om 636

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

om 636

Berichtdoor dennis » 24 Mrt 2014, 07:14

hallo allemaal!

ik heb mijn " drukkervlet" (op het oude forum die naam gekregen, ik was toen d.de drukker) ingeruild met een maat van mij voor een kagenaar van 13 meter, lijkt het meest op een maaslander.
er zit een om 636 diessel in. de boot heeft last van vandalen gehad, het dashboard is gesloopt en alle meters zijn losgetrokken en gesloopt. de motor heeft 4 jaar niet gelopen.
de motor heeft koeling via buizen onder het vlak, 6 liter koelvloeistof er in gemikt,
ik heb de startmotor op een accu aangesloten, en het relais + draad op de accu gezet, met startpilot gespoten, en de motor loopt!
ik zag koelvloeistof rondspetteren bij de bovenste poelie bij de snaar, lekke waterpomp dus. is http://www.albertsoldtimerservice.nl/wa ... p-196.html de juiste?
verder heb ik de motor snel uit gezet, omdat ik niet weet of er verder nog dingen zijn die problemen kunnen opleveren.
ook was er een slangetje waar olie uit kwam (olie druk meter?)
ik ben zeker geen diesselspecialist, maar ben zeker bereid zoveel mogenlijk te leren.
is er een checklist voor het nalopen van de motor?
een maat heeft de voorgloeibougie's zonder weerstand op de accu gezet, ze lijken het niet te doen, hoe dit te controleren?
alvast bedankt
en groeten
dennis
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 20:02
ligplaats:
info:

Re: om 636

Berichtdoor elrenegado » 24 Mrt 2014, 09:43

Dat lijkt inderdaad de goede pomp...
althans, hij lijkt precies op de mijne, en ik heb ook een om636.

Je hebt 2 types, olie gesmeerd en niet gesmeerd (bij deze laatste zitten er 2 gaatjes in en bij de oliegesmeerde een olievulplugje)
Echter bij mij zit vlak naast de waterpomp een ontluchtingsnippel, als die los staat spettert er ook kvs rond... dus check dat.
en 6 liter is niet voldoende denk ik...... bij mij ging 24 liter in totaal.

er loopt een flexibele slang met gevlochten omhulsel van metaal naar het dashboard, die is voor de oliedruk meter en daar komt inderdaad olie uit als je hem los hebt en de motor loopt.

de originele gloeibougies hebben wel een weerstand nodig,
en volgens mij loopt dat ook via het dashboard (daar zit ook zo'n gloei ding)
dat kan ik echter niet meer voor je controleren, aangezien ik er snelgloeiers in heb gezet, dan vervalt al dat andere.

Checklist is er niet echt, althans ik heb hem niet.
ik zou wel even checken of die grapjassen geen zand of andere troep in het blok gegooid hebben.
verder moet de brandstofpomp 2x per jaar voorzien van 50ml olie (motorolie)
uiteraard het oliepijlen en/of verversen
oliefilter uitspoelen
indien mogelijk de oude brandstof eruithalen en vervangen voor verse.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: om 636

Berichtdoor Klaver vier » 24 Mrt 2014, 11:41

Je kan de gloeikaarsen niet testen zonder voorgloeiweerstand dan zijn ze gelijk kapot.
De gloeikaarsen staan in serie als er één het niet doet gaan ze allemaal niet.
Ik heb vroeger zo' motor gehad met een verkeerde voorgloeiweerstand,gingen ze ook achter elkaar kapot.
Je moet echt de goeie voorgloeiweestand hebben anders kan je gloeikaarsen blijven kopen.
Het gloeioog op het daschbord is niet de voorgloeiweerstand,die bevindt zich op het motorblok.
Succes Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: om 636

Berichtdoor elrenegado » 24 Mrt 2014, 12:13

klopt...... dat is zeker niet de weerstand.... maar volgens mij werkte bij mij toen het gloeisysteem niet als de gloeikaars in het dashboard niet aangesloten was.

Het spulletje vervangen voor snelgloeiers is wellicht een betere optie dan puzzelen waar nu de kink zit (en de huidige kaarsen zijn waarschijnlijk al kapot nu)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: om 636

Berichtdoor Klaver vier » 24 Mrt 2014, 13:01

Goeie tip ik zou er ook snelgloeiers inzetten.
Het gloeioog in de bestaande situatie hoort wel in het circuit opgenomen te zijn.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: om 636

Berichtdoor Wolf1 » 24 Mrt 2014, 20:39

De Stoere schreef:Het gloeioog in de bestaande situatie hoort wel in het circuit opgenomen te zijn.
Gr René ( De Stoere).

Het hele spul in serie en dan te beginnen met de voorschakel weerstand gevolgd door het controle gloeioog en daarna de gloeispiralen met de laatste aan massa.
De voorschakel weerstand wordt tijdens het starten kort gesloten !
En zo hoort het ook bij het gebruik van zogenaamde snel gloeiers de spiralen zijn nu 10,5V tot 11V parallel geschakeld met een weerstand in serie, die dan weer tijdens het starten wordt kort gesloten.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten