Twee dieseltanks

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Twee dieseltanks

Berichtdoor Mea Vota » 05 Apr 2014, 01:09

Hallo,

Omdat ik binnenkort mijn dieseltanks uit de boot ga halen en reinigen, ging ik vandaag kijken hoe een en ander zat in het motorruim.
Daar vielen me twee zaken op die ik niet echt begreep:

1. De tank aan stuurboordzijde heeft de vulopening, hier komt ook de retourleiding in uit. Deze heeft ook tankontluchting.
Aan bakboordzijde zit de tank met de toevoer naar de brandstofpomp. Deze heeft geen ontluchting.
Is dat normaal? Hoort die tank niet ook ontlucht te worden?

2. Beide tanks staan met elkaar in verbinding middels een 12 mm koperleiding met in het midden van de leiding een
Aftapkraantje. Is de diameter niet erg klein? Ik kan me voorstellen dat het tijdens het vullen wel even duurt voor dat beide tanks vol zijn. Als dat uberhaupt lukt omdat de bakboordtank niet ontlucht wordt.

Groet,

Erik
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: Twee dieseltanks

Berichtdoor Klaver vier » 05 Apr 2014, 10:54

Als er maar één leiding tussen de tanks zit,lijkt het mij duidelijk dat het niet of half bakken werkt,zeker als die leiding ook nog zo dun is.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Twee dieseltanks

Berichtdoor quichot » 05 Apr 2014, 17:27

Dus de motor draait op de niet-ontluchte BB-tank?
Het enige dat ik kan bedenken is dat de BB-tank langzaam wordt gevuld door dat 12 mm leidinkje, waarbij boven de gasolie overdruk ontstaat. zodra de overdruk gelijk is aan de overdruk van het surplus aan gasolie in de beluchte tank (atmosfeerdruk + druk hoogteverschil gasolie) ontstaat er evenwicht in druk in beide vaten. Wat de motor opslobbert wordt dan inderdaad door dat 12 mm leidinkje aangevuld, telkens tot er weer evenwicht in druk is. Op zich werkt dat wel (en dat blijkt ook uit de praktijk), maar ideaal is dat niet, want tijdens het bunkeren loopt er veel te weinig gasolie over naar BB. Gevoegd bij de opbouwende overdruk krijgt je de BB-tank nooit meer dan halfvol.
Wat je dan wel zou moeten merken is dat een halve dag na het bunkeren het niveau aan de vulkant meer is gezakt, dan je mag verwachten van alleen de motor.
Ik kan me niet goed voorstellen dat dit ooit zo is gemaakt, dus misschien tref je toch nog een beluchting en/of vulopening aan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Twee dieseltanks

Berichtdoor Klaver vier » 05 Apr 2014, 17:52

Ik zou er sowieso twee leidingen tussen maken,en dan driekwart of zo,dan vullen de tanks tenminste gelijk op.
Een paar afsluiters er tussen met koppelingen,kan je er ook nog eens één weghalen voor onderhoud.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Twee dieseltanks

Berichtdoor pleysant » 05 Apr 2014, 21:11

Heb helaas dezelfde situatie,maar met het verschil dat elke tank zijn eigen ontluchting heeft.
de verbinding is ook te klein1/2'' een tank vol met tanken andere driekwart vol, ga tezijnertijd een extra vulpunt maken.

Vrg.Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Twee dieseltanks

Berichtdoor vuuren1 » 05 Apr 2014, 22:01

Je hebt gelijk, dat zit niet goed..
Ik zie op het plaatje een Beachcraft en die werden als bouwpakket aan iedereen geleverd. Ofwel dat er iets niet helemaal goed zit is niet zo vreemd.

Quichot heeft het goed uitgelegd; het werkt maar het klopt niet..

Als je 2 tanks koppelt dan moet er zowel bovenin als onderin een vereffeningsleiding zijn.
Teveel beweging tussen beide tanks door verbindingen met grotere diameter is ook niet aan te bevelen, 15 mm is vrij krap maar voorkomt veel heen en weer geklots.
Bij het tanken zal het langer duren en in dit geval zal de tweede tank zich maar voor een stukje vullen omdat er geen ont /beluchting is.
Dat is een eerste vereiste en de meest eenvoudige oplossing.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Twee dieseltanks

Berichtdoor Mea Vota » 06 Apr 2014, 00:53

Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden hoe het wel precies hoort te zitten bij twee gekoppelde tanks.
Momenteel komen er uit beide tanks onderaan een kunststof of rubberslang met een grotere diameter ,die loopt naar een spant waar een koperen haakse doorvoer op zit.
Aan de andere kant van het spant zit de 12mm leiding.
Misschien zit er inderdaad ergens nog ontluchting op de bakboordtank, wel vreemd dat die niet op de "nippel" is aangesloten die op de scheepshuid zit.
Als ik de tanks eruit haal was ik in ieder geval om de slang onder aan de tank te laten zitten en ze los te maken bij de aansluiting naar de koperleiding.
@Hans: je zegt dat 15 misschien iets klein is, welke diameter zou het meest wenselijk zijn, ik moet toch het hele systeem aanpassen.
Ik weet of het volume iets uitmaakt, maar beide tanks staan op dezelfde hoogte en zijn 150 liter.
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: Twee dieseltanks

Berichtdoor quichot » 06 Apr 2014, 09:57

2 x 150 liter is niet erg veel. Je zou dus denken dat de beide doorverbonden tanks snel gevuld moeten kunnen zijn, maar daar staat tegenover dat de bunkertijd voor 300 liter navenant kort is. Hoe groot je de verbinding ook maakt, de BB-tank zal altijd iets achterblijven. Tenzij het bunkerstation zo aardig is op jouw verzoek de vulsnelheid te reduceren. Als er niemand anders ligt te wachten doen ze dat wel.
Ik heb ook een tweede tank zonder eigen vulopening, maar wel belucht, bedoeld voor de verwarming. Om die reden zit die tank veel hoger, zodat de olie op hoogteverschil naar mijn kachel kan vloeien. Die tweede tank vul ik, als ik stook, af en toe bij vanuit de hoofdtank met een sterpompje. Na het stookseizoen, en vóór ik ga bunkeren, zwengel ik eerst die tank weer even helemaal vol. Meestal gaat dat om een litertje of 150 a 200, en kost dat hooguit een paar minuten en wat ellebogenstoom.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Twee dieseltanks

Berichtdoor Klaver vier » 06 Apr 2014, 10:12

Als je de verbindingen driekwart maakt zoals ik al eerder heb gezegd,dan denk ik dat ze redelijk gelijk op vullen.
Als je dan last krijgt van het klotsen,zet je gewoon de afsluiter een heel stuk dicht.
Voor dat klotsen ben ik niet zo bang,zeker niet als je de tanks goed vol houd.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Twee dieseltanks

Berichtdoor vuuren1 » 06 Apr 2014, 21:13

Geen ont/beluchting is merkwaardig maar je komt soms de meest vreemde dingen tegen.
3/4 inch zoals Rene schrijft is zat en idd met een kraan ertussen die je zo nodig knijpt tijdens het varen.

Kan je in de tanks komen (mangat) om ze schoon te maken?

Hoe het hoort te zitten:
- Tanks op gelijk niveau
- ca. 25 mm bypass leiding onderaan met kranen
- Koppelen met dieselslang of stalen leiding
- Beluchten van beide tanks met 100% op afschot liggende leiding/slang (mag met een T-stuk)
(als de beluchtingsleiding/slang niet kan aflopen zal deze een 'waterslot' vormen als je een keer helemaal vol hebt getankt en lukt tanken ineens niet meer omdat de lucht niet meer weg kan)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten