Twee dieseltanks

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Twee dieseltanks

Berichtdoor Pikmeer » 07 Apr 2014, 23:07

Groeten Hans van den Berg
Laatst gewijzigd door Pikmeer op 07 Apr 2014, 23:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
Pikmeer
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 07 Apr 2014, 22:56
ligplaats: Naarden
info:

Re: Twee dieseltanks

Berichtdoor Mea Vota » 07 Apr 2014, 23:26

Ehhhh dus....
Ieder kijkt er vanuit zijn eigen invalshoek naar.
Ik moet bekennen dat ik er niet naar gekeken heb op zakelijk vlak, totdat een patser uit de haven me ermee confronteerde.
Nadat ik steeksleutel 32 uit zijn nek haalde, besefte ik dat ie wel gelijk had.
Dus ook Hans zijn verhaal is terecht, al is het niet leuk om te horen.
Het is bekend dat mensen hun schip vaak korter hebben dan ze verwacht hadden.
Ik leef nog met de gedachten dat het bij mij anders zal zijn. ( dat is ook zo want de boot is ongeveer onverkoopbaar )
In ieder geval is er hier op het forum een hoop know how te vragen en vinden waar ik voordeel mee kan doen.
Daar komt bij dat ik aan het werk een hoop plezier beleef.
En zo vergingen de dagen in blijdschap.
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: Twee dieseltanks

Berichtdoor Lucter » 07 Apr 2014, 23:39

@pikmeer

Hans is een kundig en gewaardeerd forumlid die gewoon zegt wat de waarheid is, als je daar moeite mee hebt; de Libelle heeft volgens mijn schoonmoeder ook een
Forum.....

@mea vota

Ehhh dus.......: keep up the good work (and the spirit)!!
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Twee dieseltanks

Berichtdoor aquanaut » 08 Apr 2014, 21:19

Ik heb aan boord ook twee dieseltanks, elk 500 liter groot, elk voorzien van een waterzak met aftappunt en mangat aan de bovenzijde.
Deze staan vrij opgesteld in de MK zonder zij- of bodemcontact.
De stuurboord tank is voorzien van een 2" vulopening met klauwkoppeling en 5/4 " ontluchting
De bakboord tank is ook voorzien van de 5/4" ontluchting en beide tanks staan gekoppeld met een 2" crossover die aan beide zijden afgesloten kan worden.
Van heen en weer klotsen heb ik geen last.
Voorziening naar de motor gaat via een dubbele T-kraan waarmee ik zowel de retour als de zuig op één van beide tanks kan zetten.
Standaard heb ik ze staan op zuigen uit de BB en retouren in de SB.
De zuig T kraan zit achter het filter gemonteerd (heb dus een apart voorfilter per tank (Separ))
Beide tanks zijn tevens voorzien van een peilglas met peilglaskraan.
Er zit nog wel een onvolkomenheid in het geheel, doordat de beide ontluchtingen onder de stuurhutvloer onder een vloerspant doorduiken ontstaat hier een zak.
Deze stond in het verleden gevuld met een plasje diesel.
Dit is te merken als je gaat bunkeren, de ontluchtingen gaan dan borrelen.
Deze ontluchtingen komen overigens ongeveer 1 meter boven tanktop in het gangboord uit, met een eerder genoemde wandelstok bocht.
Met veel gepiel heb ik eerverleden jaar kans gezien om de vloeistof uit de zakken te krijgen, met als resultaat dieselstank.........
Na begin vorig jaar weer gebunkerd te hebben (zonder geborrel) is er weer wat gasolie in de ontluchting komen staan, en verdwenen is de stank weer.
Uit mijn scheepbouw verleden weet ik dat ontluchtingen op afschot naar de tank moeten liggen maar ....ik heb toch besloten mij te berusten in de huidige situatie.
Even voor Hans, dit is niet meer de aquanaut 950 hoor!

groet, Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Twee dieseltanks

Berichtdoor vuuren1 » 08 Apr 2014, 21:34

Veel mensen gaan blind een dergelijk project in en gaandeweg blijkt dat het veel meer werk is en veel meer kost dan ooit gedacht.
Vandaar ik het onderwerp open stel door die vraag te stellen.

Als je weet wat er loos is en je beleeft er plezier aan dan is het een bewuste hobby en niks aan de hand.

Iedere boot kost nu geld, 15 jaar geleden kon je alleen winst maken op een boot, dat is over.
Ons eigen (oorspronkelijk) demo schip hebben we langer aangehouden dan eerdere demo schepen omdat het een erg fijn schip is.
Toch zal ook deze boot er een keer uitgaan maar dan voor ongeveer een nieuwe Mercedes minder dan voor de crisis.
Is ook niet leuk maar is niet anders..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten