Pagina 14 van 16

Re: GTL diesel een uitkomst?

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2016, 19:16
door stentor950
Vandaag in mijn woonplaats een pomp ontdekt welke ook GTL verkoopt: Joontjes brandstoffenhandel.
Prijs normale diesel 1.07,5 en GTL 1.16,5 per liter.


Dat is een koopje voor GTL. Waar kan ik de firma Joontjes vinden? :lol:

Re: GTL diesel een uitkomst?

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2016, 19:50
door Mopolcamper
Ook voor diesel! Je kunt ze vinden op internet.

Re: GTL diesel een uitkomst?

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2016, 07:18
door ReneDirks
Hmm Friesland en Drenthe, moet ik flink wat jerrycans meenemen vanuit Noord Limburg. Maar een keer een paar jerrycans naar Duiven voor GTL te proberen wil ik wel doen.

Re: GTL diesel een uitkomst?

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2017, 13:40
door Georges
Ik weet dat dit een oud topic is maar we zijn dus wat verder in de tijd en vele mensen hebben ondertussen GTL als brandstof gebruikt, waar ik nieuwsgierig naar ben:

-Hebben mensen last gekregen met brandstofpompen ivm de mindere smerende eigenschappen ?
-Andere rare dingen ondervonden na verloop van tijd?


Ik stel de vragen maar omdat ik indertijd een "waarschuwing"kreeg van iemand die in de brandstof sector werkt en die onderzoeken doet naar additieven en hun werking, mogelijke bijwerkingen enz. en die GTL als mogelijk schadelijk zag voor oudere motoren/brandstofpompen ,deze zouden gaan lekken enz...

Re: GTL diesel een uitkomst?

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2017, 15:50
door helenakruiser
Sinds vorig jaar april tank ik GTL , heb nu 6 keer getankt . Mijn indruk is dat de 575 rustiger loopt en het walmen is nu minimaal bij stationair draaien . Ik heb geen enkel probleem kunnen ontdekken , en je kunt het op steeds meer plekken tanken.

Vriendelijke groet

Re: GTL diesel een uitkomst?

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2017, 16:33
door Marie Christina
Hier ook alleen positief. Op de meerprijs na dan.
Maar ja.

Re: GTL diesel een uitkomst?

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2017, 16:40
door Mark Snoek
Tja, GTL fuel. Er is al veel over gezegd en geschreven. Soms zijn het kul verhalen en soms zit er iets zinnigs tussen. GTL staat voor Gas To Liquid ofwel wordt er van aardgas (methaangas) vloeistof gemaakt. Eigenlijk maken ze eerst wax/parafine. Als dat wordt gemaakt is het bloedverziekend heet en dus vloeibaar. Als het afkoelt dan stolt het en heb je kaarsvet. Het is in feite een oneindig lange molecuul die ze gaan kraken en wel in die lengte welke ze nodig hebben. De ene keer is dat gasolie, de andere keer smeerolie (basisolie wel te verstaan) of nafta en zo worden er meerdere producten uit deze gemaakte wax gemaakt.
Nederland is het eerste land wereldwijd waar GTL verkrijgbaar is. Inmiddels wordt GTL mondjesmaat ook in Duitsland, Denemarken, Engeland en Frankrijk verkocht. GTL bied veel voordelen t.o.v. diesel maar heeft ook een paar aandachtspuntjes. On het eerste nonsens verhaal uit de wereld te helpen, GTL heeft beter smerende eigenschappen als diesel. Aan GTL wordt een z.g. lubricity additief toegevoegd. Ook het verhaal dat GTL rubbers zou aantasten of oplossen kan ook naar het land der fabelen worden gestuurd. Lekkages welke ontstaan na een overschakeling van diesel naar GTL hebben een andere oorzaak. Om diesel brandbaar te maken, diesel is een gemaakt product van diverse componenten uit een raffinaarderij, En dan moet het nog kunnen verbranden in je motor. Er worden dan stoffen toegevoegd als Benzeen, Tolueen of Cileen. Dit zijn z.g. cicloaromatische stoffen en dus vrij giftig. Deze stoffen zijn verantwoordelijk voor het zacht worden van bepaalde rubbersoorten. De hardheid van het rubber verdwijnt dus. Met diesel als brandstof is er eigenlijk nog niet zo veel aan de hand. Diesel heeft een dichtheid van 0,850. GTL heeft een dichtheid van 0,777. Het is dus een veel lichter product en bij een omschakeling zal je zien dat GTL zich dan makkelijk een weg naar buiten weet te vinden. Met andere woorden, bij de overschakeling was het rubber al niet best meer. Bij de meeste overschakelingen zijn geen problemen. Hou gewoon de eerste week even de motor in de gaten op lekkages. Er zou eventueel ook een koppelingetje kunnen lekken en dan moet je er even met de sleutel bij om hem aan te draaien. Lekkages ruik je verder niet dus trap niet in de valkuil van, ik ruik niets en dus zal er wel niets aan de hand zijn. Wat ik al zij, GTL heeft een andere dichtheid dan diesel. Dat betekend dus ook dat de vlotter in de brandstoftank iets dieper in de brandstof zakt en je dus een andere waarde op de meter ziet dan dat daadwerkelijk in je tank zit. Bij de overschakeling zou het ook kunnen zijn dat je wat toeren kwijt bent. Dat heeft te maken met het inspuitmoment van je motor. Diesel heeft een cetaan getal, te vergelijken met octaan bij benzinemotoren, van rond de 45. GTL heeft een cetaangetal van >70. GTL ontbrand dus eerder en verbrand sneller dan met diesel. Je zal merken dat je motor mooier loopt en makkelijker aanslaat. Eigenlijk moet het inspuitmoment 3 krukasgraden worden verlaat. Dit is indicatief en zal bij iedere motor iets anders kunnen zijn. Het verdiend ook een aanbeveling om, voor dat je over schakelt naar GTL, even je tanks controleert op vervuiling. GTL pakt geen water aan en dat is een mooi voordeel. Het water valt als het ware dwars door het product heen. Dit geld ook voor vervuiling. Het is dus makkelijk om water af te tappen of af te zuigen mocht dat in de tank zitten. Bacterien gedragen zich identiek in diesel als in GTL. Bacterien leven op de scheiding van water en brandstof. DUS ZORG DAT ER GEEN WATER IN JE TANKS ZIT. Overigens kunnen er ook naast bacterien ook gisten en schimmels in de brandstof zitten. Deze drie komen altijd via de lucht in de tank. Producten welke bacterien dodend werken worden niet of slecht opgenomen in de GTL. Dus preventief bijmengen heeft wat GTL betreft geen zin. Verder heeft GTL een reinigende werking in de motor. De meeste dieselmotoren worden niet of nauwelijks belast waardoor er vervuiling op de kleppen en cilinder ontstaat. GTL zal dat naar verloop van tijd oplossen. Het kan zijn dat je bij een overschakeling een "zure" lucht ruikt. Deze ontstaat doordat er naar alle waarschijnlijkheid een "pissende" verstuiver tussen zit. Zoals al eerder aangegeven is van de dichtheid GTL minder dan bij diesel. Als de brandstofpomp of de verstuivers wat "sleet" hebben, dan merk je dat uiteindelijk omdat de verbranding niet optimaal is. Verder is GTL, althans die van Shell, het gehele jaar door tot -20 graden beschermt. Ook is het een biologies afbreekbaar product.

Al met al hoop ik door deze uiteenzetting meer helderheid te hebben gegeven in het gebruik van GTL in dieselmotoren.

Re: GTL diesel een uitkomst?

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2017, 17:07
door Nerissa
Duidelijk verhaal.
Ik heb t in mn oude GM (2takt) zitten, en ben tot nu toe tevreden.

Groet

Frans 8-)

Re: GTL diesel een uitkomst?

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2017, 19:38
door Klaver vier
Mark mooie uiteenzetting,nu is het ook duidelijk dat het betere smeereigenschappen heeft.
Toen ik het er voor het eerst in had gedaan kwam letterlijk de bagger uit de uitlaat,ik dacht echt dit is het einde van de motor.
Nu draai ik er anderhalf jaar op,geen rook geen stank geen vuil,top product,je merkt letterlijk de betere smeer eigenschapen.
Mijn ervaring is dat de motorolie ook helderder blijft,het reinigt de motor echt.
Gr René ( klaver vier)

Re: GTL diesel een uitkomst?

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2017, 16:36
door Mark Snoek
Onder het kopje "we worden iedere dag wijzer" wil ik de volgende casus in de groep gooien.
Een paar maanden geleden werd ik geconfronteerd door een eigenaar van een jacht met een Volvo Penta TAMD31A. Hier was het probleem dat, wanneer de motor warm is, de regulateur niet goed functioneerde. Je kon wel naar stationair maar daarna wilde hij niet meer oppakken. En da's toch lastig als je een sluis in vaart.
Wij zijn hier toch wel even over aan het nadenken geweest wat hier de oorzaak van kon wezen. We hebben getest met diesel en daarna GTL en daarna weer terug en het probleem deed zich alleen met diesel voor. Toen zijn er een aantal controles uitgevoerd want de pomp kwam van een revisiebedrijf en de verstuivers waren nieuw.
We hebben de inlaatdrukafhankelijke vollastaanslag (IDA) gecontroleerd en de veerspanning van de membraam wat verminderd, dit kan een oorzaak zijn dat het toerental bij warme motor niet omhoog gaat. Aan deze motor hangt een Bosch VE pomp.
We hebben de instelgegevens opgevraagd, om de instellingen van de pomp met EN590 ULSD en GTL te controleren.
De instelling van de inspuitpomp : de IDA instelling (speling regelstang) was volgens de fabriekswaarden ingesteld dus ok.
Daarna weer op GTL proefgevaren, probleem was weer aanwezig, IDA instelling gecontroleerd en wat bleek, er was geen speling meer op regelstang. Deze speling moest 1,6 mm zijn om de regelstang verder aan te sturen naar vollast, speling op 1,6 mm gebracht, proefgevaren en het probleem was over.
We hebben gelijk het inspuitmoment iets aangepast en de motor op GTL afgesteld.
De Co waarden zijn beduidend beter geworden met Shell GTL Fuel ten opzichte van EN590 ULS Diesel
GTL zet dus bij hogere temperaturen wat meer uit dan de standaard diesel.
Problemen zijn er om opgelost te worden en niet om, met een pot bier in de hand, te gaan lopen zeuren.
Eind goed al goed

Mark