GTL diesel een uitkomst?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor HermanT » 23 Jul 2016, 10:06

De Stoere schreef:Als je op het water knoeit krijg je gewoon kringen net als met dieselolie
Verder is het top spul
Gr René ( Klaver vier)


Paar drupjes afwamiddel op de oliefilm en je ziet er niets meer van.(diesel zakt naar de bodem) Waarmee ik dus NIET wil zeggen dat je dan maar raak moet knoeien, maar als het je overkomt dat je wat knoeit voorkomt het en hoop commentaar.
Excellent 900 "ORION"
fotograaf in ruste, maar niet zo rustig
Gebruikers-avatar
HermanT
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 14 Nov 2015, 08:28
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Heerenveen
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Marie Christina » 23 Jul 2016, 10:42

Mensen doen daar sowieso erg spastisch over.
Gemorste benzine verdampt terwijl je er naar staat te kijken en diesel is een product waar de bacteriën van moeder natuur wel raad mee weten. .

En voordat je een liter gemorst hebt. ...
Dan slaap je wel heel erg.
Meestal is het niet meer dan een paar cc.
En dat geeft al een indrukwekkende vlek.
Dan lijkt de ramp enorm, maar het stelt niets voor.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Noordvaarder » 23 Jul 2016, 11:41

Ik wou even weten of er verschil in diesel of GTL zat m.b.t. het morsen van dat spul.
Bij het tanken van GTL was de pompbediende namelijk is te gretig,en er ging iets overboord, i.p.v. in mijn tank.
En ik zag toen geen welig gekleurde olievlekken op het water liggen,wel een soort van lichte vettige egale gloed op het water.
Vandaar mijn opmerking, dat de "bekende gekleurde oliefilm" achterwege blijft.
De pompbediende heeft naderhand wel met een vernevellaar vol met zeepsop,het opgeruimd.
Schijnbaar ruikt het wel naar diesel,want 2 bootjes mensen achter ons begonnen direct te zeuren over een diesellucht.

En welke "bacterieen van moeder natuur wel raad mee weten" op het water,is voor mij dan een raadsel.
Het zal wel de verdampingsfactor zijn denk ik,die dan wel lager ligt bij benzine.
Diesel zal namelijk nooit zinken in water,de dichtheid ligt namelijk tussen de 800 en 910 kg per 1000 liter.
http://bpretail.bp.nl/pdf/bpdiesel.pdf
Het positieve van GTL t.o.v Diesel is,dat GTL NIET kankerverwekkend is,en het niet schadelijk is voor in het water levende organismen,terwijl dit voor diesel niet geld.
http://www.oliecentrale.nl/media/rtf/Ol ... elMSDS.PDF
Alleen de prijs van GTL is met 27,2 % meer dan diesel,rijkelijk veel.
Het werkt het zelf tanken via jerricans in de hand,en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Deze prijs zal nooit een stimulans ,om over te gaan stappen op milieu vriendelijke brandstoffen.
Het verschil is namelijk te groot.
Noordvaarder
 

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Mopolcamper » 23 Jul 2016, 12:01

Noordvaarder schreef:Deze prijs zal nooit een stimulans ,om over te gaan stappen op milieu vriendelijke brandstoffen.
Het verschil is namelijk te groot.

Spreek a.u.b. voor jezelf. Enig prijsverschil, overigens lang geen 27%, is voor mij in ieder geval geen reden om niet mijn verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. het milieu. Daarbij de overige voordelen van GTL, zoals enige brandstofbesparing, nog niet eens in beschouwing genomen.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Noordvaarder » 23 Jul 2016, 13:19

Mopolcamper schreef:Overigens lang geen 27%, is voor mij in ieder geval geen reden om niet mijn verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. het milieu. Daarbij de overige voordelen van GTL, zoals enige brandstofbesparing, nog niet eens in beschouwing genomen.


Brandstofpomp bij mij in de buurt, BP Express, aan het Damsterdiep: Huidige diesel prijs € 1,08.
Prijs bij de 3spong Langelille € 1,39.(volgens de eigenaar is het speciale watersport diesel, of het GTL is,daarop kon hij geen antwoord geven)
Prijsverschil 31 eurocent.
€1,08 plus 28,7% is €1,39

Prijsverschil dus bijna 29%.

Prijs GTL Lunegat DNZ is € 1,37.

Goedkoopste pomp momenteel in Groningen is bij de Makro. € 1,02 voor diesel.
Helaas onbereikbaar voor een boot,en lopend met een jerrican niet te doen.

Aan de snelweg is diesel het duurst,maar daar zijn geen aanlegsteigers voor boten.
De pomp waarover ik het heb,ligt aan de andere kant van weg waar het water bij langs loopt af.
Boot aanleggen,weg oversteken en jerrycans vullen.

En de brandstofbesparing is nog niet bewezen,omdat er doodeenvoudig in het straatverkeer zelden tot niet mee wordt gereden,omdat het daar ook onrendabel is wegens een te hoge prijs.
Er is geen transportbedrijf die die 24,8 cent excl. btw/liter extra voor zijn rekening neemt.
Niemand,doe ik ook niet.Ook niet met de helft aan subsidies.


En dat woord "verantwoordelijkheid voor het millieu", ja dat staat leuk op een forum,maar voor de rest ,laten we het daar maar niet over hebben. :lol: :lol: :lol:

Als het echt milieu ontlastend zou zijn,en het was onze regering menens dit te stimuleren,dan was het allang en breed overal verkrijgbaar geweest,en ingevoerd als standaard.
Schijnbaar zijn daar minder millieufreaks,en vinden ze het daar niet oppertuun genoeg.
Noordvaarder
 

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Jan Huibers » 23 Jul 2016, 14:11

Ik heb al mijn verhuurschepen varen op GTL en ik reken daar €1,36 per liter voor. Ik heb in mijn ontvangstruimte informatie liggen en staan over GTL.
Nog nooit iemand horen mopperen over de prijs, soms even iemand die moeilijk kijkt en dan vraag ik wat diegene er zelf van vind dat het heel normaal is dat we onze auto's en vrachtauto's zo min mogelijk laten uitstoten en in de binnensteden de oldtimers geweert worden en dat je op het water in een natuurgebied als de Biesbosch zeker met een gerust geweten met een vuile stinkdiesel gaat varen.
En wat scheelt het eigelijk nou helemaal op een tank zeg? Als het daar vanaf moet hangen dan kun je beter je boot verkopen of als de oud ijzerprijs goed is aan de voddenpikker meegeven.
80% van ons klantenbestand is duits en die zijn meteen helemaal voor, die betalen met plezier wat extra's om het milieu wat minder te belasten!!

De overheid de schuld geven van de hogere prijs en dat als excuus gebruiken om het niet te gebruiken vind ik bijzonder belachelijk... Als het echt allemaal niet lijden kan koop dan een caravan en zet em bij boer bertus in de wei ofzo..
Kom op zeg, ff wakker worden allemaal.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Mopolcamper » 23 Jul 2016, 14:44

[quote="Noordvaarder" quote]

Brandstofpomp bij mij in de buurt, BP Express, aan het Damsterdiep: Huidige diesel prijs € 1,08.
Prijs bij de 3spong Langelille € 1,39.(volgens de eigenaar is het speciale watersport diesel, of het GTL is,daarop kon hij geen antwoord geven)
Prijsverschil 31 eurocent.
€1,08 plus 28,7% is €1,39

Prijsverschil dus bijna 29%.

Prijs GTL Lunegat DNZ is € 1,37.

Goedkoopste pomp momenteel in Groningen is bij de Makro. € 1,02 voor diesel.
Helaas onbereikbaar voor een boot,en lopend met een jerrican niet te doen.

Aan de snelweg is diesel het duurst,maar daar zijn geen aanlegsteigers voor boten.
De pomp waarover ik het heb,ligt aan de andere kant van weg waar het water bij langs loopt af.
Boot aanleggen,weg oversteken en jerrycans vullen.

En de brandstofbesparing is nog niet bewezen,omdat er doodeenvoudig in het straatverkeer zelden tot niet mee wordt gereden,omdat het daar ook onrendabel is wegens een te hoge prijs.
Er is geen transportbedrijf die die 24,8 cent excl. btw/liter extra voor zijn rekening neemt.
Niemand,doe ik ook niet.Ook niet met de helft aan subsidies.


En dat woord "verantwoordelijkheid voor het millieu", ja dat staat leuk op een forum,maar voor de rest ,laten we het daar maar niet over hebben. :lol: :lol: :lol:

Als het echt milieu ontlastend zou zijn,en het was onze regering menens dit te stimuleren,dan was het allang en breed overal verkrijgbaar geweest,en ingevoerd als standaard.
Schijnbaar zijn daar minder millieufreaks,en vinden ze het daar niet oppertuun genoeg.[/quote]

Dit is toch werkelijk onzin wat hier allemaal wordt beweerd. De prijs van een leverancier die niet eens weet of zijn product GTL is? Na je naamverandering heb je kennelijk geen afstand genomen van je populistische benadering. Het gaat natuurlijk niet aan om een prijsvergelijking te maken tussen de duurste leverancier van GTL aan de watersportpomp aan het water en de goedkoopste leverancier van diesel -in de binnenlanden! Volgens de grootste leverancier van GTL in Fryslan, een provincie welke absoluut voorloopt in deze innovatie, Veenema olie te Sneek, bedraagt het prijsverschil globaal 10 cent per liter. Dat er door grootverbruikers geen GTL wordt getankt? Het reinigingsbedrijf van de gemeente Rotterdam, Roteb, is geheel overgegaan op GTL!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Marie Christina » 23 Jul 2016, 15:46

Jan Huibers schreef:
En wat scheelt het eigelijk nou helemaal op een tank zeg? Als het daar vanaf moet hangen dan kun je beter je boot verkopen of als de oud ijzerprijs goed is aan de voddenpikker meegeven.


Beetje kort door de bocht, vind je zelf ook niet een beetje Jan?
Je kan niet in iemands portemonnee kijken.

Om je even een kijkje in de mijne te geven: door mijn verandering van werk zit ik inderdaad op het punt van wel of niet de boot aanhouden.
Ik verdien nu 2/3 van wat ik in de bagger verdiende.
Het kan allemaal net, maar dan moet ik geen rare dingen hebben.
Voorbeeld: mijn Mastervoltl-lader is kapot gegaan.
De E 200,- die een nieuwe ongeveer kost kan ik me niet veroorloven.

In een situatie als deze is 1,14 (Tango bij mij in het dorp) euro of 1.36 euro (prijs die hierboven ergens genoemd wordt, om daar maar even van uit te gaan) een verschil van E 49,50 op mijn volle tank van 225 liter.
Da's een hoop geld!

Dus inderdaad, daar heb je een punt, ik overweeg hem te verkopen.
Maar dat is geen eenvoudige beslissing met een boot die van je overleden vader is geweest, en die nog steeds feitelijk van je moeder is.
De wereld zit niet zo simpel in elkaar als je denkt.

(Sorry, maar dat moest me even van het hart.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Jan Huibers » 23 Jul 2016, 16:12

@MC, ja heel erg kort door de bocht en voor gevallen zoals de jouwe dan net te kort door de bocht.
Je snapt hopelijk dat ik het over de mensen heb die zo nodig een boot moeten hebben, ook op wintersport willen en 2x in de maand uit eten en dure gadgets hebben...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Marie Christina » 23 Jul 2016, 19:10

No worries, mate. ;)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten