mercedes om 636

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: mercedes om 636

Berichtdoor rebel » 17 Apr 2014, 21:41

na een paar nachtjes slapen, wat denk en zoek werk ga ik toch maar voor de originele scheepsuitvoering!
het lijkt me mogelijk om de bypass op het soort kleine spruitstukje op de cillinderkop aan te sluiten
op dat spruitstukje zi een themp.sensor en daarnaast nog een soort grotere soort bout ingedraait
als ik nu de grotere bout er uit draai en daar een slangtule indraai dan moet het toch goedkomen
nu alleen nog een passende slangtule vinden.
gr. rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: mercedes om 636

Berichtdoor vuuren1 » 17 Apr 2014, 22:04

Rebel,

Een drieweg thermostaat is een luxe en vooral betere uitvoering van een thermostaat met alleen een klein gaatje.

Bij de thermostaat met alleen een klein gaatje is er (bijna) geen circulatie in het systeem, ofwel net genoeg om de thermostaatvoeler aan te geven wanneer hij moet gaan openen.

In de drieweg situatie stroomt de koelvloeistof in de opwarmfase door de motor (en niet door de koelpijpen) waardoor de motor gelijkmatig opwarmt en ook gemakkelijker lucht of gassen af kan voeren.
In dat geval moeten de bypass en de expansietank wel op de juiste plek worden aangesloten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: mercedes om 636

Berichtdoor rebel » 17 Apr 2014, 22:25

hans
het betreft hier een systeem met een bowman warmtewisselaar zoals al 2 keer uitgelegd
daar kan verder niet veel aan verkeerd, ik wil alleen maar weten waar ik het beste die bijpass op aan kan sluiten
als ik hem boven op de cillinde kop aansluit kan ik er ook een stuk beter bij
gr. rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: mercedes om 636

Berichtdoor Wolf1 » 18 Apr 2014, 07:48

rebel schreef: al 2 keer uitgelegd, ik wil alleen maar weten waar ik het beste die bijpass op aan kan sluiten
als ik hem boven op de cillinde kop aansluit kan ik er ook een stuk beter bij
gr. rebel

Heb je ook al 2 keer uitgelegd waar en hoe je dat moet doen, heb het gevoel dat ik hier een beetje voor Jan Lul zit te typen !
Ik zou eens terug kunnen lezen, of ben je te stom om te begrijpen wat er staat ?
Want als je had gelezen, en het had begrepen, had je geweten dat de bijpas dus niet in kop aangesloten mag worden !
Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: mercedes om 636

Berichtdoor elrenegado » 18 Apr 2014, 08:38

nee die moet op de retour het blok in, de thermostaat zit op de uitgaande leiding.
als ik het goed zeg, onder de dynamo... maar dat weet ik niet 100% zeker, zou ik bij de mijne eerst moeten bekijken.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: mercedes om 636

Berichtdoor Tally » 18 Apr 2014, 08:50

He Wolf moet het nu zo ruig opgezegd worden.
Hoe zou jij reageren als men zo tegen jou doet ??????
Piet
Tally
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:15
Woonplaats: Franeker
ligplaats: Franeker
info:

Re: mercedes om 636

Berichtdoor stefan » 18 Apr 2014, 11:48

Dan reageert hij precies hetzelfde :D

Maak je daar niet druk over, daarom heet hij ook Wolf...
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: mercedes om 636

Berichtdoor om636 » 18 Apr 2014, 17:11

Er hoort absolute een 3 weg thermostaat tussen ! en wel een 73 graden
Met 2 aansluitingen 32 mm en één van 12 mm dit is de stuurleiding (deze afdoppen is een dood zonde voor de motor)
Dat pijpje wijst naar beneden (er staat oben op de thermostaat) de enige plek waar hij naar toe mag is naar de ingaande koelleiding onder de dynamo
Deze stuurleiding zorgt ervoor dat de motor snel opwarmt en opent de thermostaat op 73 graden
Verder blijft hij de motor temperatuur aansturen of het buitenwater nu 11 graden is of 20, hij regelt het.
Dit betekend dus niet te warm worden en niet te koud en spaart de motor en de cilinderkop (scheuren)

Ik heb er wel wat liggen.....nieuw dus (zie marktplaats).

Zit er een rechte thermostaat tussen dan moet daar een redelijk gaatje in zitten.
Zonder gaatje gaat hij eerst naar kookpunt en dan ineens open.
Is dus slecht voor de motor

vragen ? om636@hotmail.com 0650286633 alle advies is gratis (hobby)

groet Hans om636
om636
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 21:59
ligplaats:
info:

Re: mercedes om 636

Berichtdoor rebel » 18 Apr 2014, 21:03

wolf slik je pil, we zijn niet allemaal zo bijdehand als jij
het moet hier allemaal met tekst, en dat is nu eenmaal niet zo helder als in het echt.
ik ga dit weekend vast de boel leeg laten lopen, en wat loodgieten om hem er onder de dynamo bij te prikken.
verse koelvloeistof staat al klaar, en voor het volgende weekend zal het voormekaar zijn.
ps.wolf mensen afzijken doe je niet in openbaar, dat doe je recht in het gezicht dan ben je een vent.
gr. rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: mercedes om 636

Berichtdoor vuuren1 » 18 Apr 2014, 22:21

Rebel,

Wolf heeft gewoon gelijk en dat wordt door meerdere mensen meermaals bevestigd.

Als je niet snapt wat iemand bedoelt dan kan je dat vragen en wordt het zo mogelijk weer / anders uitgelegd.
Tevens proberen meerdere forumleden je te redden van toekomstige problemen die erg duur zullen worden.

Of de om636 nu met kielkoeling opereert of met een warmtewisselaar maakt niet uit voor de aansluiting van de thermostaat.

Je eigen toonzetting is kennelijk ook niet helder genoeg overgekomen waardoor er voor jou negatief getinte reacties op komen.
Even je mening resetten en we kunnen allemaal weer vrolijk verder met onze hobby en de aanwezige kennis op dit forum.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten