15W40 ipv SEA30

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

15W40 ipv SEA30

Berichtdoor gerald » 05 Apr 2014, 18:29

hallo forumleden

ik heb een Yanmar ysb waar volgens de beschrijving SEA30 olie in moet, nu vraag ik me af of ik 15w40 mag gebruiken.

ben benieuwd of dit kan of dat ik me gewoon aan de beschrijving moet houden.

gr gerald
gerald
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 05 Apr 2014, 18:23
ligplaats:
info:

Re: 15W40 ipv SEA30

Berichtdoor vuuren1 » 05 Apr 2014, 21:47

Dat kan mits het een minerale olie is.
Let ook even op de API classificatie van de gewenste olie en wat er in het boekje staat.

Een multigrade olie is altijd beter dan een monograde olie maar een 'te moderne olie' kan o.a. lekkage en olieverbuik opleveren.

Goede smering bij een direct gekoelde motor is overigens erg belangrijk omdat die motoren onder de 60 graden Celcius draaien (daarboven ontstaat er ketelsteen in het koelsysteem).
Een multigrade olie is bij koude sneller op de te smeren plaatsen en dus beter.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: 15W40 ipv SEA30

Berichtdoor quichot » 06 Apr 2014, 10:13

Ik heb jarenlang vastgehouden aan de voor mijn 575 voorgeschreven monograde 30, want zo stond dat nou eenmaal in de handleiding uit 1964. Tot ik op good old Ton's advies overging op minerale 15/40. Sindsdien is de oliedruk iets hoger en constanter, én blijft de motor bij hoge belasting (soms tijdelijk nodig) ook zomers iets koeler dan voorheen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 15W40 ipv SEA30

Berichtdoor vuuren1 » 06 Apr 2014, 21:25

@quichot,

Een 575 is niet zo 'oliegevoelig', die motoren verslijt je niet in een boot als ze nog niet versleten waren..

Simpel toegelicht:
De 15W is de winterviscositeit en de 40 de zomer viscositeit. Dan hoef je niet steeds olie te wisselen (per seizoen).
Ander gezegd is de motor in de zomer bij een koude start kouder en zal een multigrade meer vloeibaar zijn en eerder/gemakkelijk overal kunnen komen.
En tijdens warm bedrijf is de viscositeit wat hoger wat de hydrodynamische smeerfilm iets beter in stand houdt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: 15W40 ipv SEA30

Berichtdoor gerald » 09 Apr 2014, 10:59

Heren bedankt voor de antwoorden.

het kan maar..... voor mij rede om gewoon me aan het boekje te houden.

de rede dat ik dit vroeg was omdat 15W40 relatief makkelijk te krijgen is op elke hoek van de staat.

gr Gerald
gerald
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 05 Apr 2014, 18:23
ligplaats:
info:

Re: 15W40 ipv SEA30

Berichtdoor vuuren1 » 09 Apr 2014, 21:24

gerald schreef:Heren bedankt voor de antwoorden.

het kan maar..... voor mij rede om gewoon me aan het boekje te houden.

de rede dat ik dit vroeg was omdat 15W40 relatief makkelijk te krijgen is op elke hoek van de staat.

gr Gerald


Het betreffende boekje is 50 jaar oud en in die tijd zijn er vele verbeteringen aan motor smeermiddelen doorgevoerd.
De multigrade olie was daar een van.
Juist de op iedere straathoek verkrijgbare minerale 15W40 is prima geschikt voor een 575 en beter dan SAE30.
Een eigen label van een gerenomeerde automaterialen handel is een goede middenweg tussen de supermark en de A-merken.

De "maar"was bedoeld om te waarschuwen geen synthetische olie (bv. 5W30) te gebruiken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten