door Mark Snoek » 24 Sep 2017, 16:40
Tja, GTL fuel. Er is al veel over gezegd en geschreven. Soms zijn het kul verhalen en soms zit er iets zinnigs tussen. GTL staat voor Gas To Liquid ofwel wordt er van aardgas (methaangas) vloeistof gemaakt. Eigenlijk maken ze eerst wax/parafine. Als dat wordt gemaakt is het bloedverziekend heet en dus vloeibaar. Als het afkoelt dan stolt het en heb je kaarsvet. Het is in feite een oneindig lange molecuul die ze gaan kraken en wel in die lengte welke ze nodig hebben. De ene keer is dat gasolie, de andere keer smeerolie (basisolie wel te verstaan) of nafta en zo worden er meerdere producten uit deze gemaakte wax gemaakt.
Nederland is het eerste land wereldwijd waar GTL verkrijgbaar is. Inmiddels wordt GTL mondjesmaat ook in Duitsland, Denemarken, Engeland en Frankrijk verkocht. GTL bied veel voordelen t.o.v. diesel maar heeft ook een paar aandachtspuntjes. On het eerste nonsens verhaal uit de wereld te helpen, GTL heeft beter smerende eigenschappen als diesel. Aan GTL wordt een z.g. lubricity additief toegevoegd. Ook het verhaal dat GTL rubbers zou aantasten of oplossen kan ook naar het land der fabelen worden gestuurd. Lekkages welke ontstaan na een overschakeling van diesel naar GTL hebben een andere oorzaak. Om diesel brandbaar te maken, diesel is een gemaakt product van diverse componenten uit een raffinaarderij, En dan moet het nog kunnen verbranden in je motor. Er worden dan stoffen toegevoegd als Benzeen, Tolueen of Cileen. Dit zijn z.g. cicloaromatische stoffen en dus vrij giftig. Deze stoffen zijn verantwoordelijk voor het zacht worden van bepaalde rubbersoorten. De hardheid van het rubber verdwijnt dus. Met diesel als brandstof is er eigenlijk nog niet zo veel aan de hand. Diesel heeft een dichtheid van 0,850. GTL heeft een dichtheid van 0,777. Het is dus een veel lichter product en bij een omschakeling zal je zien dat GTL zich dan makkelijk een weg naar buiten weet te vinden. Met andere woorden, bij de overschakeling was het rubber al niet best meer. Bij de meeste overschakelingen zijn geen problemen. Hou gewoon de eerste week even de motor in de gaten op lekkages. Er zou eventueel ook een koppelingetje kunnen lekken en dan moet je er even met de sleutel bij om hem aan te draaien. Lekkages ruik je verder niet dus trap niet in de valkuil van, ik ruik niets en dus zal er wel niets aan de hand zijn. Wat ik al zij, GTL heeft een andere dichtheid dan diesel. Dat betekend dus ook dat de vlotter in de brandstoftank iets dieper in de brandstof zakt en je dus een andere waarde op de meter ziet dan dat daadwerkelijk in je tank zit. Bij de overschakeling zou het ook kunnen zijn dat je wat toeren kwijt bent. Dat heeft te maken met het inspuitmoment van je motor. Diesel heeft een cetaan getal, te vergelijken met octaan bij benzinemotoren, van rond de 45. GTL heeft een cetaangetal van >70. GTL ontbrand dus eerder en verbrand sneller dan met diesel. Je zal merken dat je motor mooier loopt en makkelijker aanslaat. Eigenlijk moet het inspuitmoment 3 krukasgraden worden verlaat. Dit is indicatief en zal bij iedere motor iets anders kunnen zijn. Het verdiend ook een aanbeveling om, voor dat je over schakelt naar GTL, even je tanks controleert op vervuiling. GTL pakt geen water aan en dat is een mooi voordeel. Het water valt als het ware dwars door het product heen. Dit geld ook voor vervuiling. Het is dus makkelijk om water af te tappen of af te zuigen mocht dat in de tank zitten. Bacterien gedragen zich identiek in diesel als in GTL. Bacterien leven op de scheiding van water en brandstof. DUS ZORG DAT ER GEEN WATER IN JE TANKS ZIT. Overigens kunnen er ook naast bacterien ook gisten en schimmels in de brandstof zitten. Deze drie komen altijd via de lucht in de tank. Producten welke bacterien dodend werken worden niet of slecht opgenomen in de GTL. Dus preventief bijmengen heeft wat GTL betreft geen zin. Verder heeft GTL een reinigende werking in de motor. De meeste dieselmotoren worden niet of nauwelijks belast waardoor er vervuiling op de kleppen en cilinder ontstaat. GTL zal dat naar verloop van tijd oplossen. Het kan zijn dat je bij een overschakeling een "zure" lucht ruikt. Deze ontstaat doordat er naar alle waarschijnlijkheid een "pissende" verstuiver tussen zit. Zoals al eerder aangegeven is van de dichtheid GTL minder dan bij diesel. Als de brandstofpomp of de verstuivers wat "sleet" hebben, dan merk je dat uiteindelijk omdat de verbranding niet optimaal is. Verder is GTL, althans die van Shell, het gehele jaar door tot -20 graden beschermt. Ook is het een biologies afbreekbaar product.
Al met al hoop ik door deze uiteenzetting meer helderheid te hebben gegeven in het gebruik van GTL in dieselmotoren.