GTL diesel een uitkomst?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Jan Huibers » 12 Mei 2016, 10:03

Op jullie (prima) website kan ik niets vinden over het gebruik van deze vriendelijke brandstof. Misschien een tabblad 'milieu' toevoegen?
Arnold[/quote]

Goed idee wel, we hadden het alleen nog op facebook gepubliceerd
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor aquanaut » 12 Mei 2016, 12:18

varg schreef:brammetje: een motorbootje 10 mtr met een 6 cilinder yanmar 315 pk motor
Daar wil ik nou wel eens een fototootje van zien!
Arnold
ps ik heb ook een motorbootje van 10 meter maar met een 54 hp Yanmar


Makma Caribbean 31 met een 6LPA-STP2?
Afbeelding

Is zelfs maar 9,3 M met 315 PK
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Boss » 12 Mei 2016, 21:07

Nog even een reactie voor Hans van Vuuren,

Mijn valk is 11 meter, waterverplaatsing weet ik niet, mijn beste gok is 8 ton?
Verder in grote lijnen eens met je verhaal over de daf, behalve dan de opmerking "ook de volgende keer starten en de motor rookt niet" onderschrijf ik niet. De meeste oude daf's die ik ken roken altijd bij een koude start.

Even de karakteristieken van mijn daf 575:
- Vlot starten, loopt mooi rond
- nooit problemen mee gehad
- rookt altijd bij koude start, daarna 5 a 10 minuten varen en rookvrij
- echter bij naderen sluis of brug, terug naar stationair toerental, begint hij te "walmen" binnen een minuut
- ook bij vollast roken

Echter met gtl zijn al deze symptomen verdwenen. Bij koude start rookvrij, vollast rookvrij, bij warme motor stationair geen walm.
Ik weet het, het lijkt te mooi om waar te zijn. Maar omdat ik onder de indruk ben van de resultaten wilde ik dit toch delen met mijn mede watersporters, zeker diegene die net zoals ik in het bezit zijn van een boot met een oude daf.

Alleen dus een suggestie van mijn kant om het eens te proberen, risico's zijn er niet en de investering is marginaal.
Ben inmiddels wel benieuwd naar de reacties van anderen.
Boss
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 11 Mei 2016, 20:50
ligplaats: Nes
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor vuuren1 » 12 Mei 2016, 22:29

Een boot van 8 ton met een DD575 is absurd.

Een 42 PK Vetus of Solé is daarvoor geschikt.
Als je dan met een 575 van het roken af bent mag dat een wonder heten.
Ik zal mijn 575 netwerk informeren over je ervaringen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Jan Huibers » 13 Mei 2016, 00:18

vuuren1 schreef:Een boot van 8 ton met een DD575 is absurd.

Een 42 PK Vetus of Solé is daarvoor geschikt.
Als je dan met een 575 van het roken af bent mag dat een wonder heten.
Ik zal mijn 575 netwerk informeren over je ervaringen.


Een bootje van 11 meter zit meestal wel boven de 10 ton, zeker met gevulde tanks.

En Hans, je 575-netwerk kan toch als ze heel sceptisch zijn een 10ltr kan met GTL in de motorruimte zetten. Aanzuig losschroeven van de tank en in de kan hangen. Warm draaien, even nog uitroken aan een paal en dan kan de test beginnen. Ik weet zeker dat nagenoeg dezelfe resultaten uit gaan komen zoals hierboven beschreven.

Ps: iemand de moeite genomen om het PDF document van TNO door te lezen? We hebben het hier niet over een proefballonnetje van een hobyist toch?
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor varg » 13 Mei 2016, 09:30

Makma Caribbean 31 met een 6LPA-STP2?
Afbeelding

Is zelfs maar 9,3 M met 315 PK[/quote]

die zal wel een iets ander onderwaterschip hebben dan het lieve fotootje voorspiegelt!
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor elrenegado » 13 Mei 2016, 10:11

ik lees eigenlijk nu pas een keer dit topic goed door,
en feitelijk is het dus gewoon beter over te stappen naar GTL..
(jammer dat ik net me tanks volgemikt heb.... eerst ff 340 liter opvaren)

Ik vraag me af of je het er zo bij kan tanken,
of moet de tank eerst leeg en gereinigd worden ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Jan Huibers » 13 Mei 2016, 10:49

elrenegado schreef:ik lees eigenlijk nu pas een keer dit topic goed door,
en feitelijk is het dus gewoon beter over te stappen naar GTL..
(jammer dat ik net me tanks volgemikt heb.... eerst ff 340 liter opvaren)

Ik vraag me af of je het er zo bij kan tanken,
of moet de tank eerst leeg en gereinigd worden ?


Het kan er zo bij alleen dan is het effect er niet echt. Beter eerst je tank zover mogelijk leegvaren en dan voor de winter erbij gooien. Je kan even een leverancier bellen om te vragen wanneer je al het beste effect hebt.. Ik dacht bij minder als 20% diesel, maar pin me er niet op vast. Als je dan es bij mij langs komt varen of in de buurt bent kan ik mijn leverancier vragen of hij je tank vol kan gooien vanuit de vrachtauto.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor pascall » 13 Mei 2016, 12:01

Als je de brochure mag geloven zou het ook nog eens een stuk zuiniger zijn, Is hier al ervaring mee?
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor elrenegado » 13 Mei 2016, 12:24

Jan Huibers schreef:
Het kan er zo bij alleen dan is het effect er niet echt. Beter eerst je tank zover mogelijk leegvaren en dan voor de winter erbij gooien. Je kan even een leverancier bellen om te vragen wanneer je al het beste effect hebt.. Ik dacht bij minder als 20% diesel, maar pin me er niet op vast. Als je dan es bij mij langs komt varen of in de buurt bent kan ik mijn leverancier vragen of hij je tank vol kan gooien vanuit de vrachtauto.


Ik hou het in gedachten,
maar zit jouw leverancier erop te wachten om een lullige 300 liter te komen brengen ?
Wellicht valt het eens af te stemmen als je zelf ook bevoorraad moet worden.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten