard om dit forum te blijven volgen... Ik dacht altijd...wellicht ook een aanzuig aftap van onderuit de tank, het racorfilter doet de rest...nou? als je als zeilboter zo af en toe de motor gebruikt krijgt dat filter ,hoe goed ook, alle sludge van de stilliggende dagen voor zijn kiezen...nee dus, liever 5 cm boven de sludge en een kraantje voor de sludgeafvoer...hartelijk bedankt..zat op een verkeerde gedachte, grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Dieselfilter

Berichtdoor vuuren1 » 02 Mrt 2012, 23:55

fox4you schreef:
pascall schreef:Maar het is inderdaad een sluitende theorie

Niet helemaal want in de praktijk kom je door bacteriegroei ook wel eens anders tegen.
De bacteriegroei vindt voornamelijk plaats op plaatsen waar water aanwezig is en dat is onderin je tanks.
Condens zal zich doen gelden bij langere stilstand wanneer je mooie waterafscheider dus geen dienst doet.
De bacterie groei kan zo heftig zijn dat een onderin de tank aangesloten brandstofleiding al helemaal dicht zit voordat de troep je filters bereikt heeft en lig je gewoon stil zonder dat je op ruw water hebt liggen stuiteren.
Met 10cm boven de drap kom je er waarschijnlijk later pas achter en krijg je hopelijk alleen een gedeelte van de vervuiling in je filters zodat je nog (in jouw geval) kunt overschakelen en verder kunt.

Biocide aan je brandstof toevoegen en regelmatig je tanks inspecteren is de boodschap.


De laatste zin is uitstekend geformuleerd.
De biocide is helaas een toenemende trend omdat we met procenten biobrandstof in de gewone dieselbrandstof moeten leven.

Het eerste stuk betoog is zoeken naar de minst slechte oplossing en daar is eigenlijk geen sluitend antwoord op te geven.
Behalve dat iedereen -liever- ervaart dat de motor in de haven al problemen geeft i.p.v. tussen de pieren te stoppen.
Ik ben van mening dat het bewust opsparen van bagger door de aansluiting 10 cm hoger te plaatsen uitstel van executie is.

Als basis een schone tank, de aansluiting onderin, een wateraftap (ook onderin), biocide toevoegen en een duplexfilter met aftap en glazen bowl zie ik als de betere optie.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten