Merc.OM615 en startcapaciteit accu?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Merc.OM615 en startcapaciteit accu?

Berichtdoor wilhelmina » 27 Mrt 2014, 14:24

ja;
ik heb een generator, zonnepanelen en evt. in havens: walstroom voor lader. Overigens functioneerde het afgelopen jaar alles op 1 groep; beetje voorzichtig met stroomverbruik en , hoewel oude, 'zware' accu's. Misschien daarom toch wel verstandig voor 2 stuks semitractie van 80Ah ofzo te kiezen?
wilhelmina
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 22 Jan 2014, 21:42
ligplaats: uitgeest
info:

Re: Merc.OM615 en startcapaciteit accu?

Berichtdoor Wolf1 » 27 Mrt 2014, 15:40

Dit wordt me laatste reactie op jou topic, heb het gevoel, aan een dood paard te trekken en wordt daar knap moe van !
1 set accu's in combinatie met een generator gaat prima, heeft niets te maken met je zonnepanelen, dat verlengd alleen je ligtijd zonder walvoeding.
Had gevraagd hoe start je de generator, was benieuwd hoe je de accu hiervoor vol hield ?
Laat maar, het zal wel een benzine pruttel toestel zijn met een touwtje. Zo'n ding waar al je buren heel gelukkig van worden, en die jij dan verteld, ja sorry maar kan niet starten !
Ik zou zeggen, het gaat je goed en houd hem in het water !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Merc.OM615 en startcapaciteit accu?

Berichtdoor wilhelmina » 27 Mrt 2014, 16:44

:D nou nou wolf; je HOEFT niet te reageren hoor (t is mogen).
en ja, een yamaha 4 takt generator (slechts nodig gehad voor gereedschap).
ik weet ieg. inmiddels dat 2 startaccu's a 40Ah ruim voldoende is voor de motor.
wilhelmina
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 22 Jan 2014, 21:42
ligplaats: uitgeest
info:

Re: Merc.OM615 en startcapaciteit accu?

Berichtdoor vuuren1 » 27 Mrt 2014, 23:28

Je moet eerst 2 zaken scheiden:
1: Je hebt een startset.
2: Je hebt een set voor de verbruikers.

De eerste set kan bij 24V erg klein zijn en bij de tweede set is de te kiezen capaciteit afhankelijk van de verbruikers.
Daarnaast zal er een effectieve accuscheider moeten komen om beide partijen los van elkaar te houden bij stilliggen.

Start en service accu's combineren in 1 set is niet meer van deze tijd en bij lege accu's start je motor niet meer.
Vroeger konden we met een 60Ah service accu een week rondkomen omdat er in de avond 1 5 of 10 Wtt lampje op brandde, tegenwoordig wordt het halve huishouden aan boord gesjouwd en dan is 600 Ah te weinig om een week te kunnen vullen..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten