Droger voor dieseltank beluchting!

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Droger voor dieseltank beluchting!

Berichtdoor vuuren1 » 06 Apr 2014, 21:00

In de vaarkrant staat een stukje over een droger in de leiding van de beluchter van de dieseltank:
http://www.telegraaf.nl/vaarkrant/22455 ... ank__.html

Vocht of water in de dieseltank kan meekomen bij het tanken maar de oorzaak ligt ook heel vaak bij het feit dat de tank buitenlucht ademt.
Hoe meer temperatuurswisselingen en verschillen hoe erger..
Vooral een tank in de motorkamer zal van temperatuur wisselen en veel ademen.
Na een vaardag is de brandstof opgewarmd en zal daarna afkoelen en daarbij relatief vochtige buitenlucht inademen.
Het vocht condenseert en zakt naar beneden.

Een droger in de leiding is dus zeker geen slecht idee!
Die droger werk hetzelfde als de bekende vochtvreter.

Zelf maken zou ook kunnen door bij de Action voor ca. 2 euro een vochtvreter te kopen, het deksel af te plakken en er 2 slangtules in aan te brengen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Droger voor dieseltank beluchting!

Berichtdoor elrenegado » 07 Apr 2014, 08:38

Dat is eigenlijk best wel een goede tip, en simpele oplossing met een vochtvreter.
zelf heb ik wel een dieselfilter met kijkglas waar ik ook water me af kan tappen, maar dan ben je feitelijk al een stap te laat want die diesel en dus water komt uit de tank.
nu is mijn tank ingebouwd in de kiel, en zal denk ik niet veel van temperatuur wissen, ik heb (nog) geen vocht in het filter.
maar voor andere opstellingen is bovenstaande best simpel te realiseren.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Droger voor dieseltank beluchting!

Berichtdoor Klaver vier » 07 Apr 2014, 18:55

Persoonlijk ben ik niet zo bang voor vocht via de beluchting.
Bij onze boot zit er een duimse pijp als een wandelstok aan de buitenkant van de stuurhut gelast.
Onder aan het afhangende deel zit een zeef,dit is dus de aanzuigkant.
Ik heb bij die zeef nog nooit één druppelvocht gezien,tank zit in de kiel.
Ik heb ook nooit vocht in de waterafscheider onder het racor filter.
Door de diesel doe ik wel een bacterie killer,en die verdrijft volgens mij ook vocht.
De tank hou ik zo vol mogelijk,als de tank vol is kan er ook geen condens op de wanden aanslaan.
Paar jaar terug de tank heel goed schoon gemaakt, en totaal geen last meer van vuil of andere rottigheid.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Droger voor dieseltank beluchting!

Berichtdoor vuuren1 » 07 Apr 2014, 21:29

De Stoere schreef:Persoonlijk ben ik niet zo bang voor vocht via de beluchting.
Bij onze boot zit er een duimse pijp als een wandelstok aan de buitenkant van de stuurhut gelast.
Onder aan het afhangende deel zit een zeef,dit is dus de aanzuigkant.
Ik heb bij die zeef nog nooit één druppelvocht gezien,tank zit in de kiel.
Ik heb ook nooit vocht in de waterafscheider onder het racor filter.
Door de diesel doe ik wel een bacterie killer,en die verdrijft volgens mij ook vocht.
De tank hou ik zo vol mogelijk,als de tank vol is kan er ook geen condens op de wanden aanslaan.
Paar jaar terug de tank heel goed schoon gemaakt, en totaal geen last meer van vuil of andere rottigheid.
Gr René ( De Stoere).


Ik begrijp dat jij je geen zorgen maakt omdat je de tank in de kiel hebt.
Een tank in de kiel houdt een bijna constante temperatuur vast waardoor het ademen via de beluchting minimaal is.
Bij een tank in de motorkamer is dat heel anders..
Naast het dagelijks fors ademen werken chemische processen ook nog eens veel sneller bij hogere temperaturen, dan is de kans op drab nog groter.

Ik heb ook een bodemtank (doen we standaard) en geen spat water in de tank of afscheider.
Ik heb de tank een aantal jaren NIET volgehouden om te kijken hoe dat zou gaan.
Bij inspectie nog steeds geen vocht en de binnenkant is nog keurig grijs (blank gestraalde plaat en onbehandeld).

Na die test voeg ik een Starbrite product toe omdat je nooit weet of je goede brandstof tankt en er 5% bio in de dieselolie zit.
Daarnaast heb ik een Racor duplex filterunit met kijkglazen (CE verboden...).

In de boot van vV senior (bodemtanks) wordt er nooit naar de brandstof gekeken en zijn ALLE filters nog origineel en van 2001 (ook met een omschakelbaar duplex filter uitgerust).
Senior is 88 jaar en vaart de laatste jaren maar een paar uur per jaar, gaat nog steeds goed.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten