door aquanaut » 08 Apr 2014, 21:19
Ik heb aan boord ook twee dieseltanks, elk 500 liter groot, elk voorzien van een waterzak met aftappunt en mangat aan de bovenzijde.
Deze staan vrij opgesteld in de MK zonder zij- of bodemcontact.
De stuurboord tank is voorzien van een 2" vulopening met klauwkoppeling en 5/4 " ontluchting
De bakboord tank is ook voorzien van de 5/4" ontluchting en beide tanks staan gekoppeld met een 2" crossover die aan beide zijden afgesloten kan worden.
Van heen en weer klotsen heb ik geen last.
Voorziening naar de motor gaat via een dubbele T-kraan waarmee ik zowel de retour als de zuig op één van beide tanks kan zetten.
Standaard heb ik ze staan op zuigen uit de BB en retouren in de SB.
De zuig T kraan zit achter het filter gemonteerd (heb dus een apart voorfilter per tank (Separ))
Beide tanks zijn tevens voorzien van een peilglas met peilglaskraan.
Er zit nog wel een onvolkomenheid in het geheel, doordat de beide ontluchtingen onder de stuurhutvloer onder een vloerspant doorduiken ontstaat hier een zak.
Deze stond in het verleden gevuld met een plasje diesel.
Dit is te merken als je gaat bunkeren, de ontluchtingen gaan dan borrelen.
Deze ontluchtingen komen overigens ongeveer 1 meter boven tanktop in het gangboord uit, met een eerder genoemde wandelstok bocht.
Met veel gepiel heb ik eerverleden jaar kans gezien om de vloeistof uit de zakken te krijgen, met als resultaat dieselstank.........
Na begin vorig jaar weer gebunkerd te hebben (zonder geborrel) is er weer wat gasolie in de ontluchting komen staan, en verdwenen is de stank weer.
Uit mijn scheepbouw verleden weet ik dat ontluchtingen op afschot naar de tank moeten liggen maar ....ik heb toch besloten mij te berusten in de huidige situatie.
Even voor Hans, dit is niet meer de aquanaut 950 hoor!
groet, Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!