Probleem Cupa boegschroef

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Probleem Cupa boegschroef

Berichtdoor valk » 07 Apr 2014, 19:11

Vorige week mijn boot uit de winterstalling gehaald en in 4 uur naar mijn thuishaven gevaren. Op zich was alles in orde op een punt na: nadat ik de boegschroef een paar maal zonder problemen had gebruikt, zowel naar stuur- als naar bakboord, weigerde hij dienst maar alleen naar BB. Ik heb verder nog niet de tijd gehad/genomen om er nauwkeuriger naar te kijken maar oppervlakkig gezien mankeert er niets aan de elektrische leidingen. Het relais maakt zo te horen contact als het bedieningspookje naar BB wordt bewogen. Het relais zelf is pas in augustus jl vernieuwd, nadat van de oude een van de contactpunten was weggebrand.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn en/of op welke manier kan ik veilig maar meer precies nagaan waar het euvel zich voordoet? (Bij een Cupa zit de motor met de schroef in de buis, uit die buis komen tweemaal twee elektrische leidingen die op het relais zijn aangesloten.)
rh
valk
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 13:19
ligplaats:
info:

Re: Probleem Cupa boegschroef

Berichtdoor vuuren1 » 07 Apr 2014, 21:50

Als de elektromotor naar een kant weigert zit het weer in het relais of in de aansturing (van mogelijk stuurstrrom als wel hoofdstroom).
Dan is vervangen van het relais destijds mogelijk niet de oplossing geweest en zit de oorzaak ergens anders.

De motor blijkt naar SB goed te werken.
Was bij het oude relais ook de BB kant het probleem?
Was er hoorbaar verschil in toerental van de motor tussen BB en SB?

Wat je zelf kan doen is toch alle verbindingen loshalen (met een losgekoppelde plus aansluiting!) en (alles) schoonschuren, inspuiten met bv. WD40 en weer monteren.
Na montage en jaarlijks inspuiten met WD40.

Verder moet je het relais weer nakijken op verbrande contacten en met het omdraaien van de 2 stuurstoomdraden zal de BB kant wel weer (even?) werken (test).
Meet daarbij de klemspanning in de twee situaties die naar de motor gaat, dat moet ongeveer hetzelfde zijn bij ingeschakelde boegschroef.

Laat de resultaten maar horen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Probleem Cupa boegschroef

Berichtdoor Wolf1 » 08 Apr 2014, 07:14

Afbeelding
Uit elke bevestigingspijp komen 2 dikke draden.
Bij de latere uitvoeringen zijn het bij elkaar 3 gele en 1 zwarte.
De pijp waar de zwarte uitkomt is het anker, dan is de andere pijp het veld !
de zwarte is de min van de accu.
Als de rest dan volgens schema is aangesloten, zou het goed moeten zijn.
Gr. Wolf1
P.s. wat is de boordnet spanning ?
En wat is de relais spanning ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Probleem Cupa boegschroef

Berichtdoor valk » 08 Apr 2014, 21:57

Vanmiddag heb ik alle electrische leidingen losgenomen en ook het relais gedemonteerd. Dat relais zag er nog perfect uit, en dat kon ook bijna niet anders gezien het korte gebruik.
Wat bleek: tussen twee contactpunten in een deel van het relais bevond zich een piepklein (ik schat 8x3x2 mm) stukje piepschuim en dat verhinderde kennelijk de stroomdoorvoer, zoals bleek nadat ik alles weer had gemonteerd: de schroef functioneerde zowel naar SB als naar BB. Probleem dus opgelost. Hartelijk dank voor het meedenken en de goede raad.
rh
valk
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 13:19
ligplaats:
info:

Re: Probleem Cupa boegschroef

Berichtdoor vuuren1 » 08 Apr 2014, 22:02

En zo kom je op een dwaalspoor..
Succes verder!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten