Oliefilter Om636 is onbereikbaar

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Oliefilter Om636 is onbereikbaar

Berichtdoor marcobaantjer » 20 Mrt 2014, 22:18

Beste Om636 gebruikers
oliefilter van mijn Om636 heeft onderaan een 17mm aansluiting. Echter is enorm moeilijk te bereiken, laat staan te demonteren.
Hebben jullie ook dit probleem en hoe lossen jullie dit op? Heb reeds geacht om het ganse oliefilterhuis met bevestiging aan motor te ontkoppelen.
Kijk uit naar jullie mening.
Met dank Marco
marcobaantjer
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 22:13
ligplaats:
info:

Re: Oliefilter Om636 is onbereikbaar

Berichtdoor stemi » 20 Mrt 2014, 23:01

Beste marco,
bij mij het zelfde probleem
mijn werkwijze , touwje aan het filter binden een beetje strak vast maken ergens aan
wartel van pijp je los schroeven
grote bout los draaien en wegnemen
en dan als laaste de 13 mm bout losdraaien en wegnemen
en dan met het touwtje er uithijsen
wel een beetje rommelen want het pijpje zit in het filter aansluitingen
keertje zonder touwtje gedaan viel hij klem naar beneden
ben een uur bezig geweest om hem er uit te vissen
wel bij het monteren koperen ringen vervangen en de pakking tussen de moter vervangen door en nieuwe
veel succes
stemi
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 13:59
ligplaats:
info:

Re: Oliefilter Om636 is onbereikbaar

Berichtdoor elrenegado » 21 Mrt 2014, 09:48

ik denk dat ik dan een ander filterhuis heb,
bij mij kon ik hem vrij gemakkelijk vervangen, dop eraf.... filter eruit, nieuwe erin, dop erop.
10 minuten werk, waarvan 8 voorzorg om olieknoeien op te vangen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Oliefilter Om636 is onbereikbaar

Berichtdoor Wolf1 » 21 Mrt 2014, 21:19

elrenegado schreef:ik denk dat ik dan ee n ander filterhuis heb,
bij mij kon ik hem vrij gemakkelijk vervangen, dop eraf.... filter eruit, nieuwe erin, dop erop.

Dat zou goed kunnen, we hebben een liggend filter (deksel met 3 moeren) gaasfilter uit wasbaar
Hangend filter centraalbout onderzijde uitgevoerd met uitwasbaar gaasfiter en te vervangen papier element.
Dit filter in een boot is het makkelijkste, te de en monteren met een zelf te maken bokkepoot platte ringsleutel.
En dan tot slot nog het auto clean filter te herkennen aan de draai vleugel op het filter.
Einde dag varen, 3 tot 6 slagen draaien aan de vleugel, 200 uur filter uit het huis nemen en reinigen in cleaner, het huis af tappen en ook schoon maken.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Oliefilter Om636 is onbereikbaar

Berichtdoor Ronaldmuzie » 21 Mrt 2014, 21:20

Dit is een bekend probleem bij de om motoren drinkwater heeft me ooit geadviseerd hem gewoon te verplaatsen
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: Oliefilter Om636 is onbereikbaar

Berichtdoor marcobaantjer » 21 Mrt 2014, 22:36

Alle berichters mijn dank,
Bijna ganse dag geprutst. Over de dopsleutel een buisje gemaakt omdat de sleutel te kort is. Kan pas aan de bout (17mm) vanaf een afstand van ong 30cm omdat de motorsteun zowel vooraan als aan de zijkant in de weg staat. Ze moesten destijds een stuk metaal uitgezaagd hebben uit een metalen langsligger. Nu kon ik er enkel aan langs één zijde, moest luchtfilter en schroefsmering afbreken om me er tussen te kunnen wringen. Echt enorm moeilijk, zou makkelijker zijn indien ik veel kleiner moest zijn, maar toch lange armen en vingers had.

Wat blijkt nu: Er zit een metalen filter in waardoor de bout los door de filter loopt en inderdaad er zit een koperen en een metalen rondsel op.
Echter ik zou denken dat er in de groef van het filter een rubberafsluiting zou zitten? De groef is ong 4mm en de rubber zou binnen 78 en buiten 86mm zijn.
Op het filteromhulsel staat onderaan KNECHT en op het filter zelf staat binnen enkel een hoofdletter "P" gegraveerd.
Zou het kunnen dat dit filter niet moet vervangen worden maar enkel gereinigd?
Als ik hierop een antwoord heb, hou ik mijn hart vast voor de montage.
Bedankt voor de info :D
marcobaantjer
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 22:13
ligplaats:
info:

Re: Oliefilter Om636 is onbereikbaar

Berichtdoor rebel » 21 Mrt 2014, 22:38

auto motoren waren met een hangend filter uitgerust
waterpompen generatoren enz. hebben meest het dwars staande filter
dus het geeft je ook een beetje inzicht in het verleden van je 636
ik heb ook het dwarse filter en krijg hem er ook niet tussen uit
als ik hem wil reinigen dan draai ik het deksel er af trek hem zo ver mogelijk naar buiten, en spuit hem schoon met een spuitbus remreiniger.
zet er wel een schaaltje onder om het op te vangen
gr. rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: Oliefilter Om636 is onbereikbaar

Berichtdoor Wolf1 » 22 Mrt 2014, 12:10

rebel schreef:auto motoren waren met een hangend filter uitgerust
waterpompen generatoren enz. hebben meest het dwars staande filter
dus het geeft je ook een beetje inzicht in het verleden van je 636
ik heb ook het dwarse filter en krijg hem er ook niet tussen uit
gr. rebel

De uitvoering hangt van het motornummer af de laatste hadden een papierenelement.
Dit is nu de reden dat de mercedes een slechte naam had in de bootjes. Het motoretje was niet slecht maar de inbouw !
marcobaantjer schreef:Over de dopsleutel een buisje gemaakt omdat de sleutel te kort is. Kan pas aan de bout (17mm) vanaf een afstand van ong 30cm omdat de motorsteun zowel vooraan als aan de zijkant in de weg staat. Ze moesten destijds een stuk metaal uitgezaagd hebben uit een metalen langsligger. Nu kon ik er enkel aan langs één zijde, moest luchtfilter en schroefsmering afbreken om me er tussen te kunnen wringen. Echt enorm moeilijk, zou makkelijker zijn indien ik veel kleiner moest zijn, maar toch lange armen en vingers had.

Wat blijkt nu: Er zit een metalen filter in waardoor de bout los door de filter loopt en inderdaad er zit een koperen en een metalen rondsel op.
Echter ik zou denken dat er in de groef van het filter een rubberafsluiting zou zitten? De groef is ong 4mm en de rubber zou binnen 78 en buiten 86mm zijn.
Op het filteromhulsel staat onderaan KNECHT en op het filter zelf staat binnen enkel een hoofdletter "P" gegraveerd.
Zou het kunnen dat dit filter niet moet vervangen worden maar enkel gereinigd?

Dat had ik je al verteld het is een uitwasbaar filter. In het huis wat tegen het blok geschroefd is zit een vierkante rubber ring welke zorg draagt voor de afdichting tussen de filter beker en het huis.
Monteren niks buisjes over een dop, weer de zelfde bokkepoot sleutel !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Oliefilter Om636 is onbereikbaar

Berichtdoor marcobaantjer » 28 Mrt 2014, 00:02

Beste Om636 gebruikers,

Bijkomende vraag van een leek:
Aan de oliepomp zijn 2 leidingen die verbonden zijn met koelsysteem. Als ik de oliepomp samen met oliefilter demonteer (omdat ik er dan gemakkelijker aan zou kunnen voor uitkuisen filter) loopt dan het koelwater weg of wordt dit in de oliepomp tegengehouden door een of ander klepje?

OFWEL ???
Om het onbereikbare oliefilter te vervangen las ik dat je ook een spin-on oliefilter op een gemakkelijke plaats kan monteren. Heeft hier iemand ervaring mee? dat zou het probleem definitief kunnen oplossen.
Met dank :D
Marco
marcobaantjer
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 22:13
ligplaats:
info:

Re: Oliefilter Om636 is onbereikbaar

Berichtdoor Klaver vier » 28 Mrt 2014, 17:47

Marco.Ik denk niet dat er op de oliepomp koelwater slangen zitten,ik denk dat je in de war ben met een oliekoeler.
Een oliekoeler voor bijv.de keerkoppeling heeft wel koelleidingen
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten