bacterie groei

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: bacterie groei

Berichtdoor vuuren1 » 06 Mrt 2014, 23:35

Fiiters met een zgn. centifugaalwerking is voor 95% flauwekul en verkooppraat.
De doorpompsnelheid van de meeste motoren is veel te laag en dan werkt dat totaal niet.

De Wolf1 methode om iedere 2 uur het hendel op max. te zetten is een heel erg praktisch advies om te kunnen zien of er nog voldoende doorstroming van brandstof is.
Echter als de tankwanden voorzien zijn van bagger wat los komt op ruw water helpt dat ook niet.
Dan lopen de beste filters ook binnen no-time dicht.

Conclusie:
Inspecteer de tank periodiek en zonodig uitbaggeren, plus goede filters toepassen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: bacterie groei

Berichtdoor varg » 07 Mrt 2014, 08:16

Toch is zo'n separ filter een prettig voorfilter.... goed te zien of er sprake is van water of de eerste tekenen van sludge, makkelijk af te tappen, eenvoudig filter verwisselen en weer op te toppen met schone diesel..ik ben er erg tevreden mee.
Heb overigens een vacuummetertje direct na het voorfilter gemonteerd..direct in het zicht. Dat geeft me een idee over de toestand van het filter. Ben benieuwd wat Wolf1 daar vindt.
Blijft natuurlijk een feit dat gewoon in je tank kijken een goed beeld van eventuele bacteriegroei geeft. Helaas is dat niet altijd makkelijk te doen, Mijn inspectiedeksel zit met een fors aantal bouten dicht waardoor er van een jaarlijkse inspectie vaak weinig komt.
@Vuuren1: waar kan ik vinden wat de doorstroomsnelheid is van een Yanmar 4JH4e (het type met de lijn-brandstofpomp) bij 2000 toeren?
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: bacterie groei

Berichtdoor vuuren1 » 07 Mrt 2014, 23:17

Ik heb zelf ook de 4JH4E motor met een duplex Racor filter.
Geen idee wat de doorstroomsnelheid is..

Een vacuum meter geeft idd informatie over de aanstroom van brandstof.
Ga je nu de hele dag op die meter kijken of ga je ontspannen varen met een gecontroleerde dieseltank??

Ik ga voor de 2e optie..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: bacterie groei

Berichtdoor Wolf1 » 08 Mrt 2014, 19:27

vuuren1 schreef:Ga je nu de hele dag op die meter kijken of ga je ontspannen varen met een gecontroleerde dieseltank??
Ik ga voor de 2e optie..
Geloof ook niet dat de 2e optie zalig makend is, één keer verkeert, tanken kan het zorgeloze varen heel snel veranderen.
Een regelmatige machinekamer controle blijft ook nog steeds een aanrader.
Als je daar dan toch bent, is een blik op de vacuüm meter toch wel iets dat snelle veranderingen waarneemt.
Hans, ook je weg wuiven van de doorstroomsnelheid in een voorfilter deel ik niet.
Er zijn hele studies over gemaakt en daaruit zijn min. en max. hoeveelheden voor een bepaald filter uit gekomen !
Dat ons soort motorretjes vaak buiten de range vallen is een ander probleem waar vaak weinig aan valt te veranderen.
Maar dat hoe groter hoe mooier geen stelling, is blijft.
Als we olie gaan verplaatsen van bv. een dubbelebodem tank naar dagtank en hier een filter bij gebruiken is het welzeker belangrijk een filter bijpassent bij de transferpomp te kiezen.
Gr. Wolf1.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: bacterie groei

Berichtdoor vuuren1 » 08 Mrt 2014, 23:51

Jan,

Verkeert tanken heb je niet altijd in de hand en daarom heb ik een duplexfilter, dat kan ik omschakelen en dan hopelijk een veilig plekje zoeken.
Ook heb ik (de CE verboden) glazen onder de filters, zolang die een kraakheldere dieselkleur laten zien is er niks loos.

De verhalen over centrufugaalfilters vindt ik te positief, mede omdat de doorstroomsnelheid heel vaak zo laag is dat het niks doet.
Ken je dat YouTube filmpje van Separ, dat lijkt nergens op en is geen realiteit omdat daar de flow heel hoog is.
Wel nuttig is als er een sensor in de bowl zit die alarm geeft bij water (mits dat water door de centrifugaalwerking wordt afgescheiden).

Jij weet ook heel goed dat je een passief filter niet kan vergelijken met een purifiër die een vast toerental heeft en waar je de soortelijke massa ring aanpast aan de soortelijke massa van de brandstof.

Helemaal met je eens als je e.e.a. via een dagtank laat lopen en dan de transferpomp passend bij een filter waterafscheider te kiezen.
Plezierbootjes hebben meestal geen dagtank..

In dat algemene geval:
- Tanks periodiek inspecteren en schoonhouden.
- Een toevoeging gebruiken tegen beestjes.
- Een omschakelbaar duplexfilter toepassen.
- De boel in de gaten houden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten