bacterie groei

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

bacterie groei

Berichtdoor broekerhaven » 06 Mrt 2014, 13:19

hallo,

nu ik een diesel in mijn boot heb staan en daarom dus meer het diesel verhaal volg in de watersport lees ik steeds meer over BACTERIE-GROEI in de diesel brandstof.

nu vraag ik mijzelf af hoe die bacterie er in komt en hoelang je de diesel in je tank kan bewaren voordat het ''bederft'' .

vroeger stonden er jerrycans vol diesel opgeslagen voor de landbouw werktuigen en tractors bij de tuinbouwers hier in de buurt en heb daar nog nooit van dit gehoord....

mvrg Rob
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: bacterie groei

Berichtdoor Klaver vier » 06 Mrt 2014, 14:01

Broekerhaven.Als je even terugzoekt onder dieselmotoren vindt je veel over dit onderwerp.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: bacterie groei

Berichtdoor Wolf1 » 06 Mrt 2014, 20:31

Geen vaste tijd voor op te geven !
Een schone goed gebouwde tank met correcte water aftap mogelijkheid en daarmee watervrij gehouden wordt, komt praktisch geen bacterie vorming voor !
Een goede brandstoftank bevindt zich niet in de machine kamer en heeft minstens 1 zijde door het buitenwater gekoeld.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: bacterie groei

Berichtdoor Klaver vier » 06 Mrt 2014, 21:16

Wolf1 Wat heb ik toch een goeie tank op de bovenkant na alles onderwater.De kiel is voor een groot gedeelte de tank,maar niet onder de motor.Ik heb een Racor voorfilter met aftap en twee grote filters achter op de motor,omschakelbaar.In noodgevallen zou ik dus door één hendeltje om te zetten kunnen omschakelen naar het andere filter.Elk jaar zet ik achter op de motor twee nieuwe filters van Man, die van fram heb ik twee keer lek gehad, die moet ik nooit meer,geeft een hoop vette troep.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: bacterie groei

Berichtdoor vuuren1 » 06 Mrt 2014, 21:51

Bacterie groei is er altijd al geweest maar is sinds het bijmengen van 5% biodiesel erger geworden.

Veel oudere pleziervaartuigen hebben de brandstoftank vlak bij de motor, dat is volmaakt fout omdat die tanks steeds weer opwarmen (vinden die beestjes erg fijn en dan groeien ze heerlijk!).
Bij het afkoelen van de opgewarmde tank met inhoud krimpt de lucht en komt er relatief vochtige buitenlucht in de tank.
Op de overgang van/tussen water en dieselolie deeltjes gaat het mis, dus hoe meer vocht hoe erger het probleem.

Een stuk van een oplossing daarvoor heb ik al tig keer omschreven (net zoals Wolf1): Dat is de temperatuur van de tank zo constant mogelijk houden, dan is het transport van relatief vochtige buitenlucht het minst.
Ofwel: een dubbele bodemtank of in het schip ingelaste tank met een deel koelend oppervlak (door het buitenwater, omdat die temperatuur relatief constant is).

Verder zijn goede filters/ waterafscheiders aan te bevelen, zo mogelijk een wateraftap onderin de tank en voor de zekerheid een middel toevoegen wat die beestjes dood maakt.

De meeste problemen met motoruitval komen statistisch voort uit brandstofvervuiling.
Daar moet je dus niet op willen bezuinigen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: bacterie groei

Berichtdoor Wolf1 » 06 Mrt 2014, 22:03

De Stoere schreef:Ik heb een Racor voorfilter met aftap en twee grote filters achter op de motor,omschakelbaar.In noodgevallen zou ik dus door één hendeltje om te zetten kunnen omschakelen naar het andere filter.Elk jaar zet ik achter op de motor twee nieuwe filters van Man, Gr René ( De Stoere).

Jij bent er ook zo een die alleen leest wat hij lezen wil ! Die tank zal best lekker koel blijven prima, maar hoe haal je daar het condens water uit ?
Water in combinatie met biologische olie zijn de belangrijkste bestanden nodig voor bacterie groei.
Je kan dan wel 2 prachtige filters hebben, als er eenmaal bacterie groei in je tank ontwikkeld helpen je filters echt niet meer!
Je komt ook nogal trots over, wat betreft de grote van je filter, je weet natuurlijk dat een Racorfilter niet te groot mag zijn.
De opvoerpomp bepaald de grote van het filter, een vereiste is een minimum snelheid door het filter in verband met de centrifugaal werking !
Dan neem ik aan dat je Mann filters de fijn filters van de motor leverancier zijn, hier heb ik al eens een heel betoog over gehouden en daar uiteen gezet dat fijn filters op tijd basis vervangen volmaakte onzin is.
Het enige wat je hiermee hebt te doen is zorgen dat je voldoende reserve filters aan boord hebt !
En elke 2uur 2min maximum toeren belast !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: bacterie groei

Berichtdoor Klaver vier » 06 Mrt 2014, 22:20

Wolf1.Wat betreft het condenswater,daar heeft de bouwer ook aan gedacht ,hij heeft een pompje met een leidinkje tot onder in de tank gemaakt waardoor je het zo weg zou kunnen zuigen,het is alleen nooit nodig.Uiteraard zit deze dieper als de aanzuigleiding.Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat ik een groot racorfilter heb wand dat heb ik niet gezegd.Gr René ( De Stoere).P.S Als ik elke twee uur vollast moet draaien Schieten ze me af op Loosdrecht.Goed warm draaien lijkt mij wel belangrijk.
Klaver vier
 

Re: bacterie groei

Berichtdoor Wolf1 » 06 Mrt 2014, 22:40

De Stoere schreef:Als ik elke twee uur vollast moet draaien Schieten ze me af op Loosdrecht.Goed warm draaien lijkt mij wel belangrijk.

Zolang Loosdrecht je vaar gebied is hoef je het ook helemaal nooit te doen, wat kan je daar gebeuren wanneer je voortstuwing begint in te houden je kan op die plas altijd een filter vervangen.
Ik bedoelde wanneer je, je op water vaart waar zich veel grote scheepvaart bevind. of stromend water !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: bacterie groei

Berichtdoor Klaver vier » 06 Mrt 2014, 22:48

Ik ben helaas nog niet in de gelegenheid om veel te varen,ik heb samen met mijn zoon een eigen bedrijfje waar erg veel tijd in gaat zitten.Ik ben al blij als ik lekker de weekeinde naar de boot kan.Ik klaag niet ik ben blij dat ik werk heb,en nog een bootje kan varen.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: bacterie groei

Berichtdoor Wolf1 » 06 Mrt 2014, 23:32

Goede zaak dat je van je boot geniet, doe ik ook op een iets andere manier.
Maar die fijn filters op tijd basis vervangen is dus helemaal totaal overbodig !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten