Bepalen capaciteit dieselfilter.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Bepalen capaciteit dieselfilter.

Berichtdoor Klaver vier » 13 Apr 2014, 14:10

Goed advies van Wolf,ik zou alleen de motor wel belasten als ik hem 10 minuten vol toeren moet laten draaien.
Ik denk niet dat de motor het lekker vindt om onbelast 10 minuten op volle toeren te draaien.
Dat kan hij wel eens niet overleven.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Bepalen capaciteit dieselfilter.

Berichtdoor laserdevil » 13 Apr 2014, 17:13

Mee eens wolf maar die opvoerpomp zal echt geen 50liter gebruiken van dat motortje

Niet zo denegrerend over mijn daf praten aub.
Kan ze beslist niet tegen. ;)
Oud , verbruikt wat meer diesel , maar bewezen techniek.
Anders bestond ze geen 40 jaar.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Bepalen capaciteit dieselfilter.

Berichtdoor Wolf1 » 13 Apr 2014, 20:36

De Stoere schreef:Goed advies van Wolf,ik zou alleen de motor wel belasten als ik hem 10 minuten vol toeren moet laten draaien.
Ik denk niet dat de motor het lekker vindt om onbelast 10 minuten op volle toeren te draaien.
Dat kan hij wel eens niet overleven.
Gr René ( De Stoere).

Weer zo'n opmerking waar ik niets van begrijp, zit er ook niet zo over in wat me motor lekker vind, doe ik eigenlijk meer over mezelf !
Maar stel dat het maximum gebruikte toerental 2300omw/min is wat maakt het dan uit of dat belast of onbelast gebeurd ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Bepalen capaciteit dieselfilter.

Berichtdoor Klaver vier » 14 Apr 2014, 09:15

Wolf1.ik heb altijd een hoge pet op van uw kundigheid,en heb al veel van u geleerd.
Maar ik vindt onbelast vollast draaien een aanslag op je motor.
Ik heb altijd geleerd dat als je een motor onbelast volgas laat draaien deze finaal over zijn nek gaat.
Een voorbeeld: ik had voorheen een vito bestelbus, deze moest voor een roet controle een bepaalde tijd volgas draaien om de roetuitstoot te controleren,dan werd ik door de dealer gewaarschuwd,dat dit altijd een risico was.
Ander voorbeeld: Ik heb een tijd aan motor speedwayen gedaan,dan was het natuurlijk de kunst om bij de start het eerst weg te zijn.
De start procedure is, je staat achter een start lint,dat drie seconden na groen licht omhoog schiet en dan moet je zo snel mogelijk wegwezen.
Op het moment dat je groen krijgt zet je de motor vol op het gas en dan als het lint omhoog vliegt,de koppeling los en weg.
In de drie sec of minder sneuvelde er nog wel eens een motorblok,drijfstang door het carter of zo.
Ik weet dit zijn uitzonderingen maar toch zeker niet ondenkbaar.
Tien minuten vollast lijkt mij daarom nogal wat.
Ik zou het niet durven mijn boot motor tien minuten onbelast volgas te laten draaien.
Ik zou hem dan belasten,zodat hij niet over zijn nek gaat.
Gr René ( De stoere).
Klaver vier
 

Re: Bepalen capaciteit dieselfilter.

Berichtdoor Wolf1 » 14 Apr 2014, 13:26

Beste brave mijnheer Rene, je bent er weer een van de velen, lezen slecht en laten gevoel de boventoon voeren !
Er is een verschil tussen maximum toeren belast en onbelast, dat hoort er niet te zijn en hoeft er ook niet te zijn, hangt van de kwaliteit en soort regulateur af. Met die reden wordt er aan een regulateur van een generator veel hogere eisen gesteld als die van een vrachtwagen.
Maar iedere regulateur regelt tenminste, het stationair toeren gebied en het maximum toeren gebied, stationair om te kunnen blijven draaien, maximaal om niet kapot te gaan.(meeste benzine motoren zijn zonder regulateur uitgerust)
Dus in principe kan er niks fout gaan, maar om jou gevoel niet te zwaar op de proef te stellen, had ik dus verteld, de meet proef te doen onbelast op het zelfde toerental als maximum belast.
En daarop had ik je dus de vraag gesteld wat maakt in deze situatie het verschil uit voor je motor, behalve dat de uitlaatgas en daarmee je zuiger temperatuur aanmerkelijk lager blijft, waardoor misschien soms iets blauwe rook ontsaat ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Bepalen capaciteit dieselfilter.

Berichtdoor Klaver vier » 14 Apr 2014, 14:04

Wolf1 misschien kan ik niet lezen,maar in één van de vorige stukjes staat letterlijk,capaciteit van de opvoerpomp bij maximaal toerental bepaald de grote van het filter.
Wat uw nu zegt de meetproef op het zelfde toerental als maximum belast,staat nergens in het vorige stukje.
Maar hou het er maar op dat ik niet kan lezen.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: Bepalen capaciteit dieselfilter.

Berichtdoor Wolf1 » 14 Apr 2014, 18:05

De Stoere schreef:Wolf1 Wat uw nu zegt de meetproef op het zelfde toerental als maximum belast,staat nergens in het vorige stukje.
Maar hou het er maar op dat ik niet kan lezen.
Gr René ( De Stoere)

Wolf1 schreef:stel dat het maximum gebruikte toerental 2300omw/min is wat maakt het dan uit of dat belast of onbelast gebeurd ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Bepalen capaciteit dieselfilter.

Berichtdoor vuuren1 » 15 Apr 2014, 00:29

Een roetmeting van een auto is heel wat anders dan een Daf onbelast op 2200 rpm te laten draaien.
Bij die auto kan de distributieriem die al op leeftijd is stuk gaan bij 5000 omw/min.
Een MB Vito heeft daar overigens geen last van om dat er een distributieketting in zit...
Over de half miljoen Km kan dat ook fout gaan (ik ben er overigens erg op tegen dat men op die onzin manier roetuitstoot denkt te kunnen meten).

Wolf bedoelt wellicht uit te leggen dat brandstofverbuik helemaal niks te maken hoeft te hebben met de doorstroomsnelheid door een dieselfilter omdat de meeste dieselmotoren de brandstof rondpompen en daar slechts een klein deel van verbruikt.

Ofwel als de motor netto 5 liter per uur verstookt kan het zomaar zijn dat dat er door het filter 500 liter per uur stroomt..!

Vetus Deutz motoren pompen bij een lage belasting zoveel brandstof rond dat er al problemen zijn als de aanvoer en retourleiding binnen de 20 cm naast elkaar op de dieseltank zijn aangesloten (dat geeft zodanig veel wervelingen dat de opvoerpomp luchtbellen mee zuigt en dat problemen geeft).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten